[printer] printermemory i.r.t. grootte document

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik ben mij aan het oriënteren op een 2e hands laserprinter (HP 4 of 5 bijvoorbeeld) met een Jetdirectkaartje. In de search ben ik al verschillende voor- en nadelen tegengekomen van verschillende printers en waar ik bij 2e hands printers op moet letten, maar waar ik nog een beetje mee worstel is het interne geheugen van de printer zelf.

Uit verschillende posts op tweakers meen ik te lezen dat een printer met een intern geheugen van 2 MB geen grotere documenten dan 2 MB kan printen. Dat klinkt zinnig en geloof ik zonder meer. Maar is deze verhouding tussen intern geheugen en documentgrootte inderdaad 1:1? Of is het zo dat een document van (bijvoorbeeld) 1,5 MB al niet meer uit een 2 MB printer komt?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naar mijn idee zorgt de printerspooler ervoor dat de printer niet overladen wordt... En geldt dat geheugen alleen als buffer...
Anders zou je nooit een pdf kunnen printen met een standaard printertje...

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Nee dat is niet waar: het geheugen van de printer word zoals hierboven ook aangegeven wordt, gebruikt als buffer. hoe meer dat geheugen is, hoe sneller het document geprint zal zijn (doorvoer van grote printopdrachten gaat beter).

Voor een LJ 4 heb ik nog een jetdirect liggen, mag je zo hebben als je de verzendkosten maar betaald :)

meestal worden hp LJ's aangeboden zonder jetdirect op internet (laat dat nou net 1 vd duurste onderdelen zijn), dus dan heb je die alvast...

mail me maar op tvdleur -at- hotmail puntje com

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

Ik heb zelf een Laserjet 4L met 1 MB geheugen.. Als je geen gekke dingen gaat printen heb kun je in principe alles printen wat je graag wilt. Zelf foto's komen er redelijk herkenbaar uit. Meer geheugen is zoals hierboven al is aangeven makkelijk als je veel print.. De printer zet de volgende pagina's al klaar in het geheugen waardoor de printer op volle snelheid kan doorprinten..

Ik merk wel dat de driver van de printer het document zo spoolt dat deze door de printer begrijpbaar is. Dus als je een foto van 30 MB print zie je ook in windowspooler een document van 30 MB staan. Maar de printer zal van windows maar 1 MB krijgen. Dus zorg ervoor dat je in de driver van de printer goed aangeeft hoeveel geheugen je printer heeft.

AKA Rinkel weblog

• Pancake
Ik merk wel dat de driver van de printer het document zo spoolt dat deze door de printer begrijpbaar is. Dus als je een foto van 30 MB print zie je ook in windowspooler een document van 30 MB staan. Maar de printer zal van windows maar 1 MB krijgen. Dus zorg ervoor dat je in de driver van de printer goed aangeeft hoeveel geheugen je printer heeft.
En als je dat dus niet goed in je driver aangeeft krijg je dus dingen dat je printer maar halve pagina's uitspuugt? Hoe moet ik je uitspraak dan zien in relatie met uitspraken als "een laserprinter moet eerst de hele pagina binnenhalen voordat hij gaat printen"? Mede vanwege die "halve pagina's" en het "binnenhalen van de hele pagina" heb ik mijn vraag gesteld.

Misschien maak ik mij wel iets te druk (het gaat immers om een printer om verslagen voor mijn "studerende" dochter uit te printen), maar ik wil e.e.a. ff zeker weten.

• Pancake
*knip*

Sorry, zag mijn eerste reactie niet staan. :(

[ Voor 96% gewijzigd door Pancake op 08-12-2004 14:30 ]

Pagina: 1