Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus S-presso hitteprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2024
Heb hier zo'n 'mooie' S-presso van Asus, waar ik MCE op wou installeren. Maar de cd's werden niet meer gelezen. Heb ik dus een beetje geprutst in de bios en tot mijn grote schrik / verbazing zie ik een CPU (p4 3,0ghz) temp staan van 54 graden celcius. En Q-fan ingeschakeld. Volgens mij mocht dat niet en ik heb Q-fan dan ook uitgezet, daar word het wel weer iets beter van, maar wat mag? En de voeding is echt bloedheet (eitje bakken is bijna niet overdreven :p), hoe warm mag dat ding worden? Mobo temp is rond de 34C..... Wat mag c.q. is normaal?

Ben bezig met een nieuwe bios voor het apparaatje. Beetje lastig is dat er geen floppekke aanwezig is.

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 20:44

DaRoot

Some say...

Dat lijkt mij vrij normaal voor zo'n compact systeem. Een dikke CPU in een kleine behuizing, dan vind ik de temps op zich nog best netjes...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 23:28

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Wat heb je allemaal in die kast hangen dan ... ?

Trouwens 3,0 Ghz lijkt me een beetje overkill voor zo'n S-spresso...... (correct me if i'm wrong!)

Een PIV zou overigens prima moeten draaien bij een temp van 54 graden.... Kan erger nog wel ..

Powered By C8H10N4O2

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
lucaspr schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:05:
Heb hier zo'n 'mooie' S-presso van Asus, waar ik MCE op wou installeren. Maar de cd's werden niet meer gelezen. Heb ik dus een beetje geprutst in de bios en tot mijn grote schrik / verbazing zie ik een CPU (p4 3,0ghz) temp staan van 54 graden celcius. En Q-fan ingeschakeld. Volgens mij mocht dat niet en ik heb Q-fan dan ook uitgezet, daar word het wel weer iets beter van, maar wat mag? En de voeding is echt bloedheet (eitje bakken is bijna niet overdreven :p), hoe warm mag dat ding worden? Mobo temp is rond de 34C..... Wat mag c.q. is normaal?

Ben bezig met een nieuwe bios voor het apparaatje. Beetje lastig is dat er geen floppekke aanwezig is.
wat normaal is moet je niet een mij vragen maar bij mij is als die idle is: case(mobo) 37, cpu 38
zonder watercooling of wat dan ook, niet eens case fan (cpu is een celly 2,4 ghz)

• lucaspr
  • Laatst online: 25-07-2024
hmm, ok. Bedankt voor de info.

Vond het wel een beetje aan de warme kant, maar goed. Andere vraag, ik kan geen progje vinden om de bios te updaten. kan ik gewoom zo'n ami bios flashding pakken?

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik neem aan dat het een Prescott P4 is? Dan is de temeratuur in zo'n behuizing normaal, die Prescotts worden best wel heel warm. De voeding wordt redelijk heet, er zitten ook maar kleine fans in het systeem. De voeding is natuurlijk door Asus ontworpen voor deze behuizing dus deze zou ook prima bij hogere temperaturen moeten kunnen blijven functioneren. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Wat betreft het flashen: zie je handleiding denk ik. Pas op met het zomaar pakken van een flashproggie, dat gaat bijna zeker fout en dan kan je je koffiezetapparaat weer inleveren ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
lucaspr schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:21:
hmm, ok. Bedankt voor de info.

Vond het wel een beetje aan de warme kant, maar goed. Andere vraag, ik kan geen progje vinden om de bios te updaten. kan ik gewoom zo'n ami bios flashding pakken?
Asus heeft op de site een aantal tools om je bios van uit "windhoos" zorgeloos te kunnen flashen. denk dat dat de makkelijkste optie is zonder floppy drive ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kippy op 08-12-2004 21:30 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 23:28

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

kippy schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:30:
[...]
Asus heeft op de site een aantal tools om je bios van uit "windhoos" zorgeloos te kunnen flashen. denk dat dat de makkelijkste optie is zonder floppy drive ;)
de echte tweakert hangt er "ff" een floppy aan als ie wil flashen ... :+

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Northwoords doen t tot 70 graden, dus laat m nog maar iets warmer worden voor dat eitje.

• Wouter185
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

54 graden is niet veel, zoals je wellicht al weet (zie bovenstaande threads)

offtopic:
Een ei stolt zo rond de 65~70 graden. Lekker smaakt het pas als het rond de 100 graden gebakken wordt voor ongeveer 4 minuten.

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 19:17
processoren zijn gemaakt uit verschillende soorten matriaal het "zwakste" is Silicium.
Silicium kant temperaturen van 100° aan zonder probleem.
Een processor zal wel instabiel worden vanaf 70 a 80 graden.
boven de 90 kan er peramnente beschadiging voorkomen
je hebt dus nog wel een goede 20° rezerve niks om je zorgen over te maken

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

saikoboarder schreef op donderdag 09 december 2004 @ 09:14:
processoren zijn gemaakt uit verschillende soorten matriaal het "zwakste" is Silicium.
Silicium kant temperaturen van 100° aan zonder probleem.
boven de 90 kan er peramnente beschadiging voorkomen
Klopt, maar bij deze temperaturen zullen, als gevolg van toenemende mate van elektronendiffusie, de transistorjuncties langzaam degraderen.

Samengevat, in eenvoudig Nederlands: bij hoge temperaturen neemt de levensduur van de processor af.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Fox2 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:55:
[...]

Klopt, maar bij deze temperaturen zullen, als gevolg van toenemende mate van elektronendiffusie, de transistorjuncties langzaam degraderen.

