Toon posts:

Windows software raid 5: slow performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na enkele schijfcrashes ben ik gaan experimenteren met software raid 5 op windows (xp pro).

Proefopstelling:
5 * 120 Gb (gewone ide schijven, 7400 toeren, 2 Mb cache)
waarvan de 4 eerste op een gewone promise ATA133 ide controller, en de 5e als secondary slave op mobo.

Bij het testdraaien viel de schrijfsnelheid enorm tegen, +- 7-8 Mb / s. Leessnelheid was ook niet zoals verwacht (+- 50 Mb / s). (ik gebruik voor het testen ATTO Disk Benchmark: http://www.tweakers.net/benchdb/suite/9).

Bij het schrijven of lezen wordt de cpu (PIV 2 ghz) amper belast, hier ligt het probleem dus niet denk ik... Ook de capaciteiten van de promise ide controller liggen veel hoger dan dit...

Als ik de schijvan apart test, zijn er geen problemen (schrijven: +- 35 Mb / lezen: +- 55 Mb)

Heeft iemand ervaring met software raid 5, zelfde probleem gehad, mogelijke oorzaken.....

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 11:36 ]

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Alle schijven hebben een dedicated channel nodig, geen 2 schijven op 1 kabel dus. Probeer dat eens !

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:17
zimmy schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:36:
Alle schijven hebben een dedicated channel nodig, geen 2 schijven op 1 kabel dus. Probeer dat eens !
Ik ken maar weinig Raid Controllers die meer dan 4 aansluitingen hebben. Daarvan zijn de kosten al exorbitant hoog, maar meer dan 4 heb ik nog niet meegemaakt.

* Cardinal ziet pas net, dat de TS helemaal geen raid controller gebruikt, maar een ide controller
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:21:
Na enkele schijfcrashes ben ik gaan experimenteren met software raid 5 op windows (xp pro).
[...]
waarvan de 4 eerste op een gewone promise ATA133 ide controller, en de 5e als secondary slave op mobo.
Waarom denk je dat er Raid 5 controllers bestaan :? Ze kosten wel wat, maar zoals je ziet werkt de software manier niet helemaal naar behoren

[ Voor 45% gewijzigd door Cardinal op 08-12-2004 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
alle schijven op een dedicated channel zou inderdaad optimaal zijn, maar ik heb in totaal slechts 8 ata aansluitingen (4 mobo + 4 op promise ide controller). Elke schijf een dedicated channel geven is dus geen mogelijkheid. (er moet ook nog plaats zijn voor windows schijf, cdrom en hot spare extra schijf).

Dit verklaart trouwens de zeer lage snelheden niet, zowel de ide bus als de promise ide controller zelf kunnen veel grotere snelheden als 7 Mb / s aan :) .

Andere opmerkingen / voorstellen?

(alvast bedankt voor de reacties)

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:47

Oceria

I've been in between....

Voor een raid oplossing heb je toch echt dedicated channels nodig, aangezien in een RAID opstelling waarbij gebruik wordt gemaakt van striping twee of meer schrijfacties tegelijk worden uitgevoerd. Een schijf welke als slave zit moet wachten totdat de master de channel weer vrij geeft.
Probeer daarom de volgende setup eens:
  • 2 schijven aan de promise card (elk als master bekabeld en de schijven als "master - standalone" NIET "cable select" !).
  • 1 schijf als master - stand alone op de primaire IDE controller op je mobo (bekabeling en settings het zelfde als boven).
  • Je DVD/CD drives als master en slave op de sec. IDE controller op je mobo.
Zet hierop eens een RAID 5 setup (windows installeren op je primaire schijf op je mobo en dan van daar uit een RAID 5 array bouwen met de rest van de schijven) en kijk eens of dat sneller is (Ik gok van wel, al zul je niet veel verschil merken!)
Als dit wel werkt zou je kunnen overwegen om een tweede promise controller kaartje te halen, maar denk eraan dat je snel tegen de beperkingen van de PCI bus aanloopt!. Ik denk dat je met drie schijven in RAID 5 wel ongeveer het maximale haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Oceria op 08-12-2004 12:52 ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt inderdaad een logische verklaring.

Ik ga iig eens een testopstelling uitproberen waarbij elke schijf een dedicated channel krijgt...
(gaat nog wel ff duren, regenerating neemt zowiezo enkele uren in beslag :( ).

Ik post de resultaten achteraf wel.

Bedankt!
Pagina: 1