Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SATA power => ATA power

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het mogelijk is een sata voedingaansluiting om te zetten naar een gewone 4-pins aansluiting. Ik weet dat andersom mogelijk is, dus ik neem aan dat wat ik wil ook kan, alleen waar zijn die kabeltjes dan te krijgen als ze al bestaan?

Verwijderd

Waarom wil je dat? Een voeding heeft meestal 2 van die dingen, en tig molexen. Kabeltjes kan ik je vertellen: ze zijn niet gewoon te verkrijgen. De enige hoop die je hebt is zelf maken. Losse molex stekkertjes zijn overal te krijgen, en anders haal je ze van een oude voeding, en het is een koud kunstje om de kabeltjes in het stekkertje te krijgen op de juiste volgorde.

Verwijderd

Ik heb geen idee of ze bestaan, maar als tweaker maak je zoiets toch heel simpel zelf? Gewoon ergens een molex, met daaraan zeg maar 3 à 4 cm draad, vandaan toveren en de draadjes aan de voeding solderen. Je kunt de S-ATA connector zo los knippen. Of wil je de connector heel houden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:16:
Ik heb geen idee of ze bestaan, maar als tweaker maak je zoiets toch heel simpel zelf? Gewoon ergens een molex, met daaraan zeg maar 3 à 4 cm draad, vandaan toveren en de draadjes aan de voeding solderen. Je kunt de S-ATA connector zo los knippen. Of wil je de connector heel houden?
Ik wil de connector heel houden zodat er ooit nog een sata op kan. En daar komt nog bij dat ik nu geen molex meer vrij heb en de meeste ook al gesplit zijn. Nu kan je natuurlijk zeggen: ja daar kan je weer een ata=>sata converter opzetten als je er een sata op doet, daar heb je op zich ook wel weer gelijk in, maar dan is een sata->ata gemakkelijker ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 13:22 ]

Verwijderd

dan split je toch 1 van de molex aansluiting naar 5/6 molex aansluitngen?

<- hebt een wanna b pot meter waar ik 1 molex aansluiting naar toe heb lopen(van een kapotte fan afgeknipt, schroevendraaier tussen de bladen), gesplits in naar 5 schakelaartjes, en op die 5 schakelaartjes allemaal 1 aansluitinkje gemaakt voor men fans :)(5 molex aansluitingen van een oude 200/300watt voeding agesloopt) werkt goed.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Inderdaad, dan zou ik gewoon een van de molexen nog een keer splitten. Moet geen problemen oplveren, maar kijk wel even dat je de belasting een beetje evenredig verdeelt. De maximale stroom door zo'n kabel is natuurlijk niet oneindig.
Ik weet trouwens niet eens of er wel female sata connectors in de handel zijn.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Haha waarvoor is het in vredesnaam nodig om zo'n zeldzame SATA naar Molex om te zetten... maarja wat je wilt..

Als je "tweaker" ben is het idd heeel makkelijk te maken. Gewoon beetje creatief zijn

Enne kan je niet beter Molex splittertje erop gooien of zo?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
NLuna schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:28:
Haha waarvoor is het in vredesnaam nodig om zo'n zeldzame SATA naar Molex om te zetten... maarja wat je wilt..

Als je "tweaker" ben is het idd heeel makkelijk te maken. Gewoon beetje creatief zijn

Enne kan je niet beter Molex splittertje erop gooien of zo?
Ik kan wel molex gaan splitten maar alle kabels van de voeding lopen nu 1 kant op en deze moet compleet andere kant op en dus wil ik die sata omgooien naar molex, maar schijnbaar is daar totaal geen oplossing voor :(

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon afknippen en een nieuw Molexje aanknijpen.

Verwijderd

sebastius schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 10:34:
Gewoon afknippen en een nieuw Molexje aanknijpen.
lezen is een kunst, dat wil die niet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar niemand weet dus of er bijv female sata aansluitingen te krijgen zijn?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
female sata aansluitingen zijn vooralsnog niet los te krijgen.
Er zijn dus 2 "oplossingen"
Voorzitting alle draadjes los maken van de sata stekker (dus zonder deze te beschadigen, ik weet niet of dit bij sata connectors mogelijk is maar daar ga ik wel vanuit, want je verder bij elk ander type stekker de draden eruit halen zonder de connector te beschadigen) en deze in een standaard female molex te zetten.

Of nog een molex splitten met een (lange ivm andere zijde kast) splitter kabel.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Of, als je toch gaat solderen, een molex in je voeding erbij bouwen....

Meestal zijn er zat soldeerplekken vrij die niet gebruikt zijn.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

ik heb het tegenover gestelde probleem.

vanmiddag een Maxtor 200GB sata schijf gekocht om op mijn asus A7N8X mobo aan te sluiten... en kwam toen tot de conclusie dat mijn Antec voeding geen sata-stroom toevoer heeft (of hoe die dingen ook maar heten).

ik had er eigenlijk ook niet bij stilgestaan, ging er vanuit dat de daimonmax 10 nog gewoon een molex aansluiting zou hebben.

maar zijn er verloopstekkertjes van molex naar sata?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Chaoss schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:54:
maar zijn er verloopstekkertjes van molex naar sata?
JA
kijk maar even bij diverse webwinkels :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Die krijg ik zelfs standaar bijgeleverd bij me asus A7N8X deluxe revise 2.0 moederbord.

Verwijderd

Je kan het hier kopen : pricewatch: Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex to 15pin S-ATA

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 16:04 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:02:
Die krijg ik zelfs standaar bijgeleverd bij me asus A7N8X deluxe revise 2.0 moederbord.
Ik ook, tesamen met 2 s-ata kabeltjes.

check je mobo-doos eens, want waarschijnlijk heb jij ze ook (of de winkel die je pc heeft geassembleerd)

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk, maar toch ietwat anders probleem.

