Toon posts:

Bestaat Access for Mac OS X?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo macliefhebbers,

ik was op zoek naar Access voor mac os X, maar ik heb de indruk dat Access enkel en alleen voor pc bestaat.
Ik moet een database op pc en onder Access opgemaakt, kunnen openen op mijn Emac.
Is daar een equivalent programma voor of een andere mogelijkheid?
Wat kan ik doen?[

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 01:42:
hallo macliefhebbers,

ik was op zoek naar Access voor mac os X, maar ik heb de indruk dat Access enkel en alleen voor pc bestaat.
Ik moet een database op pc en onder Access opgemaakt, kunnen openen op mijn Emac.
Is daar een equivalent programma voor of een andere mogelijkheid?
Wat kan ik doen?[
Nope Acces is er niet voor mac.
Equivalent? geen flauw idee
Daarvoor zou je even moeten wachten tot iemand wat weet. (en post natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Alpha-sphere op 09-12-2004 02:25 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zie geen Access in in de lijst staan: http://www.microsoft.com/...e2004.aspx?pid=office2004

Met [google=mac os database software] kom ik aardig wat hits tegen. Wat heb je zelf al gevonden? Lees de stickies bovenaan dit forum ook eens door :)

[ Voor 39% gewijzigd door sanfranjake op 09-12-2004 02:32 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Lees dit even door, uit dit interview blijkt dat het MS te veel resources kost om Access te porten naar de Mac. Office 2004 kan het trouwens uitstekend vinden met Filemaker Pro..

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik had het idee dat FileMaker Pro het e.e.a. van Access kan importeren, weet niet of hele databases worden geimporteerd.

Zie alle features op de volgende pagina: http://www.filemaker.com/products/fm_overview.html

Een aantal belangrijke features zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
* Comes complete with 30 Starter  Solutions that are ready to use right away.
* Import virtually any type of information including Microsoft Excel files, Access data, digital pictures, movies, and more - no data entry required!
* Use the Layout and Report Assistant to guide you through creating layouts, labels, and reports so your screens and reports look just the way you want.
* Instantly convert Microsoft Excel files to FileMaker databases for easy searching, sorting,  and tracking.
* Import data from Microsoft Access on Windows via ODBC.
* Link to Microsoft Office on Windows via ODBC.
* Issue SQL calls to enterprise CRM systems such as SalesLogix and Siebel.

EDIT: Je kan een trial downloaden van de volgende URL: https://www.filemaker.com/downloads/trial_download.html

[ Voor 27% gewijzigd door MacWolf op 09-12-2004 06:17 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nou die import mogelijkheden vallen nogal tegen. Filemaker maakt gebruik van heel andere DB structuren dan Access. Ik werk veel met Access, en het is 1 van de redenen dat ik een pc naast m'n iBook heb.
Filemaker kan in theorie wel heel veel en ziet er super uit, maar ik werk al jaren met Access en mis in Filemaker teveel functies.
Data importeren vanuit Access naar Filemaker is trouwens geen probleem. Alleen zou ik aanraden te exporteren naar Excel en die data vervolgens te importeren in Filemaker.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MacWolf
Als je echt Access nodig hebt, dan kun je het beste Virtual PC installeren of een aparte PC gebruiken, ik verwacht dat een applicatie als Access ook nog wel redelijk snel draait onder Virtual PC.

Mooiere oplossing is om op zowel Windows als MacOS FileMaker Pro te gebruiken, maar dat zal wel geen optie zijn.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Filemaker Pro doet in veel gevallen niet onder voor Access, ook zijn de linking/indexing/enz. mogelijkheden in de laatste versie's sterk verbeterd. Verder kun je ook heel veel doen met de Script Editor, maar zoals Canaria ook al aangeeft je kunt beter eerst een export naar Xls doen of naar een dbf bestand.

Verwijderd

Topicstarter
dus, wil dat dan zeggen dat ik een acessbestand moet kunnen openen onder exelll??
ik heb een mdb file ontvangen, en heb geprobeerd dit te openen in exell, maar onmogelijk.
Mac herkent dit bestand niet.
Of misschien kan ik de nr exell geëxporteerde file, zlfs niet openen in exell maar alleen met filemaker... :?

• MacWolf
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:18:
dus, wil dat dan zeggen dat ik een acessbestand moet kunnen openen onder exelll??
ik heb een mdb file ontvangen, en heb geprobeerd dit te openen in exell, maar onmogelijk.
Mac herkent dit bestand niet.
Of misschien kan ik de nr exell geëxporteerde file, zlfs niet openen in exell maar alleen met filemaker... :?
Vanuit Access op Windows moet je exporteren naar Excel of ander compatibel/bruikbaar formaat

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Inderdaad, met een .mdb bestand kan je helemaal niets op een apple. Vraag iemand met een pc met Access of die de tabellen kan exporteren naar .xls bestanden. Die kan je dan in Excel openen op je apple, of importeren in Filemaker.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• leon1e
Maar bij een Excel bestand ben je toch ook al je tabel definities kwijt? Bij een dbf bestand gaan deze wel fatsoenlijk mee dacht ik, ik geloof zelfs dat filemaker hiervoor een aparte import functie heeft.

