Toon posts:

[XP] zoek oorzaak trage upload

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit op een 100MB studentennetwerk (UTP kabel) met een Sitecom LN-020 PCI NIC 10/100 netwerkkaart (Realtek 8139 chip).

Ik ben nog op zoek naar de oorzaak waarom mijn upload zo slecht is.
Download ca. 4 MByte/s (op de universiteit ca. 4.5 MByte/s)
Upload slechts ca 20 kByte/s (uni 500 kByte/s)
Connecties/minuut: 100 (uni 800)
Dit is herhaaldelijk gemeten met DC++ (shareprogramma) en op www.speedtest.nl.

Driver?
De officiele installatieprocedure is de setup te draaien en dan pas de kaart te installeren. Ik was dit vergeten en heb Windows XP Pro SP2 de kaart laten herkennen, die er een Realtek 8139 driver op gezet heeft. Voor 7 Euro kon de Sitecom helpdesk mij vertellen dat dat geen probleem is: als de kaart werkt, werkt het. Ik moet wel zeggen, hij gooide continu de termen modem, wireless en netwerkkaart door elkaar. :O
Ik heb een manual driver update geprobeerd op de drivers van Sitecom, maar Windows wilde die niet: die vond zijn eigen drivers beter/nieuwer.

Ik zou nog willen proberen die setup opnieuw te doen maar hoe doe ik dat zonder dat Windows die oude driver blijft promoten?

Driver instellingen?
Ik gebruikte de default instellingen. Heb ook even op Full Duplex 10MB gezet, scheelde niks.

Kaart stuk?
De bij de kaart geleverde disc bevat het programma NICDIAG.exe. Deze moet onder DOS gestart worden (DOS bootflop), met uPNP in de BIOS op 'uit'. Volgens dit programma HEB ik helemaal geen PCI kaart. De melding is verder nogal onbruikbaar:
No PCI card or no PCI capable computer.
Error !! Error!!
Contact your ....(enz).
Er zit geen andere PCI kaart in de machine.

Bandwijdtelimiet?
De helpdesk voor het netwerk wist heel zeker dat er geen bandbreedtelimiet is ingesteld, omdat ze dat bij niemand doen. Ik ben ook veel betere snelheden gewend, tot ca. 3 weken geleden.

BIOS flash?
Het *kan* zijn dat de problemen zijn begonnen toen ik de BIOS flashte. Ik had toen een HD gekregen die maar niet herkend werd door het BIOS (bleek doa). Maar waarom zou een nieuwer bios de Upload vernaggelen?

Malware? })
Sygate Personal Firewall en daarna ZoneAlarm (gratis versie) herkennen geen vreemd netwerkverkeer.
Ik heb met Bart's PE (voor een cleane boot) de nieuwste Ad-aware en F-Prot virusvanger losgelaten en die vonden niets noemenswaardigs.
Ik schrok me natuurlijk rot toen ik naar de draaiende processen keek, je weet wel 99% CPU load door System Idle Process, en een programma met de vage naam 'wowexec', maar na onderzoek bleek dat wel ok te zijn.

Netwerkkabel?
De helpdesk van het netwerk zei dat als de kabel stuk was het wel heel precies een draadbreuk van een miljoenste millimeter moest zijn ("condensatorwerking"), anders zou de downloadsnelheid ook stuk gaan. Kan iemand dat bevestigen? Ik dnek dat ik vanavond zowiezo een andere kabel ga proberen.

Software?
Ik weet echt niet meer waar ik dit zoeken moet. Ik heb de kale driver, dus met QoS en MS Family Login uit, de QoS service ook uit.
Ik heb geen netlimiter.

Ik zoek mensen die de beweringen van de helpdesks willen bevestigen/bestrijden en die nog dingen waar ik naar/mee kan zoeken.
[Edit: was voor typefoutjes]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Gooi er anders eens een Knoppix CD(of andere live distro) in, kan je het mischien iig softwarematig uitsluiten.

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

ik heb gehoord dat er iets met SP2 wordt teruggezet, zodat je upload lager is. staan hier denk ik wel topics over op GoT

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:38:
Beste tweakers,

Ik zit op een 100MB studentennetwerk (UTP kabel) met een Sitecom LN-020 PCI NIC 10/100 netwerkkaart (Realtek 8139 chip).

Ik ben nog op zoek naar de oorzaak waarom mijn upload zo slecht is.
Download ca. 4 MByte/s (op de universiteit ca. 4.5 MByte/s)
Upload slechts ca 20 kByte/s (uni 500 kByte/s)
Connecties/minuut: 100 (uni 800)
Dit is herhaaldelijk gemeten met DC++ (shareprogramma) en op www.speedtest.nl.

Ik zoek mensen die de beweringen van de helpdesks willen bevestigen/bestrijden en die nog dingen waar ik naar/mee kan zoeken.
[Edit: was voor typefoutjes]
1. zie ssh
2. vergeet movinghead tenzij je in je evntvwr vreemde meldingen ziet.(security limit tcp/ip)

Dat studenten netwerk is een gedeeld netwerk Dus het kan ook aan de hoge upload liggen van je buren die het netwerk plat leggen met hun verkeer. Dat verhaal van een kabelbreuk van de helpdesk alleen relevant voor het (ADSL?) "modem" aan de andere kant van dat utp netwerk. niet voor jouw bekableing. Dan zouden zij het netwerk moeten nakijken.

