Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rook uit voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2 jaar een Levicom 350 Watt voeding met 2 FAN's.
Nu maakte ze ongelooflijk veel lawaai. Dus schroefde ik die voeding in het begin al open en heb em zo aangsloten dat ik met een potweerstand het toerental kan aanpassen, onafhankelijk van de LEDjes.
Nou kwam de laatste tijd het draadje aan de pot soms los, waardoor de FAN's dus stopten.
Gisteren had ik dat niet door... Opeens zag ik rook uit me voeding kome! Stinkt verschrikkelijk 8)7 !
Ik zet meteen de PC uit, laat em wat afkoelen,...
Zet em terug aan en merk dus dat de FAN's stil liggen omdat het draadje losgekomen was.
Dus maak ik het goed vast en probeer nog eens te starten.
Ik draai de pot volledig open. Normaal zouden de FAN's heel snel moeten draaien (12 volt)
Maar nu draaien ze stil (ik schat een 3-4 volt).
Dus leg ik de voeding open, check alles en ontdek (net naast de aansluiting voor de FAN-voeding) een schroeiplek van circa 0,5cm². Op die plaats bevinden zich een weerstand (blauw-bruin-zwart------bruin) en een transistor. Ze zijn zo heet geworden dat het plastic van de FAN-aansluiting er ook van weet :X

Nu zit ik wel met een aantal vragen:

De FAN's lagen stil, dus het is er wel warm geworden. Maar waarom zijn alleen die 2 onderdelen gaan smelten?

De FAN's draaien nog, dus de weerstand en de transistor zijn niet helemaal kapot.
Kan het zijn dat de weerstand gewoon wat smaller is geworden ofzo?

Mag ik de voeding terug gebruiken? Ze werkt wel, maar zouden ze terug smelten? Ik zou dan wel die potweerstand er gewoon vantussen doen, dus kans op stil vallende FAN's is er niet.

Verwijderd

Ik weet niet wat je plannen zijn maar misschien is het slimmer om je fans via een controller aan te sturen zodat je zeker weet dat ze draaien.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Ik zou gewoon beide onderdelen vervangen, weerstanden kunnen trouwens meestal wel wat hebben, transistoren gaan al bij 150 graden kapot.

Let ook op de printbanen, die kunnen ook wel eens kapot gaan. Als het een pertinax print is ook op zwarte plekken letten, die moet je weghalen, want dat is koolstof (en koolstof geleidt).

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:52:
Ik zou gewoon beide onderdelen vervangen, weerstanden kunnen trouwens meestal wel wat hebben, transistoren gaan al bij 150 graden kapot.

Let ook op de printbanen, die kunnen ook wel eens kapot gaan. Als het een pertinax print is ook op zwarte plekken letten, die moet je weghalen, want dat is koolstof (en koolstof geleidt).
Jup, heb ik gechecked -> er is onderaan niets mis mee. Ik ga nu ff naar de electro-winkel en vraag daar of ze die spulle kunne vervange. Bespaart me een hoop tijd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 14:58 ]