Verder moet je niet vergeten dat je alle query's en andere functie's uit de originele access database verliest, met zo'n export.

Verwijderd

Ik heb hier ook ergens een Topic overlopen, Access werkt vind ik lang zo fijn niet als FileMaker Pro, dat is dan mijn mening maar goed.

het is gewoon heel erg jammer dat MS niet even een mdb omzet programmatje bij Office levert, zou toch moeten kunnen zou je denken...

Als iemand een mdb omzetter voor Mac heeft!!! zou echt super zijn! heb je vpc ook niet meer nodig :P

• leon1e
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:09:
Ik heb hier ook ergens een Topic overlopen, Access werkt vind ik lang zo fijn niet als FileMaker Pro, dat is dan mijn mening maar goed.

het is gewoon heel erg jammer dat MS niet even een mdb omzet programmatje bij Office levert, zou toch moeten kunnen zou je denken...

Als iemand een mdb omzetter voor Mac heeft!!! zou echt super zijn! heb je vpc ook niet meer nodig :P
Waarom levert filemaker niet even een export functie naar mdb inclusief alle query's? We moeten het natuurlijk niet altijd vanaf 1 kant bekijken. Waarschijnlijk verschillen de database structuren zo van elkaar, dat het simpel weg te veel tijd kost. Aangezien Access & Filemaker nog steeds niet geschikt zijn, voor grote datastore's is deze markt gewoon te klein en hoef je voorlopig nog niet zo'n tool te verwachten.

Verwijderd

Klopt, dat is ook zo, als je dat interview van de Mac unit van MS leest vertellen ze dat het ongeveer 2,5 tot 3 jaar werk is om Access te maken voor de Mac, ook wel logische ik wil niet flamen, maar voor Mac software wordt vaak iets gebruiksvriendelijks geeist wat veel kan, FileMaker dus. Access is niet gebruiksvriendelijk, tenminste dat vind ik en ben vast niet de enigste.

Om het programma goed te laten werken en dat Mac gebruikers het ook gaan gebruiken ben je idd wel even bezig.
ik kan alles wat ik wil in FileMaker, maar sommige mensen bij mij op school denken dat ze het beter weten en moet je met Access werken :/ maar dat is een ander verhaal.

• leon1e
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:49:
Klopt, dat is ook zo, als je dat interview van de Mac unit van MS leest vertellen ze dat het ongeveer 2,5 tot 3 jaar werk is om Access te maken voor de Mac, ook wel logische ik wil niet flamen, maar voor Mac software wordt vaak iets gebruiksvriendelijks geeist wat veel kan, FileMaker dus. Access is niet gebruiksvriendelijk, tenminste dat vind ik en ben vast niet de enigste.
Eens, maar het blijft een persoonlijke mening.
Om het programma goed te laten werken en dat Mac gebruikers het ook gaan gebruiken ben je idd wel even bezig.
ik kan alles wat ik wil in FileMaker, maar sommige mensen bij mij op school denken dat ze het beter weten en moet je met Access werken :/ maar dat is een ander verhaal.
Waarschijnlijk komt het omdat Access bij ECDL inzit, en omdat sommige mensen gewoon geen extra software willen leren/aanschaffen (access zit standaard bij office sbs in dacht ik).

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 11-12-2004 00:04 ]

Verwijderd

Dit is de belangrijkste reden waarom ik niet durf over te stappen naar de Mac. Ik heb Access nodig voor SQL en VBA...ik denk dat dit niet mogelijk is met Filemaker.

• MacWolf
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 02:07:
Dit is de belangrijkste reden waarom ik niet durf over te stappen naar de Mac. Ik heb Access nodig voor SQL en VBA...ik denk dat dit niet mogelijk is met Filemaker.
Access, MS SQL en VBA moeten wel draaien onder Virtual PC, dat zou voor jou eigenlijk het enige redelijke alternatief zijn. Je zou zelf moeten beslissen of alles lekker genoeg werkt onder Virtual PC, misschien door eens bij een andere Mac gebruiker te kijken.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 02:07:
Voor SQL kan je postgres/mysql/whatever nemen - Access is daar echt geen serieus platform voor.

VBA, tsjah dat kan ook via AppleScript of een andere taal.

Een mac-Access-runtime zou wel handig zijn though ;)

Ik heb zelf sinds FMP 3.0 niet meer met filemaker gewerkt, maar het voldoet voor een heleboel taken, en is door een prutser in elkaar te zetten; iets wat met Access voor de wat serieuzere zaken toch een 'expert' vereist. The right tool for the right job, zullen we maar zeggen.

Zelf ben ik niet van Access onder de indruk, ik kan me geen taak bedenken waar Access nou echt "the right tool" is - ik zou (persoonlijk) liever voor FMP kiezen, of een 'echte' RDBMS kiezen met een andere taal als interface.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1