Toon posts:

Nieuwe pc boot niet & brandlucht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een (deels) nieuwe (werk)pc in elkaar gezet (asus a8v deluxe s939, enermax 550w voeding, zalman acu 7000CU koeler, fx53 s939, ati x800 pro, ocz 3700eb 512 x2 mb, 120 GB maxtor).
Om een lang verhaal kort te maken: alles is zorgvuldig aangesloten (3 x gechekt, en ik heb al zo'n 20 pc's gebouwd). Spanning erop: groene lampje van het mobo brandt gewoon.
Aangezet: fans cpu en videokaart slaan aan, harde schijf geeft een rateltje, en toen............niets.
Omdat ik een branderige lucht rook, heb ik de zaak direct weer uitgezet.
Daarna alles nog een keer nalopen en fysiek gecheckt (cpu en moederbord zagen er goed uit), andere videokaart (ati 8500) erin en 1 geheugenstick in ander slot: hetzelfde probleem. Cmos reset: zelfde probleem.
Moederbord eruit, buiten tower opstarten: hetzelfde probleem.

Het opstartproblemen topic van got geraadpleegd en ook de search: meest waarschijnlijke probleem lijkt de voeding. Maar ik heb niet zo snel een goede spare liggen om dit te testen.

Wat is jullie "diagnose", gelet op deze problemen? En hebben jullie nog meer tips?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je een brandlucht rook, ga dan eerst eens na waar die lucht precies vandaan is gekomen. Als er echt iets gefrituurd is, dan is dat nu nog makkelijk te achterhalen. Gebraden elektronica blijft wel een tijdje stinken ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:52

Nemesizz

Untouchable

Asus en brandlucht bij eerste boot....kom op het werk regelmatig tegen.

Controleer de chipjes in de buurt van de geheugenbanken eens. Die waren bij ons heel vaak geknapt. Ze zijn erg klein, dus valt het op het eerste gezicht niet zo op...maar als je beter kijkt kun je zien dat er een barstje inzit.

Verwijderd

Topicstarter
Omtrent het detecteren van de brandlucht: ik zal dat vandaag even proberen (gisteravond rook je de lucht in de hele kamer).
Ik zal ook de chipjes rond de memslots goed bekijken vanmiddag.

Verwijderd

Je moet ook goed op de bevestigings voetjes van het mobo leten die tussen de kast en het mobo zitten. sommigen moeten van kunstof zijn en sommige mogen van metaal zijn. ik had een MSI KT4V van 100€ des tijds in plaats van een kunstof pinnetje had ik een metalen. resultaat opgevikt mobo. let ook op de spannings lijnen aan de zij kant van het mobo daarvan kan een zwart zijn

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07 22:14

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Electronica werkt op rook, als de rook er uit is werk het niet meer ;)

(Uit de FAQ :P )

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de voeding van doorbranden verdenkt, schroef je toch gewoon ff de voeding open :?
Easy as that :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The_Eagle schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:54:
Als je de voeding van doorbranden verdenkt, schroef je toch gewoon ff de voeding open :?
Easy as that :)
Nee, als die voeding het is zou ik hem terugsturen. Anders ben je je garantie kwijt. En zo'n voeding kost toch al gauw een kleine 150€

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Als je wilt weten of het de voeding is dan die je hem toch ff aan zonder iets er op aangesloten.
Kun je zo ruiken en zien of de dierbare rook in de electronica blijft of dat hij er vandoor gaat ;)

Specs

Verwijderd

je had hem tog buiten de case weer opgebouwd, dan kun je tog ook ruiken waar het vandaan komt

Verwijderd

Zet een reep van het geheugen op memslot b1. Kijk wat er dan gebeurt. |:(

Verwijderd

ik dacht ook dat er een brandlucht uit mijn enermax 420 watt kwam (schrok me rot)
maar nee, t was gewoon een "nieuwe" geur.. me systeem draait nu nog steeds met stabiele voltlijnen.
zal wel goedzitten met je voeding denk ik

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:59:
ik dacht ook dat er een brandlucht uit mijn enermax 420 watt kwam (schrok me rot)
maar nee, t was gewoon een "nieuwe" geur.. me systeem draait nu nog steeds met stabiele voltlijnen.
zal wel goedzitten met je voeding denk ik
Maar die van jouw werkt tenminste :Y)

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25
brandlucht :s kan natuurlijk nieuwigheid zijn. Dingen open schroeven zou ik niet doen ivm garantie.

Installeer alleen je cpu en koeler en vga kaart en 1 geheugen reepje(en powersw kabeltje). Hang hem aan je voeding, kijk wat ie doet. Krijg je geen beeld. Probeer andere videokaart. NOg steeds geenbeeld? Probeer ander geheugen reepje in ander geheugen bank. Nog steeds geen beeld? Ander voeding? Nog steeds nix?

Tjeck cpu of deze er goed uitziet? zo ja, dan is waarschijnlijk je mobo kapot. Dat het groene lampje brand zegt meestal niet veel.

Wat je ook nog moet controleren of er misschien jumptertjes zijn die je moet aanpassen. Dit vind je in het boekje van het moederbord.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Ik zou alles uit de kast halen, aansluiten en multimeter eraan hangen.

(De brandlucht die je ruikt kan idd ook nieuwigheid zijn. Soms heb ik voedingen erbij gehad die stonken daar werd je echt niet goed van. Ramen open en nog krijg je de stank niet eruit.
gek genoeg waren dit zowel dure als goedkope voedingen. Werken overigens perfect. Meestal was de stank na een 24 to 48 uur burn in voor het grootste gedeelte weg.)

Dat de pc nu niet boot kan ook memory probleem of wat dan ook zijn. Eff verder testen.... als iets naar de klote is, is het nu toch al kapot. Dus tja...
Ik zou wel in eerste instantie het minimum aansluiten, dus geen hd's ed.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, een update: Het is niet de voeding. Ik heb net 2 andere voedingen geprobeerd: zelfde euvel. Moederbord dus maar eens laten testen bij de verkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Om het verhaal af te maken. Het moederbord is niet kapot, de voeding is niet kapot, maar de processor is kapot.

Zoals hier al eerder gezegd, blijken sommige mobo's uit zichzelf in het begin wat branderig te ruiken. Topic kan dus wat mij betreft op slot, bedankt voor de hulp.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:38
Edit: zie boven dus :)
btw wel gruwelijke comp kerel :)

[ Voor 55% gewijzigd door ID-College op 10-12-2004 13:57 ]

Pagina: 1