PHP en Java/J2EE vergelijken is een beetje zoals appelen en peren...
Ben momenteel ook aan een grotere applicatie bezig, in PHP, omdat de server van de klant geen Java ondersteunt en er ook geen budget is voor een Java (of .net) platform...
Dingen die ik mis in PHP, die er wel zijn in .net en Java:
- Het blijven hangen van pagina's in de sessie, zodat deze de request overleven
- Enkele simpele dingen als ArrayLists
- Een persistency framework als Hibernate... Tuurlijk kan je zelf je O/R klassen maken, maar daar kruipt zoveel energie in...
- MVC en het werken in lagen is in PHP sowieso moeilijker te realiseren, het is mogelijk, maar daar kruipt ook weer meer moeite in
- Geen echte variabeletypes... Type hinting is niet mijn ding, geef maar lekker echte int's, Strings, ...
Dingen die ik dan weer wel leuk vind aan PHP zijn de snelle manier van werken (ten nadele van structuur, dikwijls), en de geschiktheid van de taal voor kleine(re) dingen...
Java en .net zijn een beetje bloated voor bepaalde zaken als een contactformulier bv., maar als je echt denk aan een webAPPLICATIE en niet een webSITE, dan kies ik liever voor Java of .net...
My 2 cents, niet geheel objectief waarschijnlijk, maar ik vermoed dat er velen deze logica wel kunnen volgen