Mogguh,
Laatst heb ik op internet een tooltje gevonden waarvan ik denk dat de Teakers die regelmatig in Dos zitten, er wellicht wat aan hebben.
laatst was ik met een harde schijf bezig in dos en ik zocht naar een tooltje om de File Allocation Table (FAT) te repareren.
Zo doende kwam ik het volgende tegen, namelijk; Gdisk.
Nu zul je denken: Gdisk
, ja ! Gdisk
.
Gdisk is een _vind ik_ een betere versie van Fdisk.
Waar je in Fdisk die achterlijke menuutjes door moest lopen, kan je het in Gdisk met commands doen.
Verder wordt ook NTFS/ext etc ondersteund
Voorbeeldje:
Met deze command maak je een primaire partitie op de 1e schijf.
Zo kan je alles wat in Fdisk kan, ook in Gdisk en meer
Gdisk is niet neer te halen.
Shame on you ! Doe es voor de lol
Maar.... omdat ik de beroerdste niet ben zal ik een overzichtje geven.
Uiteraard is dit niet het enige doel van het topic, anders wordt ie wrs snel gesloten
Dus hier kan je discussieren over de werking van het programma, dingen die je mist of dingen die volgens jou beter kunnen. Wie weet kunnen we elkaar zo helpen
Barst los, zou ik zeggen
Laatst heb ik op internet een tooltje gevonden waarvan ik denk dat de Teakers die regelmatig in Dos zitten, er wellicht wat aan hebben.
Inleiding
laatst was ik met een harde schijf bezig in dos en ik zocht naar een tooltje om de File Allocation Table (FAT) te repareren.
Zo doende kwam ik het volgende tegen, namelijk; Gdisk.
Nu zul je denken: Gdisk
Waarom Gdisk :?k
Gdisk is een _vind ik_ een betere versie van Fdisk.
Waar je in Fdisk die achterlijke menuutjes door moest lopen, kan je het in Gdisk met commands doen.
Verder wordt ook NTFS/ext etc ondersteund
Voorbeeldje:
code:
1
| Gdisk /cre /pri 1 |
Met deze command maak je een primaire partitie op de 1e schijf.
Zo kan je alles wat in Fdisk kan, ook in Gdisk en meer
Ok Leuk hoe kom ik eraan 
Gdisk is niet neer te halen.
Hijs nu binnen, en nu 
Shame on you ! Doe es voor de lol
code:
1
| gdisk /? |
Maar.... omdat ik de beroerdste niet ben zal ik een overzichtje geven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| gdisk /? /cre <enter> Geeft informatie over /cre opdracht gdisk /? /del <enter> Geeft informatie over /del opdracht gdisk /? /status<enter> Geeft informatie over /status opdracht gdisk /? /act <enter> Geeft informatie over /act opdracht gdisk /? /hide <enter> Geeft informatie over /hide opdracht gdisk /? /mbr <enter> Geeft informatie over /mbr opdracht gdisk /? /batch<enter> Geeft informatie over /batch opdracht |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| disk Fysiek gerepareerde schijf(1-8). /CRE Creëert een DOS partitie of logisch DOS station. /PRI Creëert een primaire DOS partitie. /EXT Creëert een extended DOS partitie. /LOG Creëert een logisch DOS station in de extended DOS partitie. /SZ:mbytes Specificeert de grote van de partitie. Standaard probeert deze een zo groot mogelijke partitie te maken. /SZ:pcent% Specificeert de grote van de partitie in percentage van de schijfgrote. /FOR Formatteert de nieuwe partitie zodra deze is aangemaakt. /Q Verzorgt een snelle formattering op de nieuwe partitie. /V[:label] Specificeert het volume label. Standaard geen label. /-32 Negeer grote schijf ondersteuning (FAT32). Limiteert de maximum grote van een nieuwe primaire DOS partities and logische DOS stations tot 2048 MB. /-CE Negeer alle ruimte in Customer Engineering (CE) cylinder. /X Negeer extended schijftoegang ondersteuning. /Y Onderklikt de vraag of je het goed vindt. /SURE doet het zelfde. /SURE Onderklikt de vraag of je het goed vindt. /Y doet het zelfde. |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| disk Fysieke schijven(1-8). /DEL Verwijdert een DOS partitie of een Logisch station. /PRI[:nth] Verwijdert de 'nth' primaire DOS partitie (1-n). Standaard is 1. /EXT[:nth] Verwijdert de 'nth' extended DOS partitie. Standaard is 1. /LOG:nth Verwijdert de 'nth' logische DOS station van de extended DOS partitie (1-n). /P:partn-no Verwijder een partitie. Gebruik /STATUS en selecteer het nummer van de partitie om deze te verwijderen. /ALL Verwijder alle partities. /X Negeer extended schijftoegang ondersteuning. /Y Onderklikt de vraag of je het goed vindt. /SURE doet het zelfde. |
Uiteraard is dit niet het enige doel van het topic, anders wordt ie wrs snel gesloten
Dus hier kan je discussieren over de werking van het programma, dingen die je mist of dingen die volgens jou beter kunnen. Wie weet kunnen we elkaar zo helpen
Barst los, zou ik zeggen
[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 09-12-2004 10:03 ]