Help, wat raden jullie mij aan als Home Cinema?

Pagina: 1
Acties:

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 14:37
Hallo allemaal,

Ik zit met een raadsel waar ik zo 123 niet uitkom.
Ik wil namelijk een Home Cinema creeren, maar met behoud van sublieme audio (dus "gewoon" stereo) weergave.
Nu bezit ik een Kenwood versterker met Tannoy speakers, waarvan ik de Tanooy's absoluut niet wil opgeven.
Is er een mogelijkheid waarbij ik bijv. een AV-Receiver met DTS functie aansluit waarbij ik:

1: Een home cinema creer met 2 bestaande en nog 4 (rear/center/bass) aan te schaffen speakers?
2: Punt 1 uitzet en over de 2 bestaande speakers audio beluister?

Misschien zien jullie het anders, ik sta voor veel open, de Tannoy speakers wil ik echter niet opgeven. Hopelijk weet 1 van jullie raad, alvast bedankt.

Verwijderd

Met een AV-receiver kun je ook gewoon alles stereo beluisteren, dus ik zie geen probleem voor jou... ?
Welke Tannoy's heb je trouwens, ik heb ook Kenwood + Tannoy nl :)

• djkooij
Ik bezit een paar Tannoy T-125 speakers, bouwjaar 1977 of 78 :9

Maar kun je (en zoja waar moet ik op letten) de AV-Receivers omschakelen van 2 kanaals naar 5.1 dan?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat kan en in de meeste gevallen doet de Receiver dat automatisch, want de meeste cds zijn stereo en de radio is ook stereo en dan staan de andere speakers automatisch uit. Ik vraag me alleen af of de Sub ook uitgaat dan. Dat denk ik namelijk niet.

Verwijderd

Die ken ik niet, maar zullen zekers goed klinken, Tannoy kennende (nou ja beetje dan ;)). Ik heb zelf de Tannoy Reveal :
Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_3/images/tannoy-reveal-speakers.jpg

Maar goed, let bij je aankoop van een AV-receiver op dat er een ook een stereo modus aanwezig is, dan kun je dus ook gewoon alles stereo beluisteren, evt. optioneel met een subwoofer (zoals op mijn Pioneer VSX-D814 die ik naast de Kenwood ook heb).

• djkooij
Goh toevallig zat ik ook te denken aan een Pioneer, maar dan de Pioneer vsx-d812.
Als jij de 814 hebt (waarschijnlijk zelfde serie) kun je me vast wel vertellen hoe dit klinkt en of het mogelijk is wat ik wil.

Verwijderd

Ik heb het als volgt opgelost.
Heb ten eerste een stereo set van Rotel (rb1070(pre)/rc1070(Power)/tuner (type weet ik ff niet / cd speler rcd1070) ; op de eindversterker zitten 2 typen ingangen .. XLR en RCA. De stereo doet gewoon XLR natuurlijk , maar de 5.1 set (die nu komt...RSP966 processor met Rotel dvdspeler en een aparte RC993 (3kanaals eindversterker(RCA aansluitingen) ... gebruikt de RCA aansluitingen ...als ik stereo luister gebruik ik dus gewoon mijn "ideaale" set met XLR.... Als ik een filmpje kijk (soms gedownload en soms gehuurd) gebruik ik de RCA aansluitingen van de stereo eindversterker natuurlijk de 3 van de rb993.

Kortom de eindversterker van de stereo set gebruik ik om de frontspeakers van de 5.1 aan te sturen. de 3 kanaals eindversterker is voor center en rear. :)

Verwijderd

Da's inderdaad toevallig, nou ik zit er nu naar te luisteren, klinkt prima hoor ! Het is goed mogelijk wat je wilt. Als je geen subwoofer erop aansluit en je kiest voor stereo/direct dan hoor je alles netjes stereo (2.0 dus). En als je surround wilt wordt dat automatisch gedetecteerd (DD of DTS), of je stelt zelf een van de zoveel meegeleverde surroundinstellingen, ik gebruik ze verder niet, maar het is leuk dat het erbij zit enzo :P

Overigens gekocht bij Pick2Pay, daar is ie volgens kieskeurig.nl nog steeds het goedkoopst, en dat is een prima zaakje. :)

• djkooij
hey pocketpc, zo kan ik het ook nog oplossen inderdaad :D

Ik zat net nog verder te googelen (doe ik pas 1,5 op zoek naar antwoorden) en las dat de pioneer genoemd in vorige posting mijn vraagstuk oplost, de speaker selector is namelijk A/A+B/B
Waarbij het zo schijnt te zijn dat A=7.1, A+B=2xstereo en B=normaal 2 speaker stereo.
Blijkbaar is het niet zo ingewikkeld en ben ik gewoon blond.
Ik vind echter de optie van het aansturen van de frontspeakers via een andere versterker ook leuk, dat geeft mij meer opties.

Hartelijk bedankt in elk geval.

Verwijderd

Facemodder schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:09:
de speaker selector is namelijk A/A+B/B
Waarbij het zo schijnt te zijn dat A=7.1, A+B=2xstereo en B=normaal 2 speaker stereo.
Blijkbaar is het niet zo ingewikkeld en ben ik gewoon blond.
Eh ik weet niet of je blond bent :P, maar ik weet wel dat dat speakerselectorverhaal inhoudt dat je twee speakersSETS erop kunt aansluiten. Dat is bijvoorbeeld handig als je in twee kamers het geluid wilt ontvangen. Als je wilt wat jij wilt is dit niet handig want dan zou je dus 2 Tannoy's erbij moeten kopen zeg maar. ;)

• djkooij
Hmm, je hebt gelijk, maar wat ik bedoel is iets anders. Door middel van die speaker selector krijg ik de keuze:

1 Tannoy's geven muziek weer
2 Speaker selector omschakelen en de prutskwaliteit (just for example) cinema speakers laten geluid horen bij het kijken van een DVD'tje

klopt toch, of moet ik echt een ander kleurtje?

Verwijderd

klopt helemaal, MITS je de Tannoy's dus niet opneemt als frontspeakers (als onderdeel van je 5.1 set dus) ! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 21:30 ]

Verwijderd

stereoversterker geeft veelal beter stereo/muziek geluid dan een surround versterker..

je kan dus ook gewoon je huidige versterker blijven gebruiken (als die stereo is? dat neem ik ff aan..) en die aansluiten op de pre-out van een surround versterker.. dus worden je fronts aangestuurd door je stereo versterker en de rest door de surround versterker

wellicht is dit een idee? en behoud jij je "muziek sound"
Pagina: 1