[XP/NT4] Printers "verdwijnen" iedere keer*

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50
Ik zit (als "amateur-systeembeheerder") met een XP-machine in een NT4.0 netwerk. En heb op de pc de volgende printers geinstalleerd cq toegevoegd:

- HP3500 (hangt aan een Jetdirect server)
- HP250C plotter (ook aan zo'n los kastje hangend)
- HP5000N
- PDF creator (freeware om pdf-jes te maken)

Als de computer is opgestart werkt alles prima. Maar na enkele printopdrachten (ik print veel in Autocad) zijn de printers plots onvindbaar. Met name als ik van printer switch omdat ik bijvoorbeeld eerst een pdf wil maken en vervolgens een afdruk, of andersom.
Na opstarten doet alles het weer maar dat is geen doen natuurlijk iedere keer :(
Een vermoeden is dat de laatst ginstalleerde printer (HP3500N) er mee te maken heeft maar andere pc's hebben er bij mijn weten geen last van, maar die hebben ook weer een oudere XP-versie en dat scheelt ook nog wel eens
Kent iemand dit probleem, of nog beter....... de manier om er vanaf te komen ???? Ik word er namelijk gek van, alle printers opnieuw installeren hielp namelijk niet.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 15:04

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

profiel niet helemaal lekker?
werk je met een profiel op de server of laat je het lokaal op de XP machine staan...?

¯\_(ツ)_/¯

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Waarschijnlijk dat de "print spooler"-service door bijvoorbeeld een 'rotte' driver ermee gestopt. Als je print spooler ermee stopt dan komt het nogal eens voor dat al je printers 'verdwijnen'.. Waarschijnlijk dat in de Event Viewer hier al melding van gemaakt is.

Een oplossing kan per probleem verschillen, probeer eerst maar eens van alle printers de nieuwste drivers te downen en installeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Bart© op 09-12-2004 11:41 . Reden: heb er Nederlands van gemaakt ]

• D-e-n
Het is een zwervend profiel.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 20:32
Oplossing heb ik niet direct voor je, wel een simpele manier om je printspooler te restarten.
Maak even een batchfile aan "spoolerstart.bat" bijvoorbeeld. En vlam daar het onderstaande boeiende gemeuk in. Dan hoef je iig niet steeds te rebooten of via services de boel te starten.

@ECHO OFF
net start spooler

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat is een oudere XP versie?
Eentje van voor de eeuwwisseling? of bedoel je Sp1 / RTM?

Wat voor verschil zit er in gebruikte driverversies tussen jouw PC en die andere XP gebakjes?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ConZito schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:45:
Oplossing heb ik niet direct voor je, wel een simpele manier om je printspooler te restarten.
Maak even een batchfile aan "spoolerstart.bat" bijvoorbeeld. En vlam daar het onderstaande boeiende gemeuk in. Dan hoef je iig niet steeds te rebooten of via services de boel te starten.

@ECHO OFF
net start spooler
Daar is een nettere manier voor via Services > recovery hoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 20:32
Mjah heb je gelijk in, wist alleen niet zeker of NT4 dat ook heeft vandaar deze minder nette workaround.

[ Voor 7% gewijzigd door ConZito op 09-12-2004 11:50 ]

Verwijderd

Wellicht wat brakke drivers die nog in je OS rondhangen ? ga naar je config scherm waar alle printers staan en doe rechtermuis eigenschappen voor server (op een leeg stuk doe je deze handeling dus niet op een printer zelf) Dan zie je bij stuurprogramma's een lijstje. Wellicht dat er verkeerde drivers bij staan.

• D-e-n
Wat die XP's betreft. Ik merk vaak verschillen in versies die ik nu aanschaf en bijvoorbeeld een jaartje geleden.

De spoolerfunctie loopt gewoon normaal wordt gemeld als gestart. Als lokale gebruiker kun je die ook niet eens starten of stoppen, enkel de beheerder kan dat (ik heb twee petten en kan dus op twee manieren inloggen)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Grootste kandidaten:
Prinspooler die door een HP-driver eruit klapt.
Mcafee virusscan die de spooler laat crashen, icm HP driver.

