Nee, want alle materie veroorzaakt "zwaartekracht".pejoar schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:44:
Zou er een ruimte (kamer of kluis) te maken zijn waar geen zwaartekracht aanwezig is ?
[ Voor 7% gewijzigd door Confusion op 08-12-2004 16:35 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Pakjebakmeel op 08-12-2004 14:49 ]
Zo zijn er een paar omgebouwde airbussen die met paraboolvluchten tijdelijk (paar seconden oid ?) zwaartekrachtloosheid creeren
[ Voor 45% gewijzigd door GeforceDDQ op 08-12-2004 14:50 ]
301SQN
Niet zonder de planeet te verlaten (in de ruimte)
Simuleren van gewichtloosheid kan door in een gesloten ruimte te vallen (jij in kluis, gooi uit vliegtuig) voor jou gevoel ben je dan gewichtloos binnen die ruimte, maar eigenlijk val je gewoon evensnel als de kluis
Dus nee. Of je moet antigrav uitvinden maar ik zou niet weten in welke richtting je dat moet zoeken
met papier mache kun je alles maken!!
edit: veel te traag gereageerd...
[ Voor 39% gewijzigd door Henk007 op 08-12-2004 14:51 ]
Foute interpretatie. Je kunt alleen lokaal een veld opheffen. Dus met g vallen is het aardse zwaartekrachtsveld opgeheven. Maar natuurlijk niet dat van de zon of van de maan of van alle andere voorwerpen in het heelal.Henk007 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:50:
Ja, mits je die kamer laat vallen met een versnelling van 1 g. (~9.8 ms-2)
edit: veel te traag gereageerd...
Lees dit eens: http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59924
Ik heb ooit eens op tv een programma gezien waarin ze een grote machine hadden (op een-of-andere universiteit) waarmee doormiddel van een zeer sterk magnetisch veld de zwaartekracht kon worden opgeheven. Hierin kon een voorwerp ter grootte van een (levende!)kikker geplaatst worden. Als dat dus kan, waarom dan niet een kamer groot ding?
Ik kan helaas geen info vinden over die machine...
...
De zwaartekracht verdwijnt niet, de aantrekkingskracht word hierdoor over-ruledbaexem schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:59:
Nou...
Ik heb ooit eens op tv een programma gezien waarin ze een grote machine hadden (op een-of-andere universiteit) waarmee doormiddel van een zeer sterk magnetisch veld de zwaartekracht kon worden opgeheven. Hierin kon een voorwerp ter grootte van een (levende!)kikker geplaatst worden. Als dat dus kan, waarom dan niet een kamer groot ding?
met papier mache kun je alles maken!!
De vraag was toch ook voor een kamer waar geen zwaartekracht aanwezig is?Servowire schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:02:
[...]
De zwaartekracht verdwijnt niet, de aantrekkingskracht word hierdoor over-ruled
Of de de aantrekkingskrachten elkaar nou opheffen, of wat dan ook, dan is de som toch 0?
En 0 = géén zwaartekracht, hoe je het ook wilt bekijken...
...
Als de vraag zo opgevat wordt: ook een vloer , de aardkost, een stoel heft de zwaartekracht op.baexem schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:05:
[...]
De vraag was toch ook voor een kamer waar geen zwaartekracht aanwezig is?
Of de de aantrekkingskrachten elkaar nou opheffen, of wat dan ook, dan is de som toch 0?
En 0 = géén zwaartekracht, hoe je het ook wilt bekijken...
Ik dacht dat het de bedoeling was om vergelijkbaar met de kooi van Faraday die elektrische velden tegenhoudt in een heel vertrek de zwaartekracht pricipieel te verwijderen.
En dat kan niet.
Wel kan natuurlijk iedere kracht in een punt opgeheven worden door een tegenkracht.
Overigens kende ik het verhaaltje in Intermediar niet. Vreemdsoortig groot effekt als het zou bestaan. Eerst zien dan geloven..
