1 uitgang voor pc-boxen en 1 voor luidsprekers aan stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Dag,

Ik ben op zoek naar een andere geluidskaart. M'n wens is heel simpel.

De geluidskaart moet 2 (line-out) uitgangen hebben.
Ik wil namelijk behalve de luidsprekers die bij mijn PC staan ook mijn stereo erop aansluiten zodat het geluid van m'n pc ook in de woonkamer te horen is.

M'n huidige geluidskaart (onboard) heeft 3 aansluitingen, maar 1 line-out-uitgang. De andere voor mic en line-in.

VRAAG 1: Nu hebben de 4.1/5.1 (bijv soundblaster LIVE) geluidskaarten wel meerdere uitgangen maar daar staat dan bij VOOR of ACHTER (voor surround). Kan ik deze uitgangen ook op bovenstaande manier gebruiken? Dus niet voor surround, maar 1 voor aux en 1 voor pcboxen? Dus uit beide uitgangen moet hetzelfde geluid komen.

VRAAG 2: Welke geluidskaart raden jullie mij aan?

Vr. gr. Zoomer

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Je kunt hiervoor gewoon een splittertje gebruiken die je bij bijna iedere elektronica zaak kunt vinden voor gebruiken. Gebruik ik ook, je moet alleen er eventjes goed op letten dat je de juiste aansluitingen op die splitter hebt zitten.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 23:09

tozzke

aka tozzert

Afbeeldingslocatie: http://www.monotapu.co.nz/images/49308.jpg
of
Afbeeldingslocatie: http://www.mcmcomputers.co.uk/images/Y-Splitter1.jpg
\o/

ik gebruik er een van het onderste type en ik moet zeggen dat het gewoon perfect werkt, ik heb nergens last van

[ Voor 68% gewijzigd door tozzke op 08-12-2004 18:07 ]

Verwijderd

antwoord 1: als je je geluidskaart op 4.1 instelt heb je dus 4 stereoboxen..
oftewel 2 voor je pc boxjes en 2 voor in de kamer..
Alle geluidskaarten kunnen dit..
Het is wat voor eisen jij eraan stelt..
Ik zou zeggen een Audigy 2

edit: zon splitter zou k zelf niet gebruiken want je hebt hier geluisdverlies bij..
je onboard geluidskaart kan dit waarschijnlijk ook gewoon aan.. Je moet dan alleen je boxen op 4.1 instellen dan maakt ie van de line-in een line-out voor je rearspeakers..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 18:06 ]

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:04:
oftewel 2 voor je pc boxjes en 2 voor in de kamer..
Alle geluidskaarten kunnen dit..
Het is wat voor eisen jij eraan stelt..
Ik zou zeggen een Audigy 2

edit: zon splitter zou k zelf niet gebruiken want je hebt hier geluisdverlies bij..
je onboard geluidskaart kan dit waarschijnlijk ook gewoon aan.. Je moet dan alleen je boxen op 4.1 instellen dan maakt ie van de line-in een line-out voor je rearspeakers..
Maar je krijgt dan waarschijnlijk op 1 uitgang wel alleen het rear geluid wat zorgt voor nog meer irritatitie.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• zoomer
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:04:
Hoe kan ik m'n van m'n line-in op m'n onboard geluidskaart dan een lineout maken??

wat betreft de splitter. Die werkt dus niet goed. Ik heb 't op 2 pc's met verschillende splitters geprobeerd maar krijg een naar bijgeluid. hoor je vooral als je een 'leeg geluid' afspeelt en je zet het volume iets hoger. Het is een storing die m'n versterker (Luxman) waarschijnlijk geeft door spanning. Als ik alleen m'n stereo aansluit heb ik 't nare bijgeluid niet.

Vr. gr. Zoomer

Verwijderd

klopt, zon splitter heeft zeker GEEN goed geluid.. dan zou ik eerder een geluidskaartje van een paar euro kopen, ben je bijna evenveel kwijt en heb je al veeeeeel betere kwaliteit..
Als je mobo het ondersteund veranderd hij de line-in automatisch in een line-out als je in windows het instelt op 4.1 geluid... (het staat wel in je mobo-boekje of die het ondersteund)
Compusmurf schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:11:
[...]

