Het hieronderstaande verhaal staat ook op http://www.sffpc.nl maar omdat - hoe spijtig ook - deze site ter ziele gaat heb ik besloten om het hier te 'cross-posten'
Systeem:
Gewoon in windows laat ik via ati-tool de 9800pro op halve snelheid draaien (radeon 9500 snelheid). Blijft momenteel na een avondje tikken op 63gr steken. Wanneer ik 3d ga prutsen (ut2004 - 1024x768 en dan alles vol op de kwaliteit (AA:6x, AF:16x)) schakelt de ati-tool de 9800pro naar de snelheid van een 9800XT (is er een met de R360). Kreng wordt heet wanneer ik de hp80 op 5v laat staan. 75, 76 gr is geen uitzondering maar zo warm werd dat ding ook met de boxed koeler op normale snelheid duh.... Wanneer ik de fan op 12v knal blijft ie eigenlijk zo rond de 70 hangen - niet slecht. Die dingen mogen volgens mij best 100gr worden dus geen paniek hoor..
Voordeel is dat veel van de warmte van de 9800pro buitenblijft. Mocht het zomer worden kan ik nog een grote fan tegen de buitenkant laten blazen. Groot en dus stil maar wel veel wind..
Is het stil
Ja
Komen ze: (ze staan gelinkt via op http://www.xs4all.nl/~sjeetz/eq/index.html). Alle plaatjes zijn klikable (640x480 dus ook okay voor de tragere verbindingen)

Systeem:
- P4 3Ghz Northwood met zalman 7000cu (gewone of de A of B, weet niet meer)
- 1G Corsair TWINX1024-3200LLPT
- Sapphire 9800pro met HP80D (blauwe dubble heatpipe)
- nec 2500a dvd fikker
- apacer interne cardreader
- matrox 160gb
- Dremel om gat mee uit te slijpen
- Plastic hoekprofiel voor afwerking
- Veiligheidbril (!)
- Dremel miniboortjes voor ventilatiegaten
- Dremel slijpschijfjes
- Stanleymes
- Goede lineal (liefst metaal)
- Zalman CNPS7000cu cpu cooler
- Zalman ZM80D-HP heatpipe cooler
- Iets om bramen mee te verwijderen (veil onzo)
- Scotch schilderstape (3cm of breeder)
- Houten onderleggen die beschadigd mag worden door het slijpen.
- Kwast om ijzer weg te kwasten.
- Kijken, meten en tekenen waar gat voor heatsink van de ZM80 moet komen.
- Rekening houden met genoeg ruimte om kast er over heen te krijgen aan alle kanten van de heatsink (3 a 4mm)
- Deksel tapen en aftekenen waar gedremeld moet worden
- In het stuk wat verwijderd wordt even de dremel uittesten. Hoe reageert het materiaal op de slijpschijf. Wat is de beste snelheid (10000rpm dus).
- Eerst de twee horizontale lijnen slijpen
- Dan de twee verticale lijnen.
- Bramen en ijzerzooi weghalen
- Passen of heatsink past en zondig meer weghalen (zet weer een lijn want schuin slijpen is makkelijk dan recht slijpen)
- Kijken, meten en tekenen waar gaatjes moeten komen voor de interne fan
- Gaatjes boren (Gebruik een mal, bv als er op het stuk wat weggedremelt is gaatjes zitten zoals bij de eq3401 dan kan dat prima als mal gebruikt worden.
- Bramen en ijzerzooi weghalen
- ZM80 fan beetje slim monteren en aansluiten op de 5V van een drive ofzo
- Kast dicht
- Strippen zagen. (gebruik een bestekzaag met zooi bestekzaaghulpding om mooi 45gr te zagen)
- Strippen beetje vast maken ofzo
Gewoon in windows laat ik via ati-tool de 9800pro op halve snelheid draaien (radeon 9500 snelheid). Blijft momenteel na een avondje tikken op 63gr steken. Wanneer ik 3d ga prutsen (ut2004 - 1024x768 en dan alles vol op de kwaliteit (AA:6x, AF:16x)) schakelt de ati-tool de 9800pro naar de snelheid van een 9800XT (is er een met de R360). Kreng wordt heet wanneer ik de hp80 op 5v laat staan. 75, 76 gr is geen uitzondering maar zo warm werd dat ding ook met de boxed koeler op normale snelheid duh.... Wanneer ik de fan op 12v knal blijft ie eigenlijk zo rond de 70 hangen - niet slecht. Die dingen mogen volgens mij best 100gr worden dus geen paniek hoor..
Voordeel is dat veel van de warmte van de 9800pro buitenblijft. Mocht het zomer worden kan ik nog een grote fan tegen de buitenkant laten blazen. Groot en dus stil maar wel veel wind..
Is het stil
Ja
Komen ze: (ze staan gelinkt via op http://www.xs4all.nl/~sjeetz/eq/index.html). Alle plaatjes zijn klikable (640x480 dus ook okay voor de tragere verbindingen)

edit:
plaatje erbij en tekst wat gewijzigd
plaatje erbij en tekst wat gewijzigd
[ Voor 7% gewijzigd door shades op 08-12-2004 18:35 ]