Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draden naar fan van voeding doorknippen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om de huidige ventilator van mijn zalman 300APF voeding te vervangen omdat ik die te luidruchtig vind. Kan het kwaad indien ik de draden naar de fan gewoon doorknip?
Ik zou dan een andere fan (evt. een 120 mm met een adapterstuk) installeren en deze regelen met een zalman fanmate verbonden met mijn moederbord?
Alvast bedankt voor elke reactie!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als je nu gewoon het stekkertje van de fan eruit trekt :P
Meestal zijn dt stekkertjes. Anders kun je de draden gewoon afknippen en afplakken.

Alleen hoop ik niet dat die PSU zo slim is dat hij ziet dat er geen fan op aangesloten is...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Anders kan je natuurlijk altijd de nieuwe fan aan dezelde draden hangen.

Als je rpm wil meten met tooltje hoef je alleen die gele draad in de connector te duwen.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

ik heb de fan van m'n zalman 300apf aan de 3.3V lijn gehangen door 'm door te knippen en aan een oranje draadje te hangen.

Aan de achterkant heb ik een extra fan geschroeft ter compensatie, werkt goed zo en lekkur stil :)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Digital-DNA,

dat snap ik niet zo goed.

Je knipt dus de originele rode en zwarte draad door. Waarmee verbind je die beide draden dan om aan 3,3 V te komen?

Btw, laat je die andere fan dan ook lucht zuigen uit de voeding? Op welke spanning?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Je knipt enkel de rode los (ook als je hem er totaal van wilt). Als je zeker wilt zijn dat de rode je + is zet je er een multi- (volt-)meter op. Als er geen connectortje zit natuurlijk.

Je garantie gaat wel vervallen en ik raad niet aan dit te doen op je voeding daar je voeding zou kunnen flippen (door de warmte natuurlijk) of compleet oproken. Misschien kun je extra (grotere) koelblokken insteken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:09

empy

Rijdt rondjes

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:08:
Digital-DNA,

dat snap ik niet zo goed.

Je knipt dus de originele rode en zwarte draad door. Waarmee verbind je die beide draden dan om aan 3,3 V te komen?

Btw, laat je die andere fan dan ook lucht zuigen uit de voeding? Op welke spanning?
je voeding levert verschillende spanningen, je hebt 5V, 12V maar er is ook 3,3V voor oa je mobo, meestal zijn die draden oranje

• Digital-DNA

Digital-DNA

Guru Evi schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:22:
Je knipt enkel de rode los (ook als je hem er totaal van wilt). Als je zeker wilt zijn dat de rode je + is zet je er een multi- (volt-)meter op. Als er geen connectortje zit natuurlijk.

Je garantie gaat wel vervallen en ik raad niet aan dit te doen op je voeding daar je voeding zou kunnen flippen (door de warmte natuurlijk) of compleet oproken. Misschien kun je extra (grotere) koelblokken insteken.
- de koelblokken die er in zitten zijn al megagroot :)
- garantie heb je in principe niet meer maar het is me gelukt alsnog een nieuwe te krijgen (hij ronkte namelijk heel erg als ie uit was, m'n nieuwe doet dat helaas net zo hard :( ) Er zit een rubber omhulsen om de 2 draadjes heen, die had ik er even weer netjes overheengeschoven (nadat ik 'm weer aan het originele draadje had gehangen natuurlijk) en niemand die het door heeft hoor :)

Rode draadje is de + en de zwarte de -, maar die is gewoon ground, 0V.
Idd rode draadje aan een oranje (3,3v) rood (5v) of gele (12v) hangen. Ik heb er zelf dus een extra 80mm fan achter geschroeft (rubberen plugjes eigenlijk) en met een fanmate afgesteld. Iedere fan draait weer anders op bepaalde spanningen, die van mij blaast relatief zacht vanzichzelf.

m'n fan blaast dus van de voorkant in en van de achterkant weer uit, leek me wel het beste plan (met achterkant bedoel ik de kant met het knopje en stekker)

oh ja voel altijd even hoe warm/heet de uitgaande lucht is, die van mij is lauwwarm

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn psu fan vervangen door een 120 mm Papst fan 4412/FGLL (met een adaptertje 80mm naar 120mm). Mijn cpu fan is ook vervangen door zo'n fan. Ze draaien allebei op 5v.

Kwa koeling is het gene vette. Maar als ik mijn hd afleg is het geluid van mijn pc onder de (mijn) gehoorgrens.

Bedankt voor de tips.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
[quote]Digital-DNA schreef op woensdag 08 december 2004 @ 17:54:
[...]

maar het is me gelukt alsnog een nieuwe te krijgen (hij ronkte namelijk heel erg als ie uit was, m'n nieuwe doet dat helaas net zo hard :( ) Er zit een rubber omhulsen om de 2 draadjes heen, die had ik er even weer netjes overheengeschoven (nadat ik 'm weer aan het originele draadje had gehangen natuurlijk) en niemand die het door heeft hoor :)

Heb jij geen garantie zegel op je voeding dan? lijkt me dat ze daardoor kunnen zien dat hij open geweest is...

• Digital-DNA

Digital-DNA

zit geen zegel op

en om de draadjes van de fan zit een rubberen hoesje, die heb ik er dus weer braaf overheengeschoven dus je kunt niet zien dat de draadjes zijn losgeweest (en ze kijken heus niet onder het hoesje hoor)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Heb je dit al gezien?
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/3670-c.jpg
Standaard voeding van XilencePower, levert 350W en is vrij stil. Geschikt voor AMD Athlon en Intel P4, 4-polige aansluitingen, 1x floppy en een P4 aansluiting. Fan is temperatuurgestuurd. Voldoende lange kabels.

Specs:

Passiv-PFC, CE, P4
1 x120mm fan, temperatuurgestuurd
1500 - 2500 RPM ca. 22 dBA

Leveromvang:

1 x XilencePower voeding met 350W
1 x netkabel
Prijs: 28,90 Euro
Linkhttp://www.ikbenstil.nl/p...th=24_195&products_id=977

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Niet doen die XilencePower, heb em ook nog ergens liggen maar die maakt dus wel veel meer herrie dan 22db. Je hoort em overal bovenuit. Hij is trouwens wel redelijk stabiel.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
hmmz, daar gaat dit topic niet over eigenlijk, maar die Zalman 400w is wél superstil naar mijn idee, heb die sinds kort, echt onhoorbaar
Pagina: 1