[Car Audio] Probleem met bass -> +/- ompolen?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Een tijdje geleden kwam ik tot de conclusie dat ik het wel een beetje gehad had met m'n antieke Philips radio/cassette tuner en oude Alpine 6x9' boxjes, waarvan er één het niet meer deed.

Daarom heb ik de FAQ Car Hifi maar eens helemaal doorgespit en was enthousiast over Hoofdstuk 5: de goedkope setup. Ik wilde namelijk wel wat veranderen in m'n auto, maar had er niet zoveel geld voor over; 100 tot 150 euro. Ik heb vrij weinig tot geen verstand van car audio, dus ben ik van het Car Hifi FAQ 'de goedkope setup' uitgegaan.

Zodoende heb ik gezocht naar een radio, en ben bij deze aangekomen: Sony CDX-L580X. Volgens de FAQ zou dat ruim voldoende moeten zijn. Volgens de FAQ (goedkope setup) is een versterker niet perse nodig, maar dan heb je wel speakers nodig met minimaal 90 dB/1watt. Daar werd geadviseerd stevige 6x9' hoedenplankspeakers te kopen voor een stevig bassfundament. Zodoende heb ik een setje 6x9' Pioneers gekocht; 150 watt max, 40 watt RMS, 93 dB/1watt.

Nou heb ik alles aangesloten, maar nu komt er vrijwel geen bass uit de boxen :( en als ik de radio wat harder zet komt er een ploppende bas uit de boxen. Toen ben ik gaan zoeken in de Search en kwam ik erachter dat het waarschijnlijk heeft te maken dat ik een plus en min moet veranderen bij de draden naar m'n boxen. Dan rest mij nog twee vragen:
- Maakt het uit bij welke box ik de draden omdraai?
- Hoe moet ik dat doen? Want ik heb mijn boxen aansloten met een draad waar aan de ene kant een breed stekkertje zit en aan de andere kant een smallere, deze passen ook zo precies op de box. Ik heb de draden wel verlengd, kan ik dan misschien het beste op 'het punt van verlenging' de draadjes omdraaien?

Mijn excuses voor het woordgebruik wat voor echte Hifi freaks misschien niet echt als muziek in de oren klinkt, maar ik weet er dus vrij weinig vanaf :*)

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 11:33
Zonder extra versterker op je HU zul je nooit stevige bass krijgen.

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Heb je het achter op de radio met de iso connectoren aangesloten die in de auto reeds voor handen waren of heb je het draadje voor draadje aan moeten sluiten? In het laatste geval zou ik het achter op de radio omdraaien. Welke speaker maakt eigenlijk weinig uit, het gaat erom dat ze beide in fase zijn

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Verwijderd

TukkerTweaker schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:02:
Zonder extra versterker op je HU zul je nooit stevige bass krijgen.
Daar heeft de TS dus niks aan, kijk eerst eens naar je huidige setup waar best wat bas uit te krijgen moet zijn. Heb je een linkje of wat meer informatie over de Pioneers?

Ervan uitgaande dat ze in je hoedenplank gemonteerd zitten. Is die op één of andere manier verstevigd?

Het maakt in principe niet hoe je de poling omkeerd, maar je zou als je de goede stand hebt gevonden het netjes met nieuwe stekkertjes kunnen aansluiten.

Heb je ook de instellingen van de HU nagelopen? Hoe staat de bass-boost ingesteld en gebruik je de "loud" funtie?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 15:12 . Reden: Quote toegevoegd ]

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb de HU aangesloten op de iso connectoren die al in de auto zaten.
"Welke speaker maakt eigenlijk weinig uit, het gaat erom dat ze beide in fase zijn". Wat bedoel je hier precies mee?

"Heb je een linkje of wat meer informatie over de Pioneers?" Boxen zijn:
Pioneer type TS-A6956
150 Watts Max. Music Power (40 Watts Nominal)
New IMPP (Injection Molded Polypropylene) Foamed Rigilite Composite Cone Woofer (Bronze) with Cloth Surround
2-5/8" Paper Cone Midrange
3/4" Ceramic Dome Tweeter
Heat Resistant Kapton Voice Coil
Shallow-Depth Basket for Increased Installation Versatility
15' Speaker Wire with EZ-Connect Bullets
Speaker Grilles (Black) with Round-Punched Metal Screen
Frequency Response: 30Hz - 26kHz
Sensitivity (Efficiency): 93dB (1W/1m)
Impedance: 4 Ohm
Magnet Weight/Type:
Woofer: 10oz/Ferrite
Mid: 2.1oz/Strontium

"Ervan uitgaande dat ze in je hoedenplank gemonteerd zitten. Is die op één of andere manier verstevigd?" Ik heb gewoon een gat gemaakt in de hoedenplank en de boxen daar stevig in vastgemaakt.