Ja, dat artikel was voor mij ook onbekend, kwam het net pas tegen in mijn zoektocht naar die 'machine'. Helaas heb ik hier nog steeds niks over gevonden.Botje schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:21:
[...]
Als de vraag zo opgevat wordt: ook een vloer , de aardkost, een stoel heft de zwaartekracht op.
Ik dacht dat het de bedoeling was om vergelijkbaar met de kooi van Faraday die elektrische velden tegenhoudt in een heel vertrek de zwaartekracht pricipieel te verwijderen.
En dat kan niet.
Wel kan natuurlijk iedere kracht in een punt opgeheven worden door een tegenkracht.
Overigens kende ik het verhaaltje in Intermediar niet. Vreemdsoortig groot effekt als het zou bestaan. Eerst zien dan geloven..
Jouw vergelijking met de kooi van Faraday is ook geen verkeerde gedachte nee, komt waarschijnlijk meer overeen met de gedachtengang van de TS dan mij plan.
...
Waarom wil je dat weten? Gaat het je om de theoretische mogelijkheid, of om een praktische benadering? Je topicstart is nogal mager; je kan op zijn minst aangeven wat je zelf denkt, wat je er al over gezocht hebt en dus vertellen welke gedachtengang je tot die vraag leidde.pejoar schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:44:
Zou er een ruimte (kamer of kluis) te maken zijn waar geen zwaartekracht aanwezig is ?
Vertel maar, wat is zwaartekracht en hoe komt het? Zal ik alvast een ticket Stockholm voor je boeken?Pakjebakmeel schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:48:
Lees eens wat theorie over hoe zwaartkracht ontstaat.. Wat het is en hoe het komt.
Waarom is met name het onderscheid tussen zwaartekracht en magnetisme relevant? Is het onderscheid tussen zwaartekracht en electrostatische krachten minder interessant?Wat de gevolgen zijn en met name het verschil tussen magnetisme en zwaartekracht...
[ Voor 39% gewijzigd door Confusion op 08-12-2004 16:39 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Hier is een site met een heleboel links naar anti-gravity, vaak ook wetenschappelijke sites, maar ook obscure UFO links. In ieder geval een hoop over die Podkletnov zoals in het artikel van Intermediar. Ik ga de site ff doorspitten.
Dit kan in Nijmegen, in het High Field Magnetics Lab (heb ik wel eens college gehadbaexem schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:59:
Nou...
http://www.hfml.science.ru.nl/froglev.html
Ook filmpjes van die kikker en andere dingen op de url
[ Voor 4% gewijzigd door Koetjeboe op 08-12-2004 17:33 ]
De theorie voor wat zover bekend is heb ik het natuurlijk over...Vertel maar, wat is zwaartekracht en hoe komt het? Zal ik alvast een ticket Stockholm voor je boeken?
bron: http://www.jracademy.com/~warcholj/exper2.htmlIntroduction � Einstein�s General Theory of Relativity concludes that the gravitational �force� is not really a force at all.� It is actually a result of the fact that mass bends space.� This experiment will help illustrate such a strange concept.
Procedure:
q Lay the seat cushion on the floor.� If you are using a bed, just stand next to the bed.
q Find a spot on the cushion which is away from the center of the cushion but relatively flat.� Lie the marble on that point so that it stays there without rolling.
q Now lay the bowling ball at the very center of the cushion.� Note what happens to the marble.
q Next, take the bowling ball off of the cushion and smooth it out so that it is reasonably flat again.
q Roll the marble (slowly) straight across the cushion, but not near the center.� Note that it rolls reasonably straight.
q Put the bowling ball back in the center of the cushion and roll the marble along the same path that you rolled it before, with the same slow speed.� Note the path that the marble takes.
Voorbeel van een Zwart gat door verbuiging van de ruimte tot die "inzakt" en massieve zwaartekracht veroorzaak waar zelfs het licht niet meer aan kan ontsnappen als hij door het "breekpunt" heen is :

*zoiets
[ Voor 6% gewijzigd door Pakjebakmeel op 08-12-2004 19:39 ]
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 19:55 ]
F = (G * M1 * M2) / r2
Waarbij F de kracht is die de twee personen op elkaar uitoefenen.
