Toon posts:

Freesco 0.33 met chello ( nieuw modem )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej,

sinds een aardige tijd gebruik ik freesco om mij een btje veilig op inet te krijgen. Dit ging altijd perfect, zonder gezeik. Tot ik van chello een nieuw modem kreeg.

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om gelijk uptegraden van freesco 0.32 naar 0.33. Ik heb de config van de vorige overgenomen maar ik krijg hem niet meer aan de praat.
Hier op het forum al gezocht en op andere sites.Ook op http://www.chelloo.com de handleiding voor internet delen gevolgd. Maar zonder suc6.

De situatie is zo.

Mijn Freesco server krijgt geen IP door van de modem.

Mijn WinXP machine krijgt wel een ip van de freesco machine ( 192.168.0.100 ) maar ik kan niet de freesco server configureren via HTTP.

Ook kan ik de PC's elkaar niet laten pingen.

Ik heb op de freesco machine het mac adres gefaked, met het adres van de winXP machine waarmee ik me heb aangemeld.

Ook nog geprobeerd handmatig de gateway in te voeren en is ETH1 en ETH0 omgedraaid ensow.

Dus weet het echt niet meer. Ik doe er nog een report file bij en hoop dat jullie me verder kunnen hgelpen.

alvast bedankt.

http://stud.hro.nl/0769896/REPORT.txt

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

en static ingeven wil niet helpen?

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:17:
Ik heb op de freesco machine het mac adres gefaked, met het adres van de winXP machine waarmee ik me heb aangemeld.
Toch niet twee interfaces met hetzelfde mac addess?

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:44:
en static ingeven wil niet helpen?
Thx voor de replies, kan ik es proberen. Maar het is de bedoeling dat ie ze gegevens via dhcp krijgt he.
epias schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:49:
[...]
Toch niet twee interfaces met hetzelfde mac addess?
Euh die op me WInXP bak en Freesco server zijn hetzelfde ja :> Maar zitten niet rechtstreeks op elkaar aangesloten. Maakt dat uit dan?

Hoe kan ik dat voorkomen? Want moet in freesco toch het macadres spoofen met die van de kaart waar ik me op heb aangemeld. En dat is in die Winxp bak.

Ik zal het vanmiddag es proberen.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 07:02:
Euh die op me WInXP bak en Freesco server zijn hetzelfde ja :> Maar zitten niet rechtstreeks op elkaar aangesloten. Maakt dat uit dan?
Nee, mijn fout.

Verwijderd

Op static zetten gaat niet werken (niet onder linux met een thomson iig)

Let er ook even op, dat je je dns gegevens ook door dhcp toe laat kennen, dit ging onder linux niet automatisch mee !. Daarna waren voor mij de problemen opgelost.

Zijn wel je firewall / nat-scripts aangepast ? Bij mij worden ze rechtstreeks uit ifconfig gehaald, mss dat jij nog aan het rommelen bent met je oude (vaste?) ip.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:54:
Op static zetten gaat niet werken (niet onder linux met een thomson iig)

Let er ook even op, dat je je dns gegevens ook door dhcp toe laat kennen, dit ging onder linux niet automatisch mee !. Daarna waren voor mij de problemen opgelost.

Zijn wel je firewall / nat-scripts aangepast ? Bij mij worden ze rechtstreeks uit ifconfig gehaald, mss dat jij nog aan het rommelen bent met je oude (vaste?) ip.
He, ik ben er nog niet uit. Me DNS gegevens moet ie ook krijgen door dhcp. Dat staat ook zo ingesteld in freesco.

Als ik ifconfig intik bij me freesco bak dan staat er bij de ene ethkaart een ip van 0.0.0.0 ( dus niks doorgekregen ) en de andere kaart een ip van 192.168.0.1 (zelf toegewezen )

Dus dat is volgensmij goed allemaal.

Verwijderd

Wat ik ook moest doen op mn servertje was ff het mac-adres van de netwerkkaart van die wie aan de modem hangt in Windows clonen, modem op een windows-bak, daar je verbinding afmaken zodat je een echt IP krijgt (bij mij 24.x.x.x) en daarna de kabel weer aan de server.

Maar je zou iig een 10.x.x.x IP moeten krijgen. Jij krijgt helemaal niks. Mijn ervaring met chello in het algemeen is wel, dat ze een hekel hebben aan on board nics. SiS is me nog nooit gelukt, of althans ik druk er bij mensen al vrij snel een realtekje in, dat werkt altijd.

Je zou dus eens kunnen proberen met een andere netwerkkaart.

