Ik heb nog een Pentium ?? liggen, hoe kom ik erachter hoe snel ie is. Volgens mij moet je dat ergens bij www.intel.com kunnen vinden maar dat lukte mij niet.
Staat op de proc. Bij die "stenen" staat het aan de bovenkant gedrukt, iets van A80502-XXX en bij de zwart "metalen" staat het aan de onderkant, iets van PV805503XXX. (waarbij XXX de snelheid v/d proc. is.
Verwijderd
Of je download hier de Ultimate Bootdisk... vertelt je precies wat voor hardware je hebt, als je het als bootschijfje gebruikt:
http://www.startdisk.com/Web2/ubd/ubd.htm
http://www.startdisk.com/Web2/ubd/ubd.htm
Oke op de onderkant staat A80502-90 dus hij zal we 90 MHz zijn, nu het volgende probleem, dat ding moet natuurlijk wel 100 of 120 MHz kunnen halen, maar ik zie helemaal geen jumpertjes rond m'n processor. Op dat hele moederbord zitten volgens mij nog geen drie jumpertjes. En via de BIOS kan ik ook niets instellen. Het moederbord is volgensmij iets van Intel (NX, of neptune of zoiets)
ga er dan maar niet van uit dat je kan overklokken. Moederborden van intel...hmm, intel is niet zo voor het overklokken. Als je een snelle processor wil dan moet je daar maar voor betalen
Wat dacht je van een moederbord/bios "gebruiksaanwijzing"? Als je die niet hebt ga dan naar de intel site en "zoek" daar.
(Alles tussen haakjes zijn voor veel mensen onbekende termen)
(Alles tussen haakjes zijn voor veel mensen onbekende termen)
ik had een intel babyface bordje en die had ook drie jumpertjes waarmee je de fsb en de multiplier instelde. Klokte ik me bord over van p90 naar 100 (120 deed ie niet stabiel)
als je een baby at intel hebt wat bij escom erin geduwt werd dan heb je misschien een grote kans dat ik bij m'n pa (die heeft die bak nu) een boekje heb liggen.
maar je kunt ook proberen bij intel zelf ergens de handleiding te downloaden en dan zelf even te kijken
als je een baby at intel hebt wat bij escom erin geduwt werd dan heb je misschien een grote kans dat ik bij m'n pa (die heeft die bak nu) een boekje heb liggen.
maar je kunt ook proberen bij intel zelf ergens de handleiding te downloaden en dan zelf even te kijken
Verwijderd
Compie:
de naam "Neptune" staat voor de 430NX chipset van Intel.
Je moet dus ook nog even uitzoeken, wat voor mobo je precies hebt.
Op veel van die oude pentium-mobo's zit trouwens een dipswitch-blokje met 6 of 8 switches, waarvan er vaak 2 de bussnelheid bepalen (50,55,60,66 MHz), en 1 switch voor de keus tussen 1.5x of 2x multiplier. In de iets minder oude bordjes zijn er twee switches voor de multiplier: 1.5x, 2x, 2.5x, 3x.
Sommige later gefabriceerde pentium chips doen 3.5x als je 1.5x instelt, zodat het chipje de 233MHz kon halen (3.5x 66MHz).
Een 90MHz staat dus in het algemeen op:
1.5*60MHz = 90MHz
Je kunt dan proberen:
1.5*66MHz = 100MHz
2.0*50MHz = 100MHz (beter is 1.5*66MHz)
2.0*55MHz = 110MHz
2.0*60MHz = 120MHz
2.5*50MHz = 125MHz
2.0*66MHz = 133MHz
2.5*55MHz = 138MHz
etc etc
Ik heb zelf ooit P166's zonder problemen op 233MHz gehad, dus sommige zijn inderdaad leuk te overklokken.
Sommige bordjes hebben ook nog een jumpertje voor voltage (VRE en nog zoiets; de ene is 3.3 volt, de ander 3.45 geloof ik; helpt soms weer iets met het overklokken!).
Had te maken met het feit dat Intel niet voldoende chippies kon leveren die precies aan de specs voldeden, dus moesten ze om de yield hoog genoeg te houden, het voltage wat omhoog gooien (doen ze nu dus nog steeds, bv bij de P3
).
