Fontys WiFi en Macintosh

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Momenteel heb ik de plannen een iBook aan te schaffen ter vervanging van mijn laptop. Voornaamste reden is dat ik iedere dag in de trein zit en graag een compacte laptop mee naar school neem met een lange accu-tijd.

Goed, het volgende probleem doet zich nu dus voor. Bij mij op school (Fontys Tilburg, Stappegoor) zijn er WiFi faciliteiten voor laptops. Werkt allemaal prima, ze ondersteunen alleen geen macintosh. Ik mag er wel op, als het me lukt, maar als ik een probleem heb mag ik het ook zelf oplossen. Het probleem is dat de wired faciliteiten voor laptops deze maand eruit gaan. Dus ik moet wel via wifi werken!

De authorisatie bij aanmelding op het netwerk loopt via een username en wachtwoord. Dit gaat alleen bij een geinstalleerd beveiligingscertificaat. Hier ligt dus ook gelijk het probleem, dat certificaat is geschreven voor Windows.

Nu mijn vraag: is het mogelijk om dit certificaat ook onder MacOS te gebruiken? Of zit hier een Fontys student die de oplossing heeft om draadloos te internetten via een *Book? :)

Verwijderd

met certificaten heb ik tot nu toe altijd de ervaring dat ze ook op Mac werken.
Leg ze trouwens eens uit dat het belachelijk is dat ze geen Mac ondersteunen :P

• Timmey
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:42:
met certificaten heb ik tot nu toe altijd de ervaring dat ze ook op Mac werken.
Leg ze trouwens eens uit dat het belachelijk is dat ze geen Mac ondersteunen :P
Dat zal ze waarschijnlijk geen reet interesseren :P

Maar kan iemand mij in vogelvucht uitleggen hoe ik zo'n certificaat installeer? Ik heb namelijk wel de mogelijkheid een dagje een iBook mee naar school te nemen, dan kan ik het dus even uitproberen. Want ik heb er gewoon niets aan als ik met mijn laptop niet op school kan werken.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
neem aan dat ze gewoon 802.1x gebruiken, dan werkt het gewoon. Windows computers moeten daar een extern programma voor gebruiken, mac kan er meteen op.

Vraag ze dit eens, welk protocol ze gebruiken. En wat voor encryptie van de wachtwoorden enzo. Dat zouden ze toch wel moeten weten, anders zijn ze wel erg dom (wat ik vermoed).

[ Voor 25% gewijzigd door 1Mark op 08-12-2004 23:48 ]

Verwijderd

markclausing schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:47:
neem aan dat ze gewoon 802.1x gebruiken, dan werkt het gewoon. Windows computers moeten daar een extern programma voor gebruiken, mac kan er meteen op.

Vraag ze dit eens, welk protocol ze gebruiken. En wat voor encryptie van de wachtwoorden enzo. Dat zouden ze toch wel moeten weten, anders zijn ze wel erg dom (wat ik vermoed).
Bij mij op de VU in Amstedam moeten mensen met windows laptop een Aegis client installeren die voor de 802.1x authenticatie zorgt. Op je iBook kun je met internet connect die authenticatie zelf afhandelen, met het certificaat dat de windows gebruikers ook gebruiken. Zoveel mogelijke instellingen zijn er niet, ik heb het ook zelf moeten doen omdat ze mij ook weigerden te helpen (de klootzakken!). Bij ons loopt het met TTLS protocol met TTLS inner authentication: PAP, dikke kans dat het bij jou ook zo is.

Kijk anders ff hier... zo gaat het bij ons iig.
http://www.its.ipfw.edu/faqs/wireless/mac-panther.html
edit:
URL toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 08:48 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij gebruikt Fontys overal 802.1x. Bij ons in Venlo gewoon wel. Ik kan je zeggen, het instellen van de vebinding gaat in OS X makkelijkelijker dan onder windows :) Je moet alleen wel even dat certificaat hebben.

• Timmey
  • Niet online
Thanks voor de reacties, staat heel veel bruikbare info tussen!

Ik heb in ieder geval nog even een mail gestuurd om te vragen welk protocol ze gebruiken. Zoals ik het nu zie zou het dus vrij eenvoudig moeten lukken om met MacOS op de Fontys in te loggen.

