Linksys WiFi router bridgen naar speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Netwerk opstelling:
Allereerst mijn huidige netwerk opstelling:
code:
1
2
3
4
adsl lijn <-> (multi-pc modem) <-> (linksys WiFi router/access point) <-> Pc-1
                   |
                   V
                  Pc-1

Gebruikte protocol: TCP/IP
Bekabeling: UTP
Netwerk kaart: Pc1;standaard 10/100 Mbit en Pc2 WiFi (beide kaarten werken correct)
Hardware: Multipc modem is een Speedtouch v510 en Wifi Router is een Linksys WRT54G
Firewalls: alles is uitgeschakeld
Vooronderzoek: Ik heb echt geen kennis van netwerken, ik ben er achter gekomen dat wat ik probeer te doen bridgen heet. Ik heb de sites van de fabrikanten bezocht en de GoT search gebruikt.

Probleem:
Het probleem is dat Windows de andere pc in het netwerk niet ziet. Hiermee bedoel ik dat als ik bij netwerk kijk ik de andere pc niet ziet. Als ik met Pc2 naar het adres 10.0.0.151 ping (dat is het adres van Pc1 op de modem/router) krijg ik wel respons. Bij het starten van een netwerk spelletje (verscheidene geprobeerd) wordt het gestarte spel niet gevonden. Om uit te sluiten dat het aan de Speedtouch modem/router ligt heb ik Pc2 direct aangesloten op de speedtouch, dan zie ik wel Pc1 en kunnen er gewoon bestanden worden gedeeld.

Instellingen van de apparaten:
Speedtouch:
De speedtouch staat ingesteld als DHCP server, ik kan de speedtouch interface gewoon bereiken met pc2 via 10.0.0.138.
De linksys heeft 192.168.1.1 als adres en staat op de fabrieksinstellingen; ook als DHCP dus.

PC1 = 10.0.0.151
PC2 = 192.168.1.0

Kort samengevat:
Ik wil voor elkaar krijgen dat de andere pc mij weer ziet in het netwerk en dat ik mijn bestanden weer kan delen. Ik heb voor de rest geen idee waar te beginnen, dus alle tips zijn welkom. Mocht mijn vraag als te simpel worden beschouwd, knal hem dan maar gewoon op slot.
edit:
Ik heb wel internet toegang met pc2

[ Voor 3% gewijzigd door Rowanov op 08-12-2004 22:32 ]

Verwijderd

Probleem is volgens mij dat je op deze manier 2 subnetwerken hebt gemaakt. Volgens mij kan je dat alleen oplossen door beide pc's op dezelfde DHCP server aan te sluiten.

Daar zijn 3 manieren voor:

1) beide pc's op de multi pc modem
2) beide pc's op de LinkSys router
3) De LinkSys in DHCP-passthrough te zetten (weet niet of dat kan)

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:37:
Probleem is volgens mij dat je op deze manier 2 subnetwerken hebt gemaakt. Volgens mij kan je dat alleen oplossen door beide pc's op dezelfde DHCP server aan te sluiten.

Daar zijn 3 manieren voor:

1) beide pc's op de multi pc modem
2) beide pc's op de LinkSys router
3) De LinkSys in DHCP-passthrough te zetten (weet niet of dat kan)
Oplossing 1 is helaas niet mogelijk (ben er vergeten dat pc2 via WiFi gaat)
Oplossing 2 is lastig, maar als er echt niets anders op zit kan dat wel.
Oplossing 3: Bij basis instellingen kan ik aan DHCP vrij weinig aanpassen, dit is een screendump:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~knuls014/dhcp.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Rowanov op 08-12-2004 22:44 ]

Verwijderd

Je kan de Linksys Wifi ook in het andere subnet hangen. Geef je Wife apparaat een ip adres in de 10.0.0.x reeks (een adres van niet in de DHCP scope bevindt van de Speedtouch).
Zet de DHCP server uit op de Linksys (ik verwacht dat het bovengenoemde DHCP passthrough gewoon standaard werkt). Je Wifi PC krijgt dan een ip adres van de Speedtouch en bevindt zich alles in één subnet (een stuk makkelijker). Succes.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 08:25:
Je kan de Linksys Wifi ook in het andere subnet hangen. Geef je Wife apparaat een ip adres in de 10.0.0.x reeks (een adres van niet in de DHCP scope bevindt van de Speedtouch).
Zet de DHCP server uit op de Linksys (ik verwacht dat het bovengenoemde DHCP passthrough gewoon standaard werkt). Je Wifi PC krijgt dan een ip adres van de Speedtouch en bevindt zich alles in één subnet (een stuk makkelijker). Succes.
Hartelijk dank, ik ga het vanmiddag proberen en dan post ik hier mijn bevindingen!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Of gebruik de WAN-aansluiting van je Linksys niet en sluit de kabel vanaf de speedtouch in één van de LAN poorten. Als je dan ook de DHCP server van die linksys uitzet, werkt het ding als switch+accesspoint.

Dan gebruik je de speedtouch primair als router en dhcp server. Zo draai ik hier op m'n werk ook met een Sweex WiFi routertje als extra switch+AP. Er staat namelijk in het serverpark al het een en ander te draaien als DHCP server.

(dat is dus het verhaal van Akko, maar dan met die aansluiting er nog even bij)

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 09-12-2004 09:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
@akko
ik weet niet of de linksys dan weet dat ie de wanpoort ook moet gebruiken als gewone netwerkpoort en daarheen moet forwarden?

[ Voor 80% gewijzigd door Bas! op 09-12-2004 09:44 ]

Verwijderd

BAS en dreamscape hebben gelijk. Ik was vergeten bij te vermelden dat je de WAN poort dan niet meer hoeft te gebruiken en eigenlijk gewoon twee switches aan elkaar knoopt!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Inderdaad..
gewoon de wan poort overslaan op de linksys en de kabel die normaal in de wan poort zit gewoon in een van de switch poorten zetten.
Zo heb ik van mijn draadloze router netjes een accesspoint/switch van gemaakt.
Zet de firewall e.d. van de linksys ook nog even uit. Dat spaart overhead.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Topicstarter
Ik heb jullie raad opgevolgd en het werkt! De speedtouch kabel zit nu in de 1e poort van de linksys en de DHCp staat uit. Vervolgens heb ik de ip van de linksys op 10.0.0.159 gegooit (de speedtouch heeft toch maar twee pc's er aan hangen en komt nooit bij de 159). Ik ben jullie zeer dankbaar, aangezein ik nu weer kan printer delen en gamen etc.
_/-\o_
Pagina: 1