Lang leve de vooruitgang :( Als ze nou gewoon de com21 eens opgevoerd hadden, dat scheelt een bult gedoe

//edit

startpost nog eens goed gelezen, ik lees dat je onder windows een 192.168.x.x adres krijgt. Dit houdt in, dat je modem geen signaal heeft. Aangezien je oude modem dat wel had, wijst het in de richting van een brakke modem.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 12:23 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Je doelt waarschijnlijk op SiS900-kaartjes. Die kaartjes zijn wel ok, maar de XP-drivers bevatten een bug waardoor de kaarten allemaal nulletjes als MAC-adres hebben. Als je de bijgeleverde originele drivers installeert moeten ze prima werken.
Als ze nou gewoon de com21 eens opgevoerd hadden, dat scheelt een bult gedoe
Ja, maar de fabrikant van de COM21's is failliet, die modems moeten er dus zowieso uit...

[ Voor 40% gewijzigd door Bergen op 10-12-2004 14:10 ]

Verwijderd

Bergen schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:06:
[...]
Je doelt waarschijnlijk op SiS900-kaartjes. Die kaartjes zijn wel ok, maar de XP-drivers bevatten een bug waardoor de kaarten allemaal nulletjes als MAC-adres hebben. Als je de bijgeleverde originele drivers installeert moeten ze prima werken.
Het gaat idd over de SiS900. Asus heeft die dingen nog wel een on board zitten. Maar dat je dat op kan lossen door andere drivers wist ik niet (en bij chello ook niet ;))

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:22:
[...]

Het gaat idd over de SiS900. Asus heeft die dingen nog wel een on board zitten. Maar dat je dat op kan lossen door andere drivers wist ik niet (en bij chello ook niet ;))
Yup, gewoon een echte driver van sis.com halen, dan heeft ie z'n normale adres weer. Wat chello betreft, 't is maar net wie je aan de lijn krijgt. Genoeg mensen die 't wel weten daaro... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:20:
startpost nog eens goed gelezen, ik lees dat je onder windows een 192.168.x.x adres krijgt. Dit houdt in, dat je modem geen signaal heeft. Aangezien je oude modem dat wel had, wijst het in de richting van een brakke modem.
Zo ik het lees heeft de ts het zo ingesteld dat de Freesco machine 192.168.x.x uitdeeld:
IPRANGE1="192.168.0.100 192.168.0.105" # IP pool, empty disables DHCP on this interface
wat ik alleen opmerkelijk vind is het volgende:
# [Network 0]
INTNAME0=eth1 # Interface name (eth0|arc0e|arc0)
en

# [Network 1]
INTNAME1=eth0 # Interface name (eth1|arc1e|arc1)
moet dat niet net andersom zijn?
[edit]

Ja dat moet schijnbaar wel zo zijn, want nu staat het gecloonde macadres op interface 1 en dan krijgt interface 0 dus nooit een IP adres lijkt me.

Interface 0 hangt toch aan het modem?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:58:
[...]

Zo ik het lees heeft de ts het zo ingesteld dat de Freesco machine 192.168.x.x uitdeeld:

[...]

wat ik alleen opmerkelijk vind is het volgende:

[...]

moet dat niet net andersom zijn?
[edit]

Ja dat moet schijnbaar wel zo zijn, want nu staat het gecloonde macadres op interface 1 en dan krijgt interface 0 dus nooit een IP adres lijkt me.

Interface 0 hangt toch aan het modem?
He, bedankt voor de replies. Ben er nog niet helemaal uit. Ik heb ook geprobeerd die interfaces om te draaien. Maar ook dat hielp niet. Vandaar dat ze nu verkeerd om stonden.

Daarvoor had ik het wel andersom geprobeerd. MAar volgens mij heb je gelijk en zit daar iets nog niet helemaal lekker :) Ik mis me router man :)

Ik zal het vanavond nog es proberen om die interface namen om te draaien.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:20:
Wat ik ook moest doen op mn servertje was ff het mac-adres van de netwerkkaart van die wie aan de modem hangt in Windows clonen, modem op een windows-bak, daar je verbinding afmaken zodat je een echt IP krijgt (bij mij 24.x.x.x) en daarna de kabel weer aan de server.

Maar je zou iig een 10.x.x.x IP moeten krijgen. Jij krijgt helemaal niks. Mijn ervaring met chello in het algemeen is wel, dat ze een hekel hebben aan on board nics. SiS is me nog nooit gelukt, of althans ik druk er bij mensen al vrij snel een realtekje in, dat werkt altijd.

Je zou dus eens kunnen proberen met een andere netwerkkaart.

Lang leve de vooruitgang :( Als ze nou gewoon de com21 eens opgevoerd hadden, dat scheelt een bult gedoe

//edit

De modem is goed tuinkabouter, want op me windows PC krijg ik wel verbinding.
Me windows machine moet ook een 192.168 ip doorkrijgen want die krijgt hij van me freescorouter.

Het zijn geen onboard netwerkkaarten. 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 18:50 ]

Verwijderd

Heb nu geen Chello maar wat bij mij altijd werkte was om de modem een tijdje (> 15 min) uit te zetten en stroomstekker eruit te halen. Daarna kon ik probleemloos een andere pc (dus andere NIC) er aanhangen.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het is het proberen waard.
Pagina: 1