• D-e-n
De printspooler is het volgens mij niet. Het herstarten ervan heeft namelijk geen effect, hij is ook niet gestopt zo te zien.
Het zit hem volgens mij in het wisselen van printer. Als ik heb afgedrukt op printer A kan ik daarna niet meer op printer B afdrukken. Zo kan ik nu alleen nog maar pdf-jes maken bijvoorbeeld.
En ik heb McAfee idd

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk maar eens op de site van Mcafee, naar problemen met hp-drivers. HP heeft namelijk niet bepaalde standaard aansturing v/d printers.
Vaak helpt het al om spool*.* te excluden van scan.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Even een kleine verandering in de titel, zodat de os'en erbij staan.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

D-e-n schreef op donderdag 09 december 2004 @ 12:17:
Het zit hem volgens mij in het wisselen van printer. Als ik heb afgedrukt op printer A kan ik daarna niet meer op printer B afdrukken. Zo kan ik nu alleen nog maar pdf-jes maken bijvoorbeeld.
En ik heb McAfee idd
Maar je printers blijven wel zichtbaar in je 'Printers' scherm van Windows zelf? Dus enkel AutoCad raakt ze kwijt? :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ConZito schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:50:
Mjah heb je gelijk in, wist alleen niet zeker of NT4 dat ook heeft vandaar deze minder nette workaround.
euh..
het gaat om een printerspooler op een XP werkstation, wat problemen heeft, en niet de NT4 server aangezien de rest van de clients het probleem niet heeft.
D-e-n schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:55:
Wat die XP's betreft. Ik merk vaak verschillen in versies die ik nu aanschaf en bijvoorbeeld een jaartje geleden.
Er zijn maar 2 versies. Home en Professional.
Ook hebben die dezelfde buildnummers.
Je hebt wel patchlevels > RTM, SP1, SP2.

Die "versies" waar jij het over hebt ken ik niet.

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 10-12-2004 00:24 ]

• D-e-n
elevator schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:06:
[...]

Maar je printers blijven wel zichtbaar in je 'Printers' scherm van Windows zelf? Dus enkel AutoCad raakt ze kwijt? :)
De printers staan wel in de lijst maar ze worden in het netwerk niet gevonden, heeft niks met autocad te maken.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:57:
Grootste kandidaten:
Prinspooler die door een HP-driver eruit klapt.
Mcafee virusscan die de spooler laat crashen, icm HP driver.
McAfee met HP drivers: bingo!

Ik gebruikte tot voor kort McAfee 4.5.1. SP1 NL voor m'n werkstations (74 stuks, meest WinXP) en ik heb inderdaad gemerkt dat McAfee er in slaagt, bij HP drivers, de spooler dood te schoppen. Schijnbaar (volgens iemand die bij de HP techneuten-lijn de telefoon mag opnemen) komt dit doordat "McAfee VScan niet om kan gaan met de manier waarop de HP driver werkt" oftewel "de HP driver is kut en McAfee maakt het stuk" want met de Lexmarks, NRG printers, en één antieke OKI printer gaat het allemaal wel goed.

Zet in McAfee deze files in je uitzonderingen lijst:
code:
1
2
3
4
5
6
C:\WINDOWS\system\winspool.drv
C:\WINDOWS\system32\spool
C:\WINDOWS\system32\spoolss.dll
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\winspool.drv
C:\WINDOWS\system32\winspool.exe

Als je probleem dan over is, moet je dit even op al je PCs doen en opschrijven zodat je het onthoud als je een nieuwe PC koopt.

Je bemerkt verschillen in de XP versies die je krijgt bij elke nieuwe pc zeg je, ik ga er dan vanuit dat je die dingen installeert en nooit meer patched... Dat zou wel een goed idee zijn, want ik heb sinds SP2 een aantal machines geinstalleerd nog met McAfee en de HP drivers (in mijn geval een setje HP1200s en een paar 4100TNs) en daar ben ik ook vergeten die files toe te voegen aan de exclude list maar toch liep het spul niet vast. Dat had dus misschien ook een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 10:06 ]

• D-e-n
Bedankt voor de info. Ik heb het de laatste dagen vreselijk druk gehad met andere zaken ("systeembeheer" is maar oh zo'n klein deel van mijn werk) dus tot nut toe was ik er niet eens toe gekomen e.e.a. uit te te testen. Dat van McAfee ga ik zeker proberen.

Wel weer treffend om te constateren dat bedrijven elkaar allemaal de schuld geven. Ik maak dat vaker mee, ook met providers. Ze gooien altijd alles op iets wat henzelf vrijpleit.

Met die versies bedoelde ik de patchlevels. De ene reageert vaak heel anders dan de andere. Dat heb ik ook al met tablets gemerkt. Een tablet dat het bij de ene doet doet het bij de ander niet en andersom. En nieuwer (SP2) is dan niet altijd beter. Over SP2 heb ik ook al klachten gehoord i.v.m. software dus ik ben vrij afwachtend met die patches. If it ain't broke don't fix it is mijn motto. Maar nu heb ik dus wat te fixen ;-)
Pagina: 1