Waarschuwing tegen de Linksys NSLU2 USB 2 netwerk storage

Pagina: 1
Acties:
  • 7.110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96178

Topicstarter
Ok, even een waarschuwing voor eenieder die ook maar overweegt om zijn externe USB 2.0 Harddisk als NAS (network attached storage) te gebruiken via de Linksys NSLU2: let op het volgende:

In tegenstelling tot de informatie op de Linksys site (ftp://ftp.linksys.com/datasheet/nslu2_ds.pdf en http://www.linksys.com/pr...duct.asp?prid=640&scid=43) kun je dus niet zondermeer gebruik maken van de zogenaamde internet sharing capaciteiten. Dat gaat via een enorme omweg.

Belangrijker is het feit dat het kastje je USB schijf opnieuw formateert! Doe je dat niet dan kan je 'm niet gebruiken!

Probleem 1: als je dus al data op die schijf hebt staan, dan ben je die kwijt tenzij je 'm terugkopieerd naar de PC en daarna terug naar de harddisk! Waar slaat dat nou weer op? :(

Probleem 2: de schijf wordt dan bovendien geformateert als EXT/3 en da's een Linux filesysteem. Gevolg: je kan de PORTABLE schijf niet meer aan een Windows machine hangen!! Dan moet je 'm weer terugformateren naar FAT32 of NTFS! :(

Probleem 3: USB sticks worden slecht/niet herkent (je kunt volgens de specs een USB sticky aansluiten) van de 5 stickies die ik probeerde werkte er geen een! :(

Mogelijk dat in de toekomst dit probleem wordt opgelost, maar vooralsnog is het dus gewoon verlakkerij zoals het op de website staat van Linksys!

Overigens: als bovenstaande geen probleem is voor je, dan staat aanvullende info hier:

http://www.nslu2-linux.org/

Die proberen met eigen middelen de firmware te hacken en flexibeler te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Volgens mij heb je je duidelijk niet goed geïnformeerd, voor je tot aankoop overging.

Ik heb net even de Quick Setup Guide (PDF file van 2 pagina's) doorgekeken en daar staat onder andere met koeienletters in:
IMPORTANT: The Network Storage Link's format is NOT compatible with Windows. You cannot swap USB hard disk drives between Windows systems and Network Storage Links.
en
NOTE: The flash drive must be inserted into the Disk 2 port. It will not work if it is inserted into de Disk 1 port.
en
IMPORTANT: The Network Storage Link is not hot-swappable. Make sure that the Network Storage Link is powered off before you connect or disconnect any USB flash or hard disk drives.
Machtig interessant product trouwens. Die is voor onder de kerstboom. :) Tnx voor de tip!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-12-2004 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-02 14:34
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:43:
Volgens mij heb je je duidelijk niet goed geïnformeerd, voor je tot aankoop overging.

Ik heb net even de Quick Setup Guide (PDF file van 2 pagina's) doorgekeken en daar staat onder andere met koeienletters in:

[...]

en

[...]

en

[...]

Machtig interessant product trouwens. Die is voor onder de kerstboom. :) Tnx voor de tip!
Iets gelijkaardigs heb ik hier: Tom_G in "linksys NSLU2 verkrijgbaar?"
ook al gepost.

Maw, informeer vooraleer je een aankoop doet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96178

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:43:
Nee, ik heb idd niet de moeite genomen om de installatie guide etc. door te nemen: bij de site specs stond namelijk niks van dat alles. Ik ga dan meestal niet nog een heel verhaal in PDF doornemen..

Maar voor het geval er anderen zijn die dus info zoeken over dat ding, is het wel handig om ze dezelfde fout te besparen.

Kerstboom? Kopuh dat ding? Voor 70 euro mag je 'm overnemen van me.... Nieuw in doos en alles erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 14:06

Wizardtm

>>> H20 <<<

Anoniem: 96178 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:02:
[...]

Nee, ik heb idd niet de moeite genomen om de installatie guide etc. door te nemen: bij de site specs stond namelijk niks van dat alles. Ik ga dan meestal niet nog een heel verhaal in PDF doornemen..