M1 de massa van de eerste persoon.
M2 de massa van de tweede persoon.
r de afstand tussen de twee personen.
G de gravitatieconstante = 6,673 * 10-11 m3 s-2 kg-1
Dus als er twee personen in de kamer zijn die 3 meter van elkaar af zijn en een massa van 70 en 80 kg hebben:
F = (6,673 * 10-11 * 70 * 80) / 32 = 4.15 * 10-8 N
The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
Volgens mij zijn gravitonen nog nooit aangetoond. Alleen aanhangers van het quantummechanisch formalisme eisen het bestaan ervan.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 19:54:
Als je een muur zou hebben die geen gravitonen doorlaat ja, maar dat zal niet gaan omdat ze veel te klein zijn...
Verwijderd
Jawel, want de kracht die de zon of de maan op jou uitoefent heeft óók effect op de kluis/kamer. Dus uiteindelijk is de valversnelling van de kluis precies gelijk aan die van jezelf.Botje schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:56:
[...]
Foute interpretatie. Je kunt alleen lokaal een veld opheffen. Dus met g vallen is het aardse zwaartekrachtsveld opgeheven. Maar natuurlijk niet dat van de zon of van de maan of van alle andere voorwerpen in het heelal.
Verder is het inderdaad een beetje een magere topicstart, wat wil je nou precies
Als je onderzoek maar interessant genoeg is kun je meegaan met een paraboolvlucht in een vliegtuig. Dat vliegtuig stijgt steil op, en op een gegeven moment zorgt de piloot ervoor dat hij met 9,81m/s² naar beneden versnelt (dus de 'gewichtloosheid' begint al vanaf het moment dat hij minder snel stijgt, aangezien dat ook versnelling naar beneden is)
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Zwaartekracht heeft niets te maken met elektriciteit.Maar verder heb je gelijk.Ecteinascidin schreef op donderdag 09 december 2004 @ 07:32:
Zolang ieder atoom een aantrekking heeft op z'n buuratoom (zie het als de positieve kern van Atoom A die de negateive electronen van atoom B ook wel lust), zolang zal er zwaartekracht bestaan. Er is geen materiaal dat zwaartekracht tegenhoudt en een fysieke kamer zal zelf ook zwaartekracht uitoefenen.... niet veel, maar voldoende om een zwaartekrachtvrije kamer principeel onmogelijk te maken.
Materie trekt elkaar aan volgens Newton en dat is niet af te schermen met andere materie.
Verder heeft Rambooo gelijk
dat door de kluis te laten vallen onder invloed van alle uitwendige zwaartekrachten dat die allemaal tegelijk worden opgeheven en alleen de zwaartekracht veroorzaakt door de kluis zelf en de daarin aanwezige voorwerpen overblijft.Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 01:08:
[...]
Jawel, want de kracht die de zon of de maan op jou uitoefent heeft óók effect op de kluis/kamer. Dus uiteindelijk is de valversnelling van de kluis precies gelijk aan die van jezelf.
Verder is het inderdaad een beetje een magere topicstart, wat wil je nou precies
Als je onderzoek maar interessant genoeg is kun je meegaan met een paraboolvlucht in een vliegtuig. Dat vliegtuig stijgt steil op, en op een gegeven moment zorgt de piloot ervoor dat hij met 9,81m/s² naar beneden versnelt (dus de 'gewichtloosheid' begint al vanaf het moment dat hij minder snel stijgt, aangezien dat ook versnelling naar beneden is)
Maar de overige krachten uit het heelal zijn zo klein dat bij vrij vallen op aarde er praktisch geen zwaartekracht overblijft. Dus feitelijk een zwaartekrachtvrije ruimte.
Of je zou een kamer op een toren moeten bouwen die 1500 km de lucht in rijkt. (want dan is die kamer in een baan om de aarde)
Maar deze situaties zijn compleet surrealistish.
