[XP] Programma's als service starten *

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Zo, even uit NOS > WOS ;)

Ik wil een stukje software, wat gewoon als programma draait, onder windows kunnen starten en stoppen. De software draait dus normaal in een (geminimaliseerd) venster.

Ik heb ooit eens ergens tools gevonden, dacht ik, om programma's als service te kunnen starten. Echter kan ik deze niet meer zo terug vinden.

Wat voor programma's raden jullie aan?

Ik weet ook niet of ze correct gaan werken: Als ik de service stop, zal het programma dan gewoon gekilled worden? Als het programma niet wil, wordt de taak dan automatisch beeindigd? (Openstaande schermpjes zijn niet handig). Is er verder nog een mogelijkheid de service nog steeds onderaan in een geminimaliseerd venster te stoppen, zodat ik kan zien wat er gebeurd?

Het is uiteindelijk de bedoeling het programma op afstand te kunnen starten en stoppen. Helaas werkt windows niet zo handig en snel als Linux hierin.

edit:
Liefst een gratis tool natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 09-12-2004 11:20 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zo, even een titeledit: 'Pro' is ook in NOS een weinigzeggende titel ;)
(Je gaf zelf al een topicreport zie ik. Welk OS? Ik gok even XP Pro).
How to Create a Windows Service Using Sc.exe
Het is uiteindelijk de bedoeling het programma op afstand te kunnen starten en stoppen.
Using Sc.exe and Netsvc.exe to manage a remote service.
Helaas werkt windows niet zo handig en snel als Linux hierin.
Oneens. Maar je moet wel - net zoals bij Linux - je tools kennen of kunnen vinden ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50
pierre-oord schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:19:
Zo, even uit NOS > WOS ;)

Ik wil een stukje software, wat gewoon als programma draait, onder windows kunnen starten en stoppen. De software draait dus normaal in een (geminimaliseerd) venster.

Ik heb ooit eens ergens tools gevonden, dacht ik, om programma's als service te kunnen starten. Echter kan ik deze niet meer zo terug vinden.

Ik weet ook niet of ze correct gaan werken: Als ik de service stop, zal het programma dan gewoon gekilled worden? Als het programma niet wil, wordt de taak dan automatisch beeindigd? (Openstaande schermpjes zijn niet handig). Is er verder nog een mogelijkheid de service nog steeds onderaan in een geminimaliseerd venster te stoppen, zodat ik kan zien wat er gebeurd?

Het is uiteindelijk de bedoeling het programma op afstand te kunnen starten en stoppen. Helaas werkt windows niet zo handig en snel als Linux hierin.

edit:
Liefst een gratis tool natuurlijk!
Dan had je toch iets beter moeten zoeken, 't ding heet SRVANY.EXE

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
F_J_K schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:28:
[...]

Zo, even een titeledit: 'Pro' is ook in NOS een weinigzeggende titel ;)
(Je gaf zelf al een topicreport zie ik. Welk OS? Ik gok even XP Pro).

[...]

How to Create a Windows Service Using Sc.exe

[...]

Using Sc.exe and Netsvc.exe to manage a remote service.

[...]

Oneens. Maar je moet wel - net zoals bij Linux - je tools kennen of kunnen vinden ;)
Bedankt :)

Ik had denk iets beter meoten zoeken, ik moet weer ff "in windows" komen lijkt het wel.

Nu had ik nog een vraagje: Ik zie dus dat je leuk services kunt starten met een command sc en netsvc. Nu wil ik de start commando's geven vanuit een linux systeem: kan dat nog handig?

Ik wilde als oplossing een SSH for windows pakketje installeren, om zo op de command prompt te kunnen werken en een service te kunnen starten.

Ik ga straks eerst met die services spelen, ik houdt jullie op de hoogte.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar welke versie van Windows gebruik je nou?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even wat algemene info over services - services zijn executables die een bepaalde set instructies moeten implementeren willen ze volledig goed functioneren als service. Zomaar je programma met 'sc.exe' aan maken heeft dan ook geen nut - je programma implementeert dan niet de juiste functies.

Een programma als srvany is een wrapper om die functies heen, en zal er voor zorgen dat je veel programma's (bijna alle) als service kan starten.

Als je gewoon een programma altijd wil draaien, ben je vermoedelijk veel beter af met ze te starten via de task scheduler - dan hoef je wat dat betreft geen vuile trucen uit te halen.

Overigens is het een beetje twijfelachtig ofdat je er heel veel mee opschiet om een SSH daemon te installeren die overduidelijk niet geschikt is voor Windows (als je als Windows server applicatie niet kan starten als service, heb ik er erg mijn twijfels bij ;) ) - en ben je misschien beter af met de standaard Windows' telnet service, RDP of VNC :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:15:
Even wat algemene info over services - services zijn executables die een bepaalde set instructies moeten implementeren willen ze volledig goed functioneren als service. Zomaar je programma met 'sc.exe' aan maken heeft dan ook geen nut - je programma implementeert dan niet de juiste functies.
wat dat betreft is er niet veel verschil met *nix, daar kun je ook niet zonder meer elk prog als daemon laten lopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan een process wel als background process starten ('./alt-92 &') - dat is onder Windows moeilijker - er zijn theoretisch wel manieren voor :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 mompelt iets over fast user switching met meerdere ingelogde users om een voorbeeldje te noemen

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1