[php/MySQL]hoe dbhost bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39
Ik heb een site op een bepaalde server staan en een MySQL-database aangemaakt. Alles zou moeten werken, behalve dat de database en de site niet in dezelfde map staan en die kan ik er ook niet inzetten. Dus localhost kan ik niet gebruiken als dbhost, de dbuname, dbpass en dbname weet ik, dus dan is het niet zo moeilijk. Ik kan alleen de database niet benaderen omdat ik niet weer waar tie staat. Het IP van de server heb ik wel, maar dat werkt ook niet.

Is er een manier om de locatie van de database te krijgen en zo te bepalen wat ik in moet vullen bij dbhost? Of moet ik dan echt in de server zitten om dat te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je de db aangemaakt? Hoe is je db server geconfigureerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou gewoon moeten kunnen connecten naar het ip van de server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 20:16

Yo-han

nope.

Laat de code eens zien waarmee je de verbinding opzet naar je MySQL db, en zoals sooterd al vroeg... je db config (my.cnf)

[ Voor 26% gewijzigd door Yo-han op 08-12-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
De database heb ik aangemaakt door als root in te loggen via phpmyadmin. En dan de database aanmaken. Die komt dan in localhost te staan. Maar dat is van de algemene server. Ergens staan nog userpages en 1 daarvan is dus van mij.

Edit: Alles heeft altijd gewerkt (het komt van een andere hoster af, waar het wel werkte) Dus alleen een aanpassing van config.php zou nodig zijn...

Config.php:
$dbhost = "IP-adres";

$dbuname = "blabla";

$dbpass = "blabla";

$dbname = "blabla";

$prefix = "nuke";

$user_prefix = "nuke";

$dbtype = "MySQL";

$sitekey = "dc647eb65e6711e155375218212b3964";

$gfx_chk = 0;

$subscription_url = "";

[ Voor 49% gewijzigd door Paultje3181 op 08-12-2004 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de user behorend bij die db wel de juiste rechten? Als je dezelfde host gebruikt als die je gebruikt om als root in te loggen via phpMyAdmin, dan heb je iig de juiste host te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ik heb de user alle rechten gegeven die root ook heeft, dus dat zou moeten werken... Maar hij doet het dus niet...

in db.php staat
$db = new sql_db($dbhost, $dbuname, $dbpass, $dbname, false);
if(!$db->db_connect_id) {
die (mysql_error());
}

Dit geeft een blank page: dus geen errors... Maar waarom doet ie het dan niet?

[ Voor 50% gewijzigd door Paultje3181 op 08-12-2004 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Om localhost te kunnen gebruiken hoeft je database toch ook helemaal niet in dezelfde map te staan? Alleen op dezelfde server. PHP zorgt dan dat de juiste poort gekozen wordt, en dus MySQL aangesproken wordt. Heb je localhost wel gewoon geprobeerd?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

we kennen je sql_db niet... post die eens... (gebruik [php] tags)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

apNia schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:29:
we kennen je sql_db niet... post die eens... (gebruik [php] tags)
Wat moet hij nu posten? Z'n DB layout o.i.d.? Ik zie echt niet in waarom ie dat zou moeten.

Als de DB en het PHP script op dezelfde server staan dan zou localhost gewoon moeten werken. Zoals NME ook al zegt hoeft dit echt niet in dezelfde map o.i.d. te staan.

Daarnaast kan je hoster volgens mij prima aangeven wat je moet invullen om een connectie te maken lijkt me? Je hoster weet namelijk wel het antwoord op onze vragen aan jou :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
probleem is, dat het op een studentencomplex is met vrijwilligers. Het is gratis hosting, maar de helpdesk weet het dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg je wel iets meer errors en warnings bij het gebruik van

PHP:
1
error_reproting(E_ALL);

bovenaan je script?

[edit]
Hoe weet je trouwens dat je met die inlogegevens niet kan inloggen. Blijkbaar toch wel een error melding gehad?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Creepy schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:35:
[...]

Wat moet hij nu posten? Z'n DB layout o.i.d.? Ik zie echt niet in waarom ie dat zou moeten.

Als de DB en het PHP script op dezelfde server staan dan zou localhost gewoon moeten werken. Zoals NME ook al zegt hoeft dit echt niet in dezelfde map o.i.d. te staan.