Samengevat, in eenvoudig Nederlands: bij hoge temperaturen neemt de levensduur van de processor af.
Wat zeker geen ramp is, een gemiddelde processor zou volgens de ontwerpspecificaties minstens 10-15 jaar moeten meegaan. Als daar een paar jaartjes vanaf gaan is dat helemaal niet erg, zolang zal die P4 waarschijnlijk niet overleven bij de gemiddelde tweaker :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
Kluk-Kluk schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:40:
[...]

de echte tweakert hangt er "ff" een floppy aan als ie wil flashen ... :+
Ben ik het helemaal mee eens, alleen een probleempje......

je hebt dan wel een USB of IDE floppy drive nodig, want deze bare bone heeft geen mogelijkheid voor het connecten van een floppy drive.........

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

P IV 1,7Ghz hier standaard op 63 graden celsius in een normale kast, met stock koeler, gwn omdat ik TSC client draai..

die 54 graden celsius kan geen kwaad hoor...

</spuit11>

[ Voor 5% gewijzigd door woest85 op 09-12-2004 17:50 ]

[Signature]

Verwijderd

Probeer is een ander geheugen stripje ?

Windows xp heeft vaak dat, als hij moeilijk begint te doen bij bestanden te kopieren bijvoorbeeld en hij kan zogenaamd het bestand niet op de cd vinden, dat dan het geheugen defect is ...

Verwijderd

Hallo,

Het hitte probleem is niet echt een probleem, maar als ik na drie uurtjes gamen de barbone open maak vind ik m persoonlijk te warm.

De meeste warmte ten opzichte van het ram geheugen en de processor komt van het chipset coolelement. Ik heb deze cooler vervangen door een chipset cooler van zalman.

Door deze aanpassing is mijn maximum temperatuur gezakt naar 45 graden celcius.

Dit is dus een oplossing.

Groet, Daan

PS, het flashen van de bios kan vanaf een USB datastick, deze manier kan je in de bios aangeven. deze wijze staat beschreven in de gebruiksaanwijzing maar ik heb deze nog niet uitgevoerd.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:46:
Hallo,

Het hitte probleem is niet echt een probleem, maar als ik na drie uurtjes gamen de barbone open maak vind ik m persoonlijk te warm.

De meeste warmte ten opzichte van het ram geheugen en de processor komt van het chipset coolelement. Ik heb deze cooler vervangen door een chipset cooler van zalman.

Door deze aanpassing is mijn maximum temperatuur gezakt naar 45 graden celcius.

Dit is dus een oplossing.

Groet, Daan

PS, het flashen van de bios kan vanaf een USB datastick, deze manier kan je in de bios aangeven. deze wijze staat beschreven in de gebruiksaanwijzing maar ik heb deze nog niet uitgevoerd.
offtopic:
Dat was me een harde schop :P

Je kan dat element het beste ook nog even coolen dmv een casefannetje. 45 graden kan hij hebben ja, maar als je het toch allemaal wat kouder wilt hebben en wat meer garantie wilt hebben zou je ook prima een casefan in kunnen bouwen. of evt de fan van je voeding vervangen indien een casefan niet kan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Laatst was me WC uitgevallen/uitgezet (Zalman Res.), processor (P4 3,0ghz) op 114 graden en toen viel hij pas uit!

Heb trouwens bijna hetzelfde systeem (ook een S-Presso), tijdelijk een extra koeler voor de voeding gezet vanwege het warme weer.

Is het niet zo dat als je Q-fan uitzet dat hij dan enorm veel herrie gaat maken? Lijkt mij iig niet handig voor een MediaCenter.

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

Soul__assasin

de Belbelg

al dat gedoe om temp is eigenlijk bizar... op de CEBIT stond er een pc te draaien in een oven van 75graden dat ding heeft de hele beurs gewerkt...

www.weefab.com

Verwijderd

Voor mij is cooling echt behoud van apparatuur, en ik weet dat dit eerder een gevoel is dan een must voor mijn pc / barbone.

Maar het uitvallen / uitzetten van een watercooling is wel ernstig, stel dat de processor niet uitvalt 114 graden is wel in te hoge temperatuur, ik heb al verschillende pc's gezien waarbij de processor onderin de case te vinden was welliswaar los van het moederbord. lol.

Het heeft toch een reden waarom er in server kasten en kamers een temperatuur niet hoger dan 20 graden wordt aangehouden. Toch wel handig als de dure apparatuur wat jaren langer meegaat.

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Bij mijn vorige AMD processor (1700XP) was het wat minder goed afgelopen toen de koeler uit viel, ook gesmolten... 100% zeker dat dat Asus boardje een warmtebeveiliging heeft en hij zal dan ook uitvallen waarneer het echt té warm wordt (anders kan je altijd nog de AsusTools installeren, deze zullen een alarm geven als de temperatuur te hoog wordt).

Heb net nog even wat info opgezocht over de temperatuur van de voeding, dit schijnt wel normaal te zijn.

Verwijderd

Soul__assasin schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 11:00:
al dat gedoe om temp is eigenlijk bizar... op de CEBIT stond er een pc te draaien in een oven van 75graden dat ding heeft de hele beurs gewerkt...
eigenlijk nie, je hardeschijven leven een stuk minder lang, maar dat merk je dus niet in een weekend.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
het kan idd hitte probleem zijn. die kastjes zijn vrij klein en koeling is nou niet dermate goed dus bij zware belasting kan ie over zn nek gaan.

anders alleen f dos draaien :P

Metal to the bone

Pagina: 1