Toon posts:

[XP] Windows sluit spontaan af (geen blaster)

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik zit met een heel vaag probleem.
Toen ik vanmiddag even naar een andere computer liep en ik kwam terug naar degene waar ik nu achter zit, was deze aan het afsluiten. Dit vond ik in het begin vreemd maar ik dacht dat nero dat had gedaan aangezien hij net klaar was met branden. Niet dat het vinkje aanstond na opstarten maar ok. Daar was het voor mij mee afgedaan.

Maar nu vanavond begon hij weer af te sluiten. Zomaar. Ik kreeg ook geen melding ofzo. Mijn vensters verdwenen gewoon en windows sloot af. Ik was gewoon aan het chatten, downloaden en tv aan het kijken. Niks spannends.

Hopelijk is er iemand die een idee heeft. Ik heb de search gebruikt.

Alvast bedankt,
Peppy.

Even wat specificaties die er mogelijk toe doen.
Windows XP Pro SP2 NL Corporate
Alle updates van windows update.
Symantec Antivirus Corporate up to date.
ZoneAlarm Pro up to date.
Temperatuur van cpu niet ongewoon hoog.
Geen software draaiende die windows zou kunnen afsluiten.
Computer zit op een netwerk maar de andere computers staan niet aan.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 12:15

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Heb je uitgeschakeld staan dat windows na een kritieke fout automatisch opnieuw opstart?

Zo nee, doe dat dan eerst eens. (deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart en herstelinstellingen -> "De computer automatisch opnieuw opstarten" ff uitzetten.

Zo ja. Dan eeuh. Ga ik even verder denken :P

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Dat vinkje heb ik uit staan.
Maar ik krijg ook geen blauw scherm ofzo.
De boel sluit gewoon af.
Als ik op een netwerk zou zitten zou ik denken dat iemand me voor de gek loopt te houden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke foutmeldingen heb je bijvoorbeeld kunnen vinden in de Event-viewer nadat de pc opnieuw opgestart is? Zonder meldingen zeg ik test je harde schijf, geheugen eens :) En in veilige modus werkt het wel ? Kijk even in de stickies bovenaan in dit Windows Operating Systems :) Bij Howto's and guides staan erg veel mogelijke oplossingen, zoals Windows Crash/Memory dumps FAQ, Windows XP en 2000 BSOD guide en Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. :)

we verwachten op GoT namelijk dat je zelf eerst uitgebreid onderzoek doet voordat je een topic opent. Lees hierover Windows Operating Systems - Policy nog even goed door :)

[ Voor 12% gewijzigd door sanfranjake op 08-12-2004 21:19 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Spacecowboy

Spacecowboy

Laatstelijk nog nieuwe hardware togevoegd? Geheugen is nog in orde? Geheugen kan je evntueel testen met memtest: http://www.memtest.org dacht ik even uit m'n hoofd...

Wat je even zou kunnen doen is bijvoorbeeld alles wat automatisch opstart (run -> msconfig -> opstarten) even uitvinken. Rebooten en kijken wat er dan gaebeurt.

Draai dan een tijdje, gebeurt er niks, vink je het volgende aan, en start je opnieuw. Zo kom je vanzelf het proces tegen wat de boel verneukt. (Als het software matig is natuurlijk). Je zou dat eventueel ook met de hardware kunnen doen...

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dus geen blauw scherm en er staan geen meldingen in eventlog. En ik heb gezocht en bij de faq's van windows gekeken.
Voor de duidelijkheid.
Ik krijg geen bsod's.
Windows sluit af net als wanneer je start->afsluiten doet. Of wanneer je op de voorkant van je kast op de powerknop drukt.
Alleen heb ik beide dus niet gedaan. :?

Edit als reactie op jeroen:
Ik heb wel nieuwe hardware toegevoegd (moederbord en cpu) maar ik denk niet dat het hardwarematig is. De vensters verdwijnen netjes en ik krijg het venster met "Windows is bezig met afsluiten. Even geduld aub..." (of iets dergelijks).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 21:38 . Reden: reactie op jeroen na bericht versturen. ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 12:46
Vermogen problemen? Geen aarding aangesloten o.i.d.?

Wil je even het volgende doen, dan kunnen we dat (misschien) uitsluiten.
Kun je eens de voltages uitlezen en hier neerzetten
Welke onderdelen zitten allemaal in je computer?
Wat voor voeding merk/totaal vermogen heb je?
Lees ook even de temperatuur uit van je proc, op het moment dat deze net opnieuw is opgestart, misschien een niet lekker functionerende ventilator

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:30
Mensen, mensen, ik heb geen betere ideeën, maar het is geen uitval! Zoals ik het lees is het een nette reboot! Niks geen temperatuurproblemen etc., dus!

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum
CPU: AMD Athlon64 3500+ (NewCastle volgens CPU-z)
CPUtemp: 48
12v: 11.79
+5: 5.05
3.3: 3.26
Vcore: 1.52

Hij heeft ook heel lang stabiel gelopen met deze configuratie. Niks veranderd de laatste tijd.