Maar je krijgt dan waarschijnlijk op 1 uitgang wel alleen het rear geluid wat zorgt voor nog meer irritatitie.
Ik neem aan dat de TS de boxen in zijn woonkamer voornamelijk voor muziek zal gebruiken, dit is stereo geluid en zal uit alle 4 boxen hetzelfde geluid komen.
Volgens mij is het bij 4.1 geluid ook zo dat het stereo geluid is alleen uit 4 boxen. Bij 5.1 wordt het geluid pas egt gesplitst over de verschillende boxen. En zelfs dan heb je bij muziek of een film in stereo geluid nog dat het stereo geluid is en het niet wordt verdeelt en berekend per box..
Anders zal je het verschil niet egt horen vooral niet als je de boxen in een andere kamer hebt staan, dan hoor je ut niet..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 18:22 ]

• zoomer
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:21:
klopt, zon splitter heeft zeker GEEN goed geluid.. dan zou ik eerder een geluidskaartje van een paar euro kopen, ben je bijna evenveel kwijt en heb je al veeeeeel betere kwaliteit..
Als je mobo het ondersteund veranderd hij de line-in automatisch in een line-out als je in windows het instelt op 4.1 geluid... (het staat wel in je mobo-boekje of die het ondersteund)
Mijn mobo bevat een OnChip AC97 Audio. Ik zie in windows (98se) niet hoe ik 'm op 4.1 geluid instel.... heb je tips?
Ik neem aan dat de TS de boxen in zijn woonkamer voornamelijk voor muziek zal gebruiken,
Yep!
dit is stereo geluid en zal uit alle 4 boxen hetzelfde geluid komen.
Volgens mij is het bij 4.1 geluid ook zo dat het stereo geluid is alleen uit 4 boxen. Bij 5.1 wordt het geluid pas egt gesplitst over de verschillende boxen.
5.1 is dus ongeschikt voor mij?

Vr. gr. Zoomer

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik gebruik hier op een Soundblaster live! 5.1 met een splitter op front line out. Geeft geen enkel probleem, alleen bij het gelijktijdig gebruik is het een kwestie van wat extra vermogen toevoegen van je versterkers (stereo/pc-speakers)

Life is not about specs, it is about joy!

• zoomer
bartvl schreef op woensdag 08 december 2004 @ 19:00:
Ik gebruik hier op een Soundblaster live! 5.1 met een splitter op front line out. Geeft geen enkel probleem, alleen bij het gelijktijdig gebruik is het een kwestie van wat extra vermogen toevoegen van je versterkers (stereo/pc-speakers)
Wat bedoel je met extra vermogen toevoegen van je versterkers? Hoe??

Vr. gr. Zoomer

Verwijderd

je moet gewoon instellen dat je geluidskaart 4.1 geluid heeft..
die splitters dat is niks in mijn ogen.. veels te veel ruis
hoe het in windows 98 heet weet ik niet..heb daar niet zoveel ervaring mee maar in windows xp heet het quadrofonische luidsprekers..
5.1 is idd niet geschikt voor jou want je hebt maar 4 boxen..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Soundblaster Live 4.1 / 5.1 met KX drivers, moet te doen zijn toch? Front out = rear out.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• zoomer
Ik heb nu in 98se gevonden hoe ik 'm op 4 speakers instel. Line In blijft echter Line in helaas.

Middels het verzetten van een jumpertje wellicht?

Is 5.1 nu wel of niet geschikt? Graag discussie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zoomer op 10-12-2004 12:58 ]

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Ik heb contact gehad met creative en die geven het volgende antwoord. Als voorbeeld had ik om de 5.1 Audigy LS gevraagd.

Mijn vraag: Ik zoek een geluidskaart met in ieder geval 2 gelijkwaardige LINE OUT- uitgangen. Namelijk 1 voor pc-boxen en 1 voor mijn stereo 1 for pc-speaker.
Is er een verschil tussen de REAR en FRONT - sound of kunnen de uitgangen als gelijk worden ingesteld.

Indien u geen surroundsound luidsprekerset heeft is dit inderdaad
mogelijk. U kunt een stereo luidsprekerset aansluiten op de groene
uitgang van de kaart. Dan sluit u de stereo aan op de zwarte uitgang van
de kaart.
Via de EAX console (programma) kunt u dan CMSS (Creative Multi Speaker
Surround) instellen. Dit splitst dan de Stereo geluid signaal uit de PC
over alle speakers. U kunt dan alleen met de volume regelaars op de
luidsprekers of of de stereo set de volume uitschakelen.

Vr. gr. Zoomer

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zou inderdaad kunnen werken ja, kwist niet dat CMSS daarvoor stond :P
Hadden ze het Four-channel stereo genoemd, dan was het duidelijker geweest :P

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Splitter werkt wel goed maar alleen signaal verlies...
Storing heb ik op kunnen lossen door galvanische filter, aardlus probleem.

• zoomer
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 20:46:
Splitter werkt wel goed maar alleen signaal verlies...
Storing heb ik op kunnen lossen door galvanische filter, aardlus probleem.
galvanische filter, aardlus probleem????

Verklaar u nader? Wat is een galvanisch filter en hoe heb je dat gedaan?

Vr. gr. Zoomer

Pagina: 1