Voor veel van die oude mobootjes heeft Microid Research ooit een alternatieve bios gemaakt, de MRBIOSsen. Deze waren toen gratis te downloaden, kon je je Intel BIOS mee overflashen en daarna was je bios sneller, had meer opties en info (o.a. ook de disswitch settings), en je kon ineens in de Intel-mobo's ook niet-Intel chips doen (dat hadden die gasten van Intel standaard geblokkeerd in hun biosjes
).
Zelf heb ik nog een groot aantal van die oude dingen geupgraded met een MR-BIOS en single-volt Cyrixen, konden ze weer even mee. Door de hogere PR-rating (Cyrix is sneller dan Pentium bij gelijke frequentie, had je dus bv bij het maximum van 233MHz een Cyrix PR-300 ofzo in zo'n oud Intel-bordje!)
De MRBIOSsen zijn tegenwoordig geloof ik niet meer gratis te downloaden, maar ik heb nog wel ergens een verzameling van die dingen
, dus als je even post wat voor mobo je precies hebt kan ik wel even kijken of ik er nog zo'n leuke bios voor heb.
Het mobo-type kun je meestal uitvinden met het serienummer dat je kunt vinden onderaan of bovenaan het scherm als je opstart, en dan zoeken op Wim's bios page: http://www.ping.be/bios/ ).
En soms staat natuurlijk gewoon op het mobo zelf wat voor type en merk het is.
Shit, 't is alweer 02:00, Bunny gaat naar bed!
Als je nog vragen hebt, mail maar even.
de naam "Neptune" staat voor de 430NX chipset van Intel.
Je moet dus ook nog even uitzoeken, wat voor mobo je precies hebt.
Op veel van die oude pentium-mobo's zit trouwens een dipswitch-blokje met 6 of 8 switches, waarvan er vaak 2 de bussnelheid bepalen (50,55,60,66 MHz), en 1 switch voor de keus tussen 1.5x of 2x multiplier. In de iets minder oude bordjes zijn er twee switches voor de multiplier: 1.5x, 2x, 2.5x, 3x.
Sommige later gefabriceerde pentium chips doen 3.5x als je 1.5x instelt, zodat het chipje de 233MHz kon halen (3.5x 66MHz).
Een 90MHz staat dus in het algemeen op:
1.5*60MHz = 90MHz
Je kunt dan proberen:
1.5*66MHz = 100MHz
2.0*50MHz = 100MHz (beter is 1.5*66MHz)
2.0*55MHz = 110MHz
2.0*60MHz = 120MHz
2.5*50MHz = 125MHz
2.0*66MHz = 133MHz
2.5*55MHz = 138MHz
etc etc
Ik heb zelf ooit P166's zonder problemen op 233MHz gehad, dus sommige zijn inderdaad leuk te overklokken.
Sommige bordjes hebben ook nog een jumpertje voor voltage (VRE en nog zoiets; de ene is 3.3 volt, de ander 3.45 geloof ik; helpt soms weer iets met het overklokken!).
Had te maken met het feit dat Intel niet voldoende chippies kon leveren die precies aan de specs voldeden, dus moesten ze om de yield hoog genoeg te houden, het voltage wat omhoog gooien (doen ze nu dus nog steeds, bv bij de P3
Voor veel van die oude mobootjes heeft Microid Research ooit een alternatieve bios gemaakt, de MRBIOSsen. Deze waren toen gratis te downloaden, kon je je Intel BIOS mee overflashen en daarna was je bios sneller, had meer opties en info (o.a. ook de disswitch settings), en je kon ineens in de Intel-mobo's ook niet-Intel chips doen (dat hadden die gasten van Intel standaard geblokkeerd in hun biosjes
Zelf heb ik nog een groot aantal van die oude dingen geupgraded met een MR-BIOS en single-volt Cyrixen, konden ze weer even mee. Door de hogere PR-rating (Cyrix is sneller dan Pentium bij gelijke frequentie, had je dus bv bij het maximum van 233MHz een Cyrix PR-300 ofzo in zo'n oud Intel-bordje!)
De MRBIOSsen zijn tegenwoordig geloof ik niet meer gratis te downloaden, maar ik heb nog wel ergens een verzameling van die dingen
Het mobo-type kun je meestal uitvinden met het serienummer dat je kunt vinden onderaan of bovenaan het scherm als je opstart, en dan zoeken op Wim's bios page: http://www.ping.be/bios/ ).
En soms staat natuurlijk gewoon op het mobo zelf wat voor type en merk het is.
Shit, 't is alweer 02:00, Bunny gaat naar bed!
Als je nog vragen hebt, mail maar even.
Pagina: 1