Toon posts:

DHCP server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje. Maakt het voor de functionaliteit van verschillende aplicaties van een Windows NT server uit of je de DHCP server instelt op de router in plaats van de server zelf?

Het gaat hierbij dan om de volgende configuratie:

Ik heb een switch waaraan een WinNT server, 5 clients WinXP en 1 modem/router hangen. Echter ik krijg het Internet niet geshared via de DHCP server op de NT machine. Kan ik zonder problemen deze server uitzetten en de ip-adressen door de router laten uitdelen?

MvG,
Sjoerd

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Wel zo makkelijk, alles door de router laten delen. Je maakt het IP op de server gewoon fixed, dus zelf instelle, zodat ie niet veranderd! Andere bakken kun je gewoon dynamische IP's geven.

Hier ook zo.. werkt perfect!

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Bij windows 2000 server en/of 2003 zou dit problemen opleveren met de ads.
NT40 server heeft daar geen problemen mee.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Thanx. En de WINS en name servers kunnen die gewoon blijven draaien op de NT machine?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:22:
Thanx. En de WINS en name servers kunnen die gewoon blijven draaien op de NT machine?
ja hoor

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanx.

En nog 1 vraagje. Hoe kan ik er voor zorgen dat alleen geauthoriseerde gebruikers het Internet op kunnen, maar dat wel iedereen e-mail via Internet kan ontvangen (pop3 mail)?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:40:
Okay thanx.

En nog 1 vraagje. Hoe kan ik er voor zorgen dat alleen geauthoriseerde gebruikers het Internet op kunnen, maar dat wel iedereen e-mail via Internet kan ontvangen (pop3 mail)?
proxy server installeren op die nt4 machine (wingate) en dan de clients geen gateway meegeven maar alles via die proxy laten doen

in die proxy maak je dan usernames aan, (wingate kan dit heel fijn met een java applet op de client om in te loggen)

Verwijderd

Topicstarter
En dan kan ik de DHCP server op de router behouen?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:47:
En dan kan ik de DHCP server op de router behouen?
ja dat kan, maar ik zal de clients dan geen gateway meegeven (dat een dhcp optie die je aan/uit kan zetten), dan kunnen ze ook niet buiten die proxy het internet op

(tenzij ze het gateway adres weten natuurlijk, als je een draytek hebt kan je ip restrictions opleggen op het internet gebruik en alleen de server het internet oplaten (winproxy dus)

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt. Dan kan ik morgen weer flink aan de slag. De users weten niet eens wat een ip-adres is, laat staan een gateway ;)
Pagina: 1