"Heb je ook de instellingen van de HU nagelopen? Hoe staat de bass-boost ingesteld en gebruik je de "loud" funtie?"
De instellingen van de HU heb ik nagelopen, de instellingen staan allemaal zo ingesteld dat er eigenlijk maximale bass uit zou moeten komen volgens mij. Ik heb de lage tonen op het maximale volume staan en midden- en hoge tonen op minimaal volume.

"Het maakt in principe niet hoe je de poling omkeerd, maar je zou als je de goede stand hebt gevonden het netjes met nieuwe stekkertjes kunnen aansluiten." Maar kan ik nu niet beter, nu ik de draden toch al een keer doorgeknipt hebt om te verlengen, de draden daar om draaien? Of kan dat niet?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Wou T schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:52:
Ik heb de HU aangesloten op de iso connectoren die al in de auto zaten.
"Welke speaker maakt eigenlijk weinig uit, het gaat erom dat ze beide in fase zijn". Wat bedoel je hier precies mee?
Wat ik ermee bedoel is dat beide speakers hetzelfde doen. Als één van beide speakers andersom werkt heffen ze elkaar op. De plus en min moet op beide speakers hetzelfde zijn. Dat kun je door meten vanaf de HU, of gewoon door te luisteren.
"Heb je een linkje of wat meer informatie over de Pioneers?" Boxen zijn:
Pioneer type TS-A6956
150 Watts Max. Music Power (40 Watts Nominal)
New IMPP (Injection Molded Polypropylene) Foamed Rigilite Composite Cone Woofer (Bronze) with Cloth Surround
2-5/8" Paper Cone Midrange
3/4" Ceramic Dome Tweeter
Heat Resistant Kapton Voice Coil
Shallow-Depth Basket for Increased Installation Versatility
15' Speaker Wire with EZ-Connect Bullets
Speaker Grilles (Black) with Round-Punched Metal Screen
Frequency Response: 30Hz - 26kHz
Sensitivity (Efficiency): 93dB (1W/1m)
Impedance: 4 Ohm
Magnet Weight/Type:
Woofer: 10oz/Ferrite
Mid: 2.1oz/Strontium
Ik ken ze ik heb het grote broertje van deze jongen in het verleden in mijn auto gehad, ik was er dik tevreden over.
"Ervan uitgaande dat ze in je hoedenplank gemonteerd zitten. Is die op één of andere manier verstevigd?" Ik heb gewoon een gat gemaakt in de hoedenplank en de boxen daar stevig in vastgemaakt.
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar mijn ervaring leert me dat je een hoedenplank normaal wel goed moet verstevigen. Die "grote broertjes" waar ik het net over had, die had ik in een zelfgemaakte hoeden plank zitten van 22 mm multiplex. Standaard hoedenplank volstaat meestal niet.
"Heb je ook de instellingen van de HU nagelopen? Hoe staat de bass-boost ingesteld en gebruik je de "loud" funtie?"
De instellingen van de HU heb ik nagelopen, de instellingen staan allemaal zo ingesteld dat er eigenlijk maximale bass uit zou moeten komen volgens mij. Ik heb de lage tonen op het maximale volume staan en midden- en hoge tonen op minimaal volume.

"Het maakt in principe niet hoe je de poling omkeerd, maar je zou als je de goede stand hebt gevonden het netjes met nieuwe stekkertjes kunnen aansluiten." Maar kan ik nu niet beter, nu ik de draden toch al een keer doorgeknipt hebt om te verlengen, de draden daar om draaien? Of kan dat niet?
Grote kans dat daar waar jij de draden verlengt hebt, je eventueel de polariteit omgedraaid hebt. :)

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Riesenbaby schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:23:
Grote kans dat daar waar jij de draden verlengt hebt, je eventueel de polariteit omgedraaid hebt. :)
Dan wel van een speaker de polatiteit omwisselen, en niet van beiden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

voor dat je met draadjes gaat klooien, zet eerst eens de balans van je radio helemaal naar links of naar rechts, als je dan meer bas krijgt, dan heb je inderdaad een fase-verschil tussen beide speakers. Als je geen voorspeakers hebt dan kun je van de minst goed klinkende speaker de plus en min omdraaien. Heb je wel voorspeakers, dan moet je ook even luisteren of de fase tussen voor en achter goed is.

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Nou, ik had dus eerst even via de balance gecontroleerd of de speakers verkeerd aangesloten waren, en dat was dus het geval. Als ik de balans meer naar links of rechts zette, kwam er meer bass. Nu heb ik de draden naar 1 box omgedraaid en nu hoor ik wel goede bass. Klinkt opzich wel lekker nu :)

Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1