Daarnaast kan je hoster volgens mij prima aangeven wat je moet invullen om een connectie te maken lijkt me? Je hoster weet namelijk wel het antwoord op onze vragen aan jou :P
sql_db is toch een class of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

apNia schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:50:
Dus? Aan zijn code structuur te zien is de betreffende method van die class gewoon een wrapper voor de originele MySQL functie.

Ik wil nou wel eens weten of TS uberhaupt geprobeerd heeft of 'localhost' werkt of niet. Want dat zou waarschijnlijk wel gewoon moeten werken.

offtopic:
:w Creepy. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 08-12-2004 19:37 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

apNia schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:50:
[...]

Ah zo, ik las dat als "Post je SQL Database eens" :P

Z'n SQL DB class is eigenlijk ook niet eens zo spannend als hijzelf niet eens weet hoe je met een standaard mysql_connect een werkende connectie kan krijgen.

Zolang dat niet werkt kunnen wij er ook niks aan doen.

offtopic:
Edit: Grrrr.. -NME-, je bent weer eens veel te snel :P

[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 08-12-2004 14:57 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja dat zou ik ook aanraden, zet er gewoon eentje op met de functies mysql_connect() en mysql_select_db()

voorbeeldje van php.net:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php

$link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
   die('Not connected : ' . mysql_error());
}

// make foo the current db
$db_selected = mysql_select_db('foo', $link);
if (!$db_selected) {
   die ('Can\'t use foo : ' . mysql_error());
}
?> 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom open je niet de config.inc.php van PHPMyAdmin.
Daarin staat de gegevens waar PHPMyAdmin verbinding maakt met de SQL Server.

Dus ook of het localhost is of iets anders.
Als dit pakket connectie kan krijgen met de SQL server kan PHPNuke het ook.

Suc6.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

phpMyAdmin zet ook gewoon op bijna _iedere_ pagina de hostname of het IP van de server waar je op dat moment mee zit te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is bij host "localhost" invullen niet hetzelfde als het IP adres van de server invullen.

Het verschil er uit bestaand dat, vanaf de server gezien, in het ene geval de peer (client) geïdentificeerd wordt als localhost, en in het andere geval als `een netwerkpartner' (met toevallig hetzelfde IP als hijzelf). Als MySQL ingesteld staat om alleen verbindingen van localhost te accepteren, vermoed ik niet dat hij alle netwerkinterfaces zal nalopen om te kijken of een IP adres bij de lokale host hoort of niet.

Dit is puur giswerk, ik heb de MySQL source er niet op nageslagen.

Maar mijn gok dus: IP adres is niet equivalent met `localhost' (behalve dan 127.0.0.1 misschien, omdat dat een eenduidige betekenis heeft).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:44:
Maar mijn gok dus: IP adres is niet equivalent met `localhost' (behalve dan 127.0.0.1 misschien, omdat dat een eenduidige betekenis heeft).
Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen het IP en localhost. Ook MySQL heeft dit verschil.

Daarnaast, als PHPMyadmin een connectie kan maken, dan kan PHP dat ook en zit de error dus puur in de eigen code. Nogmaals: maak een zo simpel mogelijk PHP script dat een MySQL connectie maakt en kijk of dat werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Creepy op 08-12-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
De grote fout is bekend... Belachelijk hoe vaak je over 1 pokkehoofdletter heen kan kijken... Alles is nu gefixt en werkt als een zonnetje... Sorry voor de moeite, maar ik gok dat iedereen het gevoel wel kent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Volgende keer dus een check, dubbel check en een tripple check voordat je een topic opent? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Dat had ik dus gedaan, maar zelfs toen er nog overheen gekeken... Ben gewoon totaal 4 uur mee bezig geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paultje3181 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:10:
Sorry voor de moeite, maar ik gok dat iedereen het gevoel wel kent...
Nooit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Paultje3181 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:13:
Dat had ik dus gedaan, maar zelfs toen er nog overheen gekeken... Ben gewoon totaal 4 uur mee bezig geweest...
4 uur? Nofi, maar als je je ontwikkelaars zijn echt gaat doorzetten in de toekomst dan gaan er nog problemen komen die je bij lange na niet in 4 uur op lost en waar tweakers.net ook geen hulp kan bieden.
Sterkte alvast :)

Pagina: 1