Als het me lukt wil ik in ieder geval bij Fontys erop aandringen een korte handleiding te maken. Daardoor zou MacOS natuurlijk wel bij heel veel studenten een interessante optie worden :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Timmey schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:52:

Als het me lukt wil ik in ieder geval bij Fontys erop aandringen een korte handleiding te maken. Daardoor zou MacOS natuurlijk wel bij heel veel studenten een interessante optie worden :)
Ik denk dat het voornamelijk kom omdat de informatica-afdeling bang is erbij geroepen te worden bij dingen waarvan ze zelf dus weinig vanaf weten, het 'niet leveren van ondersteuning' is vooral een beveiliging voor zichzelf ... (en het voorkomen dat er een 'belofte' van support is, die ze op voorhand mogelijk niet na kunnen komen)

Mijn ervaring is ook dat WiFi in macOsX een stuk makkelijk en sneller gaat dan met windows, echter ik kan ook wel begrijpen dat de afdeling Systeembeheer daar niet zit te springen om erbij geroepen te worden bij problemen waarover ze zelf geen zicht hebben ...

Het idee van een handleiding voor MacOsX is erg positief, maar ik denk dat je dan ook rekening moet houden dat het lastig zal zijn het maken ervan over te laten aan de windows-gerichte systeembeheerders, en dus zal het misschien meer zin hebben om zelf al een zekere handleiding op te stellen, alswel als mac-gebruikers ook een contact-punt te hebben (mailinglist?), oftewel de support ook zelf met elkaar te regelen, en daarbij aan de school voor wat ondersteuning daarvoor vragen ...
(de engelse uitleg van Door: SorboGloeilamp, http://www.its.ipfw.edu/faqs/wireless/mac-panther.html kan dan een prima basis zijn voor zulk een uitleg, maar misschien moet je voor de zekerheid er ook zeker een nederlandse vertaling van maken, met nederlands-talige screenshots)

Bedenk daarbij ook dat een deel van de mac-gebruikers wel inventief genoeg zijn om wat dingen uit te zoeken, zelf wat te proberen, maar er is ook een gedeelte mac-gebruikers die soms _nog_ minder kennis en durf hebben in het gebruik, die dan mogelijk ook die support willen kunnen krijgen, en voor hen moet zo'n uitleg ook begrijpelijk zijn (wat een hele klus kan zijn, een werkbare uitleg voor mensen die al moeite hebben met standaard handelingen binnen een systeem ...)

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 09-12-2004 11:04 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bigs
  • Niet online
Timmey schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:52:
Thanks voor de reacties, staat heel veel bruikbare info tussen!

Ik heb in ieder geval nog even een mail gestuurd om te vragen welk protocol ze gebruiken. Zoals ik het nu zie zou het dus vrij eenvoudig moeten lukken om met MacOS op de Fontys in te loggen.

Ik heb PEAP en TTLS met MSCHAPv2 aan staan. Instellingen kun je vinden in de 'Internet Connect' applicatie (dus niet in het airport menu zoals bij Mac OS 10.2). Ik kan wel een screenshotje posten van de instellingen, maar als je de uitleg voor Windows XP hebt wijst het zichzelf eigenlijk :)

• Timmey
  • Niet online
Bigs schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:12:
[...]

Ik heb PEAP en TTLS met MSCHAPv2 aan staan. Instellingen kun je vinden in de 'Internet Connect' applicatie (dus niet in het airport menu zoals bij Mac OS 10.2). Ik kan wel een screenshotje posten van de instellingen, maar als je de uitleg voor Windows XP hebt wijst het zichzelf eigenlijk :)
Prima, ga ik dat proberen.

En over die handleiding. Het lijkt mij inderdaad ook dat ik die dan zelf schrijf, systeembeheer zal daar zijn vingers niet aan branden! Dat idee van contact adressen van mac gebruikers binnen school is trouwens ook een hele goede :)

• Bigs
  • Niet online
Ach ik heb hier op school pas 2 andere mensen met Mac gezien en dat waren allebei Duitsers :)

Verwijderd

Bigs schreef op donderdag 09 december 2004 @ 12:06:
Ach ik heb hier op school pas 2 andere mensen met Mac gezien en dat waren allebei Duitsers :)
Haha, wacht nog even, ik heb er binnekort ook een ;)

Ik heb zelf ook alleen maar duitsers gezien daar met mac's, sowieso elke duitser heeft een laptop ofzo :?

• Bigs
  • Niet online
Yup en een duurdere auto dan die van de gemiddelde nederlandse student daar :)

Verwijderd

Bigs schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:21:
Yup en een duurdere auto dan die van de gemiddelde nederlandse student daar :)
Hmm mja, er staan iets te veel BMW z3's inderdaad :)

genoeg offtopic nu :p
Pagina: 1