Edit:
Klopt. Dat denk ik ook. Alleen is het geen reboot maar een shutdown. Hij sluit gewoon af.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 21:54 . Reden: als reactie op z-dragon ]

• FireWood
Sommige hardware problemen kunnen ook nette afsluitingen creeren.
(ervaring mee, dan ben je nog even aan het zoeken)
Het bios zende uit zichzelf een apic signaal uit, omdat de temperatuur boven mijn eerste grens kwam, als ik doorzette en de tweede grens was bereikt had ging het niet meer vriendelijk.

Maar in iedergeval zie ik er geen enkele problemen in met deze temps en voltages

Lijkt mij dat een programma je computer afsluit, daarom krijg je nooit een melding terug. Kijk eens je proccess lijst na, er staat misschien iets vreemds tussen, denk eraan dat er achter mstask hele vreemde dingen kan hangen

Controleer ook maar eens op spyware

[ Voor 40% gewijzigd door FireWood op 08-12-2004 22:03 ]

Verwijderd

Heb je al op virussen gecheckt. Sasser kan ook spontaan je PC rebooten. (ondanks dat je zegt dat je AV up-to-date is)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn processenlijst nagekeken en daar kwam ik niks raars in tegen.
Het is een lastige.

Edit:
Virusscan gedaan en niks tegen gekomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 22:54 ]

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-10-2024

CPZ

Ik heb 3 maanden last gehad van een soort gelijk probleem, spontaan uitgaan van de PC.
De ene keer netjes en de andere keer in één keer, niks te vinden in de eventviewer.
Na het uitvoeren van een Memtest86+ bleek dat het geheugen defect is.
Gelukkig had ik nog net garantie en heb ik het geheugen vervangen voor 2 nieuwe reepjes.
Mijn PC loopt weer als een zonnetje.
Wel gelijk even van 1GB naar 2GB upgrade gedaan (uiteraard met een kleine bij betaling.)

Als ik jou was zou ik een test doen, het kan geen kwaad en misschien kom je zo meer te weten.

Een ouwe doos met scharatel aandrijving !!

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft het nou 3x gedaan.
Heel vreemd. Hij stuurt gewoon een alt-f4 naar alle programma's en sluit windows af. Terwijl ik er niet om vraag.

• Spacecowboy

Spacecowboy

Hmm. erg vaag.

Had je je geheugen al eens getest (zoals ik eerder had gezegd??)
Ik zou het toch even doen; je weet het nooit... ;)

HENG HENG

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

je hebt net een nieuw mobo erin?
Hoe staat je powerknop ingesteld (restart, afluiten, reset etc.)
misschien dat je draadjes op een of andere freakie manier kortsluiting maken? (ik zou 't ook niet weten anders 8)7 )

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Topicstarter
J2pc schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:41:
je hebt net een nieuw mobo erin?
Hoe staat je powerknop ingesteld (restart, afluiten, reset etc.)
misschien dat je draadjes op een of andere freakie manier kortsluiting maken? (ik zou 't ook niet weten anders 8)7 )
Hier denk ik zelf eigenlijk ook aan. Ik stel hem in op vraag stellen. Eens kijken of dit het is.

Dat geheugen testen wil ik wel doen maar dan moet ik mijn computer toch even niet nodig hebben. En dat gebeurt weinig. Ik kan je wel melden dat mijn systeem erg stabiel is (op de afsluit fout na). HL2 en benchmarks zorgen niet voor blauwe schermen.

Bedankt voor jullie reactie's tot nu toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie wel deze waarschuwing staan in mijn eventvwr.

>"Windows heeft het register van gebruiker CC180XXX-A\Naam opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.

Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart."<

Misschien dat iemand dit wat zegt?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu 2x heel snel achter elkaar gebeurd.
Ik heb tot nu toe het volgende ondernomen:

DEP uitgezet. (heeft niks uitgemaakt)
geportscan't met online scanner's en mijn neef heeft me geportscanned. (niks gevonden)
online virusscan gedaan (niks gevonden)
iis geen internet-server mogelijkheden meer gegeven. (maakt niks uit)
in het bios eventuele afsluit mogelijkheden uitgezet (maakt ook niks uit)

Ik wordt gek.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 10:48

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Tja na alles hierboven gelezen te hebben is het nog steeds vaag wat het is met je pc. Ik denk dat je toch ff afstand moet nemen van je pc, en een memtest moet runnen, en het liefst eigenlijk ook nog een test voor je harde schijf (van de fabrikant). Zo weet je zeker of de hardware wel helemaal jofel is. :) Succes ermee, zoiets vaags als dit heb ik al lang niet meer voorbij zien komen zeg! :?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel IIS geinstalleerd staan en ook open naar internet gehad.
Misschien heb ik een trojan opgelopen ofzo. Iemand een idee of ik daar op de een of andere manier achter kan komen. Internet eruit is geen optie omdat ik niet lang zonder internet kan en het gebeurd te random om te zeggen van probeer het eens een uur of 3 ofzo.