Maar voor het geval er anderen zijn die dus info zoeken over dat ding, is het wel handig om ze dezelfde fout te besparen.

Kerstboom? Kopuh dat ding? Voor 70 euro mag je 'm overnemen van me.... Nieuw in doos en alles erbij...
Nou mij lijkt zo'n ding echt helemaal super.... moet alleen nog ff wachten tot ze 2e hands goedkoper worden maar dat zal nog wel ff duren, wordt dus waarschijnlijk niet deze kerst zo'n ding onder de boom maar volgend jaar ofzo :(

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17741

ik heb zo'n nslu2
werkt prima in mijn win xp netwerk.
werkt naar buiten toe als http server.
Echter buiten je eigen netwerk kun je niet naar de nslu2 harde schijf uploaden, dat is jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Anoniem: 17741 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:13:
ik heb zo'n nslu2
werkt prima in mijn win xp netwerk.
werkt naar buiten toe als http server.
Echter buiten je eigen netwerk kun je niet naar de nslu2 harde schijf uploaden, dat is jammer
Enkel files downloaden via http werkt dus.

Wat met de lees/schrijf performance over het netwerk? Daar heb ik al van enkele toestellen gehoor dat die langs de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17741

Je snelheid valt zeker wel mee, zeker na de laatste firmware update release 29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:53
even hierbij een schop aangezien ik zeer geintereseert ben in dit apparaatje,

Ik ben van plan om binnenkort een aan te schaffen, en daar een 200+gb schijf aan te hangen, maar wat ik me nu afvraag, hoe snel is dat ding nu eigenlijk kwa lezen en schrijven op een 100mbit full duplex lijn. Ik heb ook gehoord dat wanneer je een schijf aan de 2de poort hangt dat de gehele snelheid van het ding drastisch omlaag gaat. Oja en ook niet geheel onbelangrijk: kun je zo ineens de stroom van dat ding eraf halen? of moet je em eerst nog afsluiten op een manier.

Wie heeft zo'n ding thuis en kan hierover uit de brand helpen? Ik heb vrij veel audio/video materiaal wat er op komt te staan en dan is een beetje bandbreedte wel lekker,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 21:54

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Voor de mensen die hun NSLU2 willen uitbreiden met extra software, bugfixes en dat soort dingen:

http://www.nslu2-linux.org/

Customizen maar :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 07:29
Misschien ook eens interessant om naar een andere apparaat te kijken...

De OVISLINK MU-5000FS

Dit apparaat kan hetzelfde als de Linksys, MAAR:
- kan ook FAT32 aan
- heeft een ingebouwde FTP server!
- kan met een HUB uitgebreid worden
- backup mogelijkheid op gezette tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
joostman schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:24:
Misschien ook eens interessant om naar een andere apparaat te kijken...

De OVISLINK MU-5000FS

Dit apparaat kan hetzelfde als de Linksys, MAAR:
- kan ook FAT32 aan
- heeft een ingebouwde FTP server!
- kan met een HUB uitgebreid worden
- backup mogelijkheid op gezette tijden
Het is er simpel weg één... uit het grote aanbod.

Velen bieden wel ftp/smb/... aan hoor.

Fat32 is ook niks wereldschokkends, maar als ik kan kiezen, dan toch beter Linux ext3 (geen last van fragmentatie).

Kan uitgebreid worden met een hub? Voor zover ik weet zijn dat gewoon netwerkdevices, die kan je altijd wel op een hub/switch aansluiten. :)
Tenzij je een usb hub bedoelde voor meerdere disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 07:29
met hub bedoelde ik inderdaad USB hub... ;-) --> makkelijk, want dan kan je 8 devices aan het apparaat hangen! (werkt (nog) niet by Linksys)

FAT32 vind ik weer handig omdat ik verder geen Linux draai en dan toch meteen de externe disks zo mee kan nemen en ergens anders aansluiten zonder extra's te hoeven gebruiken.

Ik ben niet echt op de hoogte van het grote aantal ftp/smb fileservertjes zoals de Linksys of Ovislink...
Dit waren de enige 2 die mij onder ogen kwamen, waarbij je zelf een losse disk er aan kon hangen...
Pagina: 1