Zelf levert mijn voeding (Dell Inspiron 530, toffe PC overigens) enkel SATA powerconnectors. Bij videokaarten zie ik echter praktisch altijd dat er enkel ATA --> 6-pins connectors bijgeleverd, en niet SATA. Is die constatering fout? Anders moet ik eerst van Sata naar Ata voeding, welke vervolgens weer naar 6-pins geconverteerd moet worden (mijn voeding levert uiteraard ook niet direct 6-pins) en waar ik daarvoor het benodigde kabeltje kan vinden... (ga liever niet solderen ed in me computer)

Dit omdat ik een 8800GT binnen wil halen, maar zonder 6-pins voedingskabel wordt dat niks natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 21:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangt er niet gewoon direct een kabel aan je voeding (die nu in je huidige pc zit). De oplossing die je hebt is de S-ATA stekkers eraf knippen en daar standaard connectors aanmaken, of gelijk een 6 pins connector aanmaken.

Verwijderd

Uit mijn voeding komen (zichtbaar) de volgende kabels:

Eén grote bundeling kabels naar het moederbord
Twee Sata voedingskabels die beiden eenmaal gesplit worden, dus 4 Sata voedingskabels
Wel zie ik nu dat één van die Sata-kabels ook nog gesplit wordt naar een klein wit blokje, welke ieg geen 6-pins connector is, en ook geen Sata-datakabel. Er gaan 4 draadjes in, en de grootte is te vergelijken met een Sata datakabel. Iemand die weet wat voor kabel dit is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:34:
Uit mijn voeding komen (zichtbaar) de volgende kabels:

Eén grote bundeling kabels naar het moederbord
Twee Sata voedingskabels die beiden eenmaal gesplit worden, dus 4 Sata voedingskabels
Wel zie ik nu dat één van die Sata-kabels ook nog gesplit wordt naar een klein wit blokje, welke ieg geen 6-pins connector is, en ook geen Sata-datakabel. Er gaan 4 draadjes in, en de grootte is te vergelijken met een Sata datakabel. Iemand die weet wat voor kabel dit is?
Dat is gewoon de 4pins floppy connector lijkt me.

Verwijderd

Hmm, oke, als laatste zie ik nog dat de bundel kabels naar m'n moederbord zich splitst in de 'grote' kabel een een 4-pins vierkant kabel. Kan die laatste misschien gesplitst worden in een 6-pins + 4-pins?

Edit: Die kleine 4-pins kabel is inderdaad een floppy-drive voedingskabel:

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/floppy.jpg

Overigens nog een klein vraagje: waarom heeft zo'n converter van Molex naar 6-pins altijd 2 Molex ingangen? Zijn er 2 molex-snoeren vereist om de videokaart stroom te leveren? Bij mijn broer werkt z'n 7800GT prima met één molex kabel verbonden aan de connector...

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg (Zie plaatje)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 21:51 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In principe kun je iedere kabel wel splitsen, alleen is het niet handig om de 4 pins lijn naar je voeding te splitsen (gezien het feit dat je dan met kabels in de weg gaat zitten).
Waarom knip je niet gewoon 2 S-ATA connectoren los van je PSU en soldeer je daar een 6 pins connector aan.
Of nog makkelijker, koop een nieuwe voeding (wat je misschien wel moet overwegen, afhankelijk van wat voor vidkaart je nu hebt en welke je er precies in gaat zetten, kan nogal wat schelen in stroomverbruik en het is natuurlijk de vraag of je PSU dat kan leveren).

En die powerconnector heeft 2 molex connectoren zodat je de stroom van de videokaart van 2 12V lijnen af kan pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 30-10-2007 21:52 ]

Verwijderd

Oké, hartstikke bedankt voor je info, nog een laatste opmerking over de voeding:

Ik ben dus van plan een 8800GT binnen te halen, welke volgens nVidia maximaal 105W trok geloof ik.
Op mijn voeding staan de volgende gegevens:

Total Max Power: 300W
5V - 22A
3,3 - 17A (deze twee samen leveren maximaal 160W)
+12V - 18A
-12V - 0.8A
+5Vs - 2A

Gaat dat lukken icm de 8800GT (Intel Core2 Duo E6550 processor overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 22:03 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

300W is te weinig. Voor de 8800s wordt iig een 350 of 400W aangeraden, daarbij is 18A op de 12V vrij mager. Kijk sowieso hier: Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 eens voor meer info over je voeding, maar met slechts 300W ga je het niet trekken (of misschien heel krap aan, maar dat wil je ook niet).

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Kleine kans. Koop maar een nieuwe voeding, dit wordt niets, zo ;)
Jij zegt al dat de 3.3 volt (samen met de 5 volt?) 160W levert. Dan heb je nog zo'n 140W (ik ga eventjes van het gunstigste uit) op je 12 volt zitten. De 8800GT trekt dan max. 105W, wat je nog maar 35W geeft voor je processor. Lukt dus niet ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TKing schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:31:
Kleine kans. Koop maar een nieuwe voeding, dit wordt niets, zo ;)
Jij zegt al dat de 3.3 volt (samen met de 5 volt?) 160W levert. Dan heb je nog zo'n 140W (ik ga eventjes van het gunstigste uit) op je 12 volt zitten. De 8800GT trekt dan max. 105W, wat je nog maar 35W geeft voor je processor. Lukt dus niet ;)
En dan nog de hdds, opticals en natuurlijk het mobo zelf dat ook allemaal van de 12V snoept. Dan kom je al snel tekort.
Pagina: 1