Misschien dat dit een beetje helpt een lijstje met programma's die ik veel gebruik zijn:
ChrisTV
NewsLeecher
Internet Explorer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[absurd en onwaarschijnlijk]
Klinkt alsof iemand jou een remote shutdown geeft.

Zet auditing eens aan op je security eventlog?
Of via gpedit instellen dat alleen lokaal ingelogde admins je PC mogen afsluiten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 policies gevonden die met afsluiten te maken hebben.
Afsluiten op afstand is nu voor niemand mogelijk.
Afsluiten is alleen mogelijk voor administrators en gebruikers. (stond ook iets van backup operators bij)
Eens kijken of het nu nog gebeurt.
Ik heb nu ook een zelfgemaakt programmatje draaien die niet standaard afgesloten kan worden en dus zo'n timeout moet generen. En wanneer hij gesloten dreigt te worden dan schrijft hij de lijst met active processen weg.
Maar ik vrees voor een reinstall.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 10:16 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft zichzelf vandaag nog niet afgesloten. (afkloppen op hout)
Maar ik vertrouw het nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heeft ie het wel weer gedaan.
Deze melding kom ik wel tegen in mijn eventlog.

"IP kan de registersleutel voor adapter TCPIP\Parameters\Adapters\NDISWANIP niet openen. Interfaces op deze adapter worden niet geïnitialiseerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie."

Iemand een idee wat dat kan betekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou is het echt niet leuk meer.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd en hij deed het net weer.
Ik denk dat het samenhangt met de volgende logboekingang:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Userenv
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 1517
Datum: 13-12-2004
Tijd: 22:22:28
Gebruiker: NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer: COMPUTERNAAM
Beschrijving:
Windows heeft het register van gebruiker COMPUTERNAAM\GEBRUIKERSNAAM opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.

Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het tot nu nog niet gehad.
Ik heb nu lichte hoop.
Wat ik heb gedaan is:
Windows Media Player 10 gedeinstalleerd.
Windows Genuine ActiveX gedeactiveerd.
Data Execution Prevention uitgezet.

Hopelijk is het nu over.

Verwijderd

Topicstarter
Die 3 dingen die ik heb veranderd heb ik gedaan omdat dat de laatste dingen waren die ik had gedaan na de verse installatie die ik kortgeleden ook heb gedaan onder mijn oude windows.
En ik herinner me een post op tweakers.net over mediaplayer 10 met vreemde dingen. Dus daarom heb ik die gedeinstalleerd.
Ook heb ik via de windows genuine check windows gechecked op genuiniteit. ;) En voor hetzelfde geldt loopt die te irriteren.
En DEP zou het misschien ook kunnen doen.

Nou ben ik teruggegaan naar mijn vorige windows en daar DEP uitgeschakeld. Na een tijdje aanstaan ging hij toch weer uit. Dus die is het dan waarschijnlijk niet.

Nu heb ik de genuine check activex uitgezet. Misschien dat dat het is. Als dat zo is dan heeft microsoft wat uit te leggen lijkt me.

Edit:
Hij heeft zich helaas weer afgesloten na de laatste actie.
Nu heb ik Windows Media Player 10 gedeinstalleerd.
Eens kijken wat er nu gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 17:16 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De melding over het niet kunnen un-laden van je profiel is vermoedelijk niet gerelateerd aan het down gaan van je PC - althans, het zal vermoedelijk niet de oorzaak zijn :)

Om uit te sluiten dat het niet iemand is die een grapje met je uit haalt door middel van een trojan of iets dergelijks, zou je eigenlijk eerst moeten uitsluiten dat je het probleem niet hebt als je niet op internet bent aangesloten :)

• FireWood
Probeer eens een live cd van Linux en laat de computer en tijd aan staan en kijk dan als deze dan afsluit. Dan weet je zeker als het hardware-matig of software-matig is.

Ook al eens geprobeerd om windows op te starten en dan overal vanaf blijven en dan kijken als deze afsluit? Als er dan namelijk niks gebeurt reageerd je computer op iets wat jij activieerd zoekt ook makkelijker.

Verwijderd

Is het niet je BIOS die je windows een shutdown forceert vanwege te hoge cpu temp? Check je BIOS bij temp bewaking. Misschien staat de grenswaarde te laag.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 02:33:
Is het niet je BIOS die je windows een shutdown forceert vanwege te hoge cpu temp? Check je BIOS bij temp bewaking. Misschien staat de grenswaarde te laag.
Hij wordt niet te warm. Ook gebeurt het niet na een spelletje hl2 ofzo. Wel gaat de fan dan harder draaien om warmte af te voeren maar hij sluit niet speciaal op dat moment af.

Edit:
Is er een toetscombinatie mogelijk dat dit gebeurt. Misschien dat mijn toetsenbord vreemd doet.

Ook heb ik een memtest gedaan met zo'n bootable cd. Geen errors.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 15:13 ]

Pagina: 1