[SATA] Boot problemen. Controller verdwenen?

Pagina: 1
Acties:

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-03 19:41

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik heb gister nieuwe TT BigWater waterkoeling geinstalleerd op m'n Abit AN7 met Barton 2500+. Geen probleem, PC weer aangezet. Windows XP ging starten, desktop in beeld. Maar toen...

Het viel me op dat de muis niet reageerde, windows deed uberhaupt niks meer. Dus ik ging er vanuit dat hij een tik had gekregen ofzo, effe resetten dan maar. Pc start opnieuw, beeldscherm gaat uit. Geen beeld meer? Hmm... PC helemaal uitgezet, ging de boel helemaal niet meer aan!
Na heel lang zoeken bleek het probleem te liggen bij RPM uitleesstekkertje van de radiator fan van de waterkoeling. Losgetrokken, en de PC ging tenminste weer aan. Helaas kon er geen bootdevice worden gevonden, in mijn geval een 80 GB Maxtor, SATA. Enige schijf in het systeem. Best raar, want het werkte eerst gewoon altijd en ik had niks in de BIOS veranderd.

Enfin, uiteindelijk de laatste BIOS voor de AN7 erop gezet van Abit. Versie 17. Alles weer goed ingesteld. Boot priority van onboard sata controller (Silicon Image 3112 controller) ingesteld zoals het hoort. Niks. Het lijkt wel of hij 'm gewoon niet meer ziet. Ook de SATA BIOS melding (druk op F4 voor setup) meteen als je de PC aanzet, is er niet meer... verdwenen! Starten vanaf CDROM kon nog wel, dus ik winxp setup gedraaid, met floppy erbij voor SATA ondersteuning. Maar windows setup kon ook geen schijf ontdekken na het laden van de SATA drivers. De schijf spint wel gewoon netjes op, en de kabels zitten er goed in. Ik heb poort 1 en 2 geprobeerd van het moederbord, geen verschil. Alle USB onboard dingen al losgeplugd om zeker te zijn dat hij niet van dat soort dingen probeert te booten... alle IDE kabels losgehaald. Niks werkt!

Heb me suf gezocht op google, abit support, GoT. Ik heb echt geen flauw idee meer. Help!

All that you know, is at an end

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Staat in de bios niet ergens aangevinkt dat de SATA/RAID device disabled is? Je kan altijd proberen om het laatste foutloos werkende bios te backuppen. Heb het wel vaker gezien dat na een biosupdate de sata config niet meer werkte ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Waarschijnlijk staat dat ergens bij je onboard /integrated devices in de bios.

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik heb natuurlijk bij onboard en onchip devices gekeken. Serial ATA en de bijbehorende 'bootrom' staan gewoon op enabled. Ik zal inderdaad eens een andere BIOS proberen. Misschien heeft dat effect.

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Opgelost! Nadat ik de CMOS een nachtje had laten clearen en alle overbodige apparaten uit de kast had gesloopt kwam de SATA controller weer online. :)