Toon posts:

[2003] System monitor tool met webinterface*

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hellow,

ik heb vrij veel ervaring met linux en servers, maar met Windows is het nogal vrij beperkt.

Ik heb een webserver van supermicro gekocht met windows 2003 webedition. Plesk is reeds geïnstalleerd, nu zoek ik enkel nog een tooltje om remote (via tcp/ip) het systeem te monitoren.

Ik heb reeds op google gezocht en een paar programmakes gevonden, maar deze stellen keer op keer niet veel voor.

Bij linux gebruikte is HotSanic, maar dit is jammer genoeg niet beschikbaar voor windows versies. Hotsanic genereert iedere kee html pagina's met grafieken over de netwerkbelasting, cpu-gebruik, temperatuur, ...

Bij supermicro zat ook een tooltje, maar dat is zo beperkt als iets, iemand al ervaring met zo een programma?

Alvast bedankt

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Hallo Silentpower,

Als eens naar de Microsoft oplossing gekeken? Verder is je start post veel te mager, welke programma's heb je gevonden en waarom voldoen ze niet? Wat wil je uitlezen, moet het programma allerts geven, allemaal antwoorden die wij nodig hebben voordat we een advies kunnen geven.

Verder zou ik je willen verzoeken om Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens door te lezen, hier kun je nog eens nalezen wat we van jou verwachten op got. Kicken op got binnen 24 uur is niet echt geliefd vandaar dat ik je vorige reply trash.

Verwijderd

Topicstarter
ok, excuses hiervoor leon1e,

ik heb zojuist cacti (www.cacti.net) al eens bekeken, maar dat voldoet niet aan mijn eisen. Php wens ik namelijk niet te draaien op de server.

Wat het programma moe kunnen is cpu - gebruik tonen, niet alleen het huidige, maar ook het voorbije cpu-gebruik.
Geheugen-gebruik
Eventueel temperatuur (niet echt nodig)
Netwerkverkeer (in uit)
exporteren als html-bestand (eventueel met grafieken)

Dit zijn de belangrijkste eisen. Ik heb ook advanced host monitor bekeken, was niet slecht, deze kon zelfs om de n-minuten een rapport exporteren als een html file. Dit pakket kost 200$ en ik heb het niet klaargekregen het netwerkverkeer te meten. SNMP was hiervoor nodig.

In de hoop hiermee voldoende uitleg gegeven te hebben.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

tip: laat op de server de performance monitor lopen met de juiste instellingen in een logfile die je in een gecomprimeerde directory zet liefst op apparte schijf. Hier kun je hele trendanalyses mee maken namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:15:
tip: laat op de server de performance monitor lopen met de juiste instellingen in een logfile die je in een gecomprimeerde directory zet liefst op apparte schijf. Hier kun je hele trendanalyses mee maken namelijk.
ok, dit zal ik eens proberen, zouden grafiekjes in de toekomst ook mogelijk zijn of niet?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:14

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:07:
[...]

ok, dit zal ik eens proberen, zouden grafiekjes in de toekomst ook mogelijk zijn of niet?
Met performance monitor kan je logs opslaan in .csv bestanden en zelfs rechtsqtreeks in een mssql database.
Nadien haal je die data er weer uit zoals je zelf wil. Grafiekjes, bewerkingen,...
Zal je wel zelf iets voor moeten proggelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 09-12-2004 23:09 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
idd, das waar, just nog een ander programmake gevonden

Advanced host monitor http://www.ks-soft.net/hostmon.eng/

Dit heb ik al geconfigureerd voor disk usage,... kan ook html rapporten genereren.

Wat hier nog niet lukt is het netwerkverkeer, hij vraagt snmp host dan. SNMP is geactiveerd op de server. Maar nu moet ik een host aanduiden. Zou deze server tegelijk geconfigureerd worden als SNMP host en SNMP agent?

Ben al wat aant google'n, maar over een snmp host staat er nie zoveel, wel snmp agents.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 23:20 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:19:
Wat hier nog niet lukt is het netwerkverkeer, hij vraagt snmp host dan. SNMP is geactiveerd op de server. Maar nu moet ik een host aanduiden. Zou deze server tegelijk geconfigureerd worden als SNMP host en SNMP agent?
dat kan inderdaad ja.
Als je geen php wil gebruiken heb je ook de mogelijkheid met WMI aan de gang te gaan + asp..
http://snmpboy.msft.net/

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp moet ik voor die WMI uit te voeren eerst Visual studio .NET op de server installeren, klopt dit?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

wel eens over MRTG nagedacht?

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, gedacht wel, maar nog niet gedaan, eerst bezig met de performance logs van 2003 zelf

Daarna ens kijken hoe ik mijn server als SNMP agent en SNMP host tegelijk kan opzetten

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

haal dan wel de public strings eruit want via snmp kan je ook heleboel op een systeem :)

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 10:27:
haal dan wel de public strings eruit want via snmp kan je ook heleboel op een systeem :)
seffens eens kijken naar de werking van snmp, want om een host aan te maken lukt mij nog niet helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
MRTG is opgezet en werkte direct. Jammer genoeg kan dit enkel het netwerkverkeer monitoren.

De installatie is heel simpel, enkel SNMP aanzetten en een community name "public" met read_only rights aanmaken bij de service SNMP.

Vervolgens gewoon de installation guide volgen.

Greetz

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 08:40:
als ik het goed begrijp moet ik voor die WMI uit te voeren eerst Visual studio .NET op de server installeren, klopt dit?
Nee.
VBscripting met uitvragen van de juiste waarden.

Geen VS.NET nodig hoor :)
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:49:
MRTG is opgezet en werkte direct. Jammer genoeg kan dit enkel het netwerkverkeer monitoren.
MRTG kan nog veel meer dan alleen netwerk, als je je juiste SNMP OIDs maar weet, en de goeie MIBs hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 11-12-2004 11:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 11:58:
[...]
MRTG kan nog veel meer dan alleen netwerk, als je je juiste SNMP OIDs maar weet, en de goeie MIBs hebt ;)
héla, ben juist hierop uitgekomen:

http://www.securityfocus.com/infocus/1721

juist wat ik nodig heb dus. MRTG onder Windows2003. Maar als ik dan alles instel zoals ze het daar uitleggen, werkt het netwerk, maar de cpu-usage niet.

Hoe kan je nu via SNMP instellen dat hij ook de cpu-usage moet doorgeven?

Deze regel gebruiken ze op de website in de mrtg.cfg file:
Target[localhost.CPU]: .1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.1&.1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.2:pubic@localhost

Als ik mijn cfg-file aanmaak zoals het is uitgelegd in de manual van mrtg, krijg ik deze output:

http://sts.smartbit.be/cfg.jpg

Hij krijgt dus enkel de netwerkinterfaces terug, maar geen cpu, memory, ...

Als ik dan vervolgens mijn cfg run, krijg ik deze output:

http://sts.smartbit.be/error.jpg

Hoe kan je in hemelsnaam aan die nummer komen? :/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 11:30 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 10:57:

Hoe kan je in hemelsnaam aan die nummer komen? :/
Ik verwees ook niet voor niks naar WMI scripting ;)

Uit datzelfde artikel:
Note that although Microsoft provides a number of SNMP counters, I found they did not always work consistently or as documented. Nevertheless, MRTG allows you to pull counters from external applications, opening up a huge range of possible counters.

Pagina: 1