Maar kabel verwisselen kan nooit kwaad bij vreemde netwerk verschijnselen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Bedankt zover.

Ik dacht dat ik iets had met de driver setting 'Optimal Performance' die default op disabled staat. De speedtest kwam met 'enabled' soms een stuk beter (tot 500kbps) uit maar... niet altijd. Wat die aanwijzing van een geshared netwerk aannemelijker maakt. Ik denk dat ik die helpdesk morgen daar eens over vraag.

Windows had trouwens de Realtek 8139/180x Family Fast Ethernet NIC #2 driver voor me gekozen.

EDIT: Realtek 8139/810x

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 01:25 . Reden: typefout ]

Verwijderd

erm... als je dc gebruikt... even passive mode uit doen en active aan wil ook wel helpen

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Waarom heb je Knoppix nog niet geprobeerd? Het is nl een beetje irritant als mensen je proberen te helpen en je deze negeerd. Die is ook zo gedownload met zon verbinding :)

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 21:50
Rotte Ide kabel? of schijf naar de klote?

Verwijderd

Topicstarter
[au au !] :/
Knoppix:

Konqueror op speedtest.nl
Down: 3259 - 6053 KByte/s
Up: 3.2 - 4.0 KByte/s
Conn/m: 1435- 1865 (veel meer dan win/firefox).

Mozilla:
Down: ca 3300 KByte/s (eerste keer was langzamer 1100)
Up: 7 - 39 KByte/s
Conn: 150-512

Verwijderd

Topicstarter
Schijven lijken OK, IDE kabel kan rot zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 00:42 ]

Verwijderd

Andere UTP kabel maakt niet uit.

Verwijderd

Sorry voor de lange mails. Ik snap het gewoon niet. Kan het iets te maken hebben met de IRQ's?? Er zit nogal wat op 11.

0 : System timer
1 : Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
3 : COM2
3 : Communications Port (COM2)
4 : COM1
4 : Communications Port (COM1)
5 : Avance AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller
6 : Standard floppy disk controller
8 : System CMOS/real time clock
9 : Microsoft ACPI-Compliant System
10 : MPU-401 Compatible MIDI Device
11 : RAGE 128 Pro
11 : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC #2
11 : VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
11 : VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
12 : PS/2 Compatible Mouse
13 : Numeric data processor
14 : Primary IDE Channel
15 : Secondary IDE Channel

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

gesharde interrrupts kan tegenwoordig gewoon. Maar als je aan je netwerk kaart twijfelt (zeker gezien de driver vraagstukken in je startpost) kun je eens een ander netwerkkaartje lenen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:55

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Overigens, ik heb gemerkt dat speedtest.nl absoluut niet betrouwbaar is bij 100Mbit connecties. Ik zit zelf ook op een studentennetwerk (uu ;) ) en wanneer ik test via speedtest.nl zegt-ie soms ook dat ik een up- of download van 90 kb/sec oid heb, terwijl ik gewoon met 8 mb/sec+ up of download. Dus voor je metingen: download gewoon een 100mb bestand van een andere 100mbit-connectie voor een betrouwbare (is natuurlijk relatief, maar tis in ieder geval meer betrouwbaar dan speedtest.nl naar mijn mening) meting!

Rail Away!

Verwijderd

Als je op het Netwerk van uni Leiden zit ligt het probleem niet bij jou.
Ik heb hier ook een 8 MByte/sec down en 40 KByte/sec up
Lijbrandt is gewoon om te kotsen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat speedtest.nl altijd minstens 4 keer testen en als de uitkomsten erg verschillend zijn 10 keer. Mijn eigen verbinding komt daar slecht uit, meestal <80 maar soms 200. Iemand op dezelfde [hub/switch/server?] haalt 300-800 kByte/s.

@Elmo: ik zit niet in Leiden maar in Wageningen, Droevendaal. Lijbrandt ken ik niet. Ik weet wel dat TUE (Eindhoven) zit te klooien met VPN en ik dacht dat Eindhoven en Delft een maandlimiet hebben, waarna je snelheid drastisch terugloopt.

Ik heb een andere netwerkkaart geregeld, maar moet nu helaas werken...

Verwijderd

Ok tussenstand... of moet ik ophouden?

De volgende tests maakten niks uit:
* BIOS terugflashen
* Knoppix ipv Windows (-> geen driver/software probleem dus)
* nieuwe netwerkkaart (met ander merk chip)
* andere UTPkabel
* aansluiting bij buur op zelfde verdeelding geprobeerd (die zelf wel snelheid haalt)

Vreemd is dat ik heel soms een testje bij speedtest.nl doe dat WEL snel is. Maar meten daarna is het weer 19 kbps.

Blijft over:
1. beschadigd moederbord?
2. RedSkillz zei: IDE kabel, maar hoe kan dat dan?
3. provider herkent mijn pc, en zit me per ongeluk of expres toch te knijpen??? maar dat zou op MAC nummer gaan OF op de aansluiting, dus lijkt me niet.
4. Rare BIOS instelling.
:? 8)7 :? 8)7 :? 8)7 :? 8)7 :? 8)7
Pagina: 1