Verwijderd
Raar eigenlijk: we hebben bijna alle fysische krachten onder controle;Servowire schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:49:
Dus nee. Of je moet antigrav uitvinden maar ik zou niet weten in welke richtting je dat moet zoeken
electromagnetische kracht: radio, computer, mri-scanners etc etc etc.
zwakke kernkracht: chemie
sterke kernkracht: waterstofbom, binnenkort kernfusie
(of verwissel ik nu sterke en zwakke kernkracht?)
Alleen gravitatie blijft ons ontglippen: voorlopig zie ik ons geen knop omdraaien waardoor de zwaartekracht wegvalt in je kamer (zonder stiekum gebruik te maken van magnetisme uiteraard)
anti-materieBotje schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:33:
[...]
Zwaartekracht heeft niets te maken met elektriciteit.Maar verder heb je gelijk.
Materie trekt elkaar aan volgens Newton en dat is niet af te schermen met andere materie.
Verder heeft Rambooo gelijk
Sorry, dat moest ik even zeggen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Er, neej, de eerste seconde ben je gewichtloos, daarna neemt de luchtweerstand de vaart uit de kluis en zul je op de bodem belanden, omdat jij nog wel met 1g aan getrokken word.Servowire schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:49:
Zonder merkbare zwaartekracht van de aarde bedoel je?
Niet zonder de planeet te verlaten (in de ruimte)
Simuleren van gewichtloosheid kan door in een gesloten ruimte te vallen (jij in kluis, gooi uit vliegtuig) voor jou gevoel ben je dan gewichtloos binnen die ruimte, maar eigenlijk val je gewoon evensnel als de kluis
Liep ooit een topic over @ W&L, als een lift valt, of je dan van de grond komt of niet...
Dan is het antwoord neen. Immers zwaartekracht werkt in het oneinige door.Botje schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:56:
Foute interpretatie. Je kunt alleen lokaal een veld opheffen. Dus met g vallen is het aardse zwaartekrachtsveld opgeheven. Maar natuurlijk niet dat van de zon of van de maan of van alle andere voorwerpen in het heelal.
Buigt zwaartekracht ruimte of zorgt geboden ruimte voor zwaartekracht?
Slaap lekker, als je eruit bent hoor ik het wel
Volgens mij heeft antimaterie gewoon massa en daarmee produceert het zwaartekracht?Johnny schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:21:
[...]
anti-materie
Sorry, dat moest ik even zeggen.
Als we zwaartekracht beheersen, dan is de GUT kloppend. Als die kloppend gemaakt is zullen we een andere era binnen gaanVerwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:39:
Raar eigenlijk: we hebben bijna alle fysische krachten onder controle;
electromagnetische kracht: radio, computer, mri-scanners etc etc etc.
zwakke kernkracht: chemie
sterke kernkracht: waterstofbom, binnenkort kernfusie
(of verwissel ik nu sterke en zwakke kernkracht?)
Alleen gravitatie blijft ons ontglippen: voorlopig zie ik ons geen knop omdraaien waardoor de zwaartekracht wegvalt in je kamer (zonder stiekum gebruik te maken van magnetisme uiteraard)
[ Voor 17% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-12-2004 00:39 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Mijn buurman werkt daar als professortjeKoetjeboe schreef op woensdag 08 december 2004 @ 17:30:
[...]
Dit kan in Nijmegen, in het High Field Magnetics Lab (heb ik wel eens college gehad)
http://www.hfml.science.ru.nl/froglev.html
Ook filmpjes van die kikker en andere dingen op de url
[lekker belangrijk-off]
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Lifters lijken ook wel in de buurt te komen van het opheffen van de zwaartekracht/aantrekkingskracht.
http://www.google.nl/sear...t&hl=nl&ie=UTF-8&q=lifter - bekijk eens een paar van die linkjes.
Hier op GoT zijn ook eens een aantal mensen met lifters bezig geweest.