512mb SDram geeft freeze, 256 niet

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik heb laatst een computer bij elkaar geflanst van oude onderdelen van mij voor bij mijn vriendin thuis omdat die altijd nog met een p3 450 zaten te rommelen...

ik toen dit voor hun in elkaar gebouwd:

Mobo: ECS K7s5a+Lan
CPU: AMD Athlon 1700+
RAM: 2x256 MB SDram 133Mhz 1 Kingston en 1 OEM

harde schijf (IDE Maxtor DiamondMax 6800 Ultra ATA), DVD en cd-writer (allebei SCSI) uit het oude systeem gehaald...

ook heb ik de oude voeding gebruikt uit het systeem (235watt)

wat nu het probleem is... is dat het systeem freezed als allebei de geheugenmodules erin zitten, en dit is heel willekeurig. De ene keer als je net aangemeld bent, de andere keer als ie al 2 uur draait.
wanneer ik nu alleen 256Mb streep erin laat zitten (maakt niet uit welke) zijn er geen problemen en draait het systeem 24/7 als het nodig is.

Toen heb ik memtest86 gedraaid en daarin gad het OEM geheugen 7 fouten aan bij test #6. (Terwijl ook met dit geheugen alleen het systeem goed werkte)
Deze heb ik toen vervangen voor een infineon (doublesided) streepje van dezelfde groote/snelheid.

Ook heb ik de geheugenmodules al van bank verwisseld en de kaarten allebei apart in bank1 getest met memtest en in bank 2 waar ze beiden geen fouten gaven na anderhalf uur testen.

Dus, iemand een idee waarom het niet goed gaat met 512 MB :/

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is...

[ Voor 3% gewijzigd door Svennos86 op 08-12-2004 14:16 ]

Verwijderd

Volgens mij ligt het aan dat 1 Kingston en 1 OEM denk ik.. je moet van 't zelfde merk hebben..Dat is altijd zo. :) Kzou um terug brengen en gwn 2 Kingston, of 2 OEM.. Dus 2dezelfde soort. Succes :)

• Svennos86
Sorry dat ik dit ben vergeten erbij te zeggen!!!

maar de combo van OEM en kingston geheugen heeft aaaaaltijd perfect gewerkt toen ik het systeem nog gebruikte (3jaar lang) zonder fouten en troubles!!!

Verwijderd

Dat zal wel aan de geheugen controller liggen.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met (volgensmij) een asrock k7vt2. (combo sdram&ddr)
Een bankje gebruiken (werkt perfect) Dimm 1 of 2
Maakt niet uit welke geheugenmodule ik gebruikte
Maar gebruik ik 2 bankjes tegelijk dan werkt het niet.

De oplossing was om 2x infineon geheugen te gebruiken.
Dit hadden ze bij 1to0 uitgezocht toen ik dit mobo voor rma aanbood.

Update:
Ik had ook 2x hetzelfde geheugen geprobeerd. (oem)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 14:27 ]

• Svennos86
ja maar wie kan het dan verklare dat dit wel atijd goed heeft gewerkt?????

DUS: OEM en Kingston tegelijk dus 512mb....

Verwijderd

Heb je het al geprobeerd om ze allebei in te stellen als pc100 sdram?

Verwijderd

Meestal raakt 't instabiel bij de ECS K7s5a+Lan borden, als je 2 verschillende merken in doet. Staat ook in de FAQ. En mijn gevoel zegt het ook. raar dat het al eerder bi jjou gedaan heeft en probleemloos.

• Svennos86
ja daarom ook. ik dacht zelf toen paar jaar geleden toen ik dus oem en kingston erin prikte, hmm dit kan denk ik niet, maar het werkte dus wel!!!

en dit staat ook in de FAQ:
een bekend voorbeeld hiervan is de ECS K7S5A met de SiS 735 chipset. Vooral cheap-ass geheugen moet hieraan geloven, terwijl je A-merken over het algemeen probleemloos kunt mixen.
wat ik dus ook al gedaan had, met die kingston en een infineon....

ik kan natuurlijk proberen even aan een kingston of infineon te komen, maar dan zou ik het wel uber-extreme vreemd vinden...

misschien nog mensen met andere ideeen? zelf dacht ik in de verte aan de voeding die niet al te groot is (235watt)

[ Voor 41% gewijzigd door Svennos86 op 08-12-2004 15:03 ]

Verwijderd

Voeding is inderdaad aan de lichte kant.
Maar ik kan me niet voorstellen dat 1 geheugen reepje zoveel extra stroom slurpt.

Gewoon ff checken.
Een geheugen reepje plaatsen en dan de systeem 100% belasten.
Zit je voeding aan z'n grens dan klapt hij er dan wel uit.

• Svennos86
offtopic:
ow gheghe trouwes gefeliciteerd met je precies 1600e post, ureal :P

nou, wat ik dus ook al gedaan heb is met die 2 tegelijk erin, ALLES geopend wat ik maar kon openen, dus gewoon outlook, spellen als the sims en red alert 2, 12 internet explorer schermpjes snel achter elkaar openen, heel veel bestanden heen en weer kopieeren en dat terwijl ie aan het defragmenteren is, kortom drukte >:) ...

maar toen liep ie dus niet vast, en toen de storm was gaan liggen, wat wel even duurde:D kon ik weer gewoon verder werken, maar een half uurtje later zei ie weer: daahaag en klapte ie weer vast.

dusja...

[ Voor 9% gewijzigd door Svennos86 op 08-12-2004 15:03 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Svennos86 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:34:
ja maar wie kan het dan verklare dat dit wel atijd goed heeft gewerkt?????

DUS: OEM en Kingston tegelijk dus 512mb....
Heel simpel. Dat was op een ander moederbord met een andere geheugencontroller. De K7S5A is notoir kieskeurig.

Ik zou je trouwens aanraden om de GoT Huisregels er nog eens op na te slaan. Je posts zijn slecht verzorgd (taalgebruik, maar ook (erger) hoofdletters in eenheden (mb ipv MB enzo)) en schreeuwerig (overdreven uitroeptekens enzo), en heb je klaarblijkelijk niet goed gezocht, want over de K7S5A zijn letterlijk duizenden topics geweest.

Bovendien post je niet volledige specs- met name wat voor chips er op de DIMMs zitten (merk en typenr). Een exact antwoord is zo dus gewoon niet te geven. Maar wel de algemene: dit werkt zo blijkbaar niet.

Edit:
Svennos86, je hebt me nav dit slotje geICQd, maar gaf geen ICQ-nummer door om op te replyen en je mailserver (mickey.grontmij.net) blokkeert mijn emails (hij lust @rocketmail.com adressen blijkbaar niet). Getuige jouw ICQ heb je bovenstaande sluitmessage niet helemaal gelezen of begrepen, maar als je het goed gelezen hebt en nog steeds toelichting wilt, zal ik die graag geven, maar dan moet je wel te ICQen of emailen zijn ;)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 08-12-2004 16:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.