Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[dubbel PSU] Probleem met schakeling

Pagina: 1
Acties:

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-11 18:19

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Topicstarter
Het volgende probleem:

ik was van plan om in m'm huidige pc een 2de PSU (ATX / 230 W) inbouwen t.b.v. 4 extra harde schijven (RAID 0+1 :7 )

Om de 2de PSU gelijktijdig in te schakelen heb ik de ATX-Mobo connector alsvolgt verbonden
Pin 14 (groen) -> PC on/off schakelaar (groene kabel)
Pin 15 (GND) -> PC schakelaar (witte kabel)
Pin 7 (GND) en Pin 8 (PWR OK) met elkaar verbonden

Echter, de 2de PSU loopt alleen als ik de PC schakelaar ingedrukt houd :?

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

An Explanation of l33t Speak

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Ik heb niet ff de pinlayout van de mobo stekker bij me maar waarom heb je er een extra voeding bij voor maar 4 schijven, met een enkele tagan 480 was je al klaar en die heeft ook zat aansluitingen .
Scheld een hoop gedonder en dan heb je ook een kwaliteits voeding.

Specs

• Buzz_Lightyear

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Topicstarter
een 550 W psu is natuurlijk ook een optie, maar het is veel leuker om een "oud" pc onderdeel te recycelen... (tweaker minded)
Kabeltjes verwisselen werkt ook niet :( als er 1 PSU aan de schakelaar hangt doet ie 't prima...maar de 2de PSU wil niet blijven draaien na inschakelingen...
Ik heb niet ff de pinlayout van de mobo stekker bij me
klik EUSS

[ Voor 24% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 08-12-2004 11:35 ]

Verwijderd

Je eerste voeding blijft een signaal van het moederbord houden dat hij door moet draaien. Je tweede voeding krijgt dit dus blijkbaar niet. Als je namelijk gewoon met een draadje de groene en een zwarte verbindt (handmatig), krijg je hetzelfde effect.

• Buzz_Lightyear

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Topicstarter
gvd :( heb zo'n beetje elke mogelijke combo geprobeerd (incl. de aardlekschakelaar terug zetten om dat er opeens geen licht meer was ;) ), maar er wil niks werken...
De PSU is in orde, belast met 3 hdd's en de schakelaar functioneert prima bij andere opstellingen.

Is er nog een signaal dat van het mobo afkomt om de psu aan het draaien te houden?

Verwijderd

Buzz_Lightyear schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:07:

Is er nog een signaal dat van het mobo afkomt om de psu aan het draaien te houden?
De signaaldraad is uiteindelijk de groene draad. Als je eenmaal sluiting hebt gemaakt met een schakelaar, blijft deze sluiting via het moederbord actief.

Verwijderd

Dit is toch simpel op te lossen met 2 12V relais. Het zou ook kunnen met trasnistoren maar dan moet ik wel ff nadenken... Ik heb vlug eens een schemaatje in paint in elkaar geflansd:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/oplossingrelais.JPG

Het enige nadeel is dan dat K1 en K2 constant aangetrokken blijven...

Alles is correct in de TS's redenering, maar ik denk niet dat je de PC drukknop mag gebruiken op het moederbord EN om de 2de voeding in te schakelen... :P

EDIT: heb het schemaatje een beetje aangepast, zoals het eerst was kon je de voeding niet meer afleggen, nu wel door het schakelingetje onder de rode pijl... 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 14:10 ]

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Je hoeft maar 2 pinnen met elkaar te verbinden...
http://www.overclockers.com/articles457/jumper.jpg
zo dus :)

dus misschien een schakelaar op die plek ?

[ Voor 18% gewijzigd door The_Savage op 08-12-2004 14:00 ]

• Buzz_Lightyear

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Topicstarter
als je de groene en de zwarte pin met elkaar verbind kun je de 2de psu alleen via het netsnoer/lichtnet aan/uit schakelen.

De bedoeling is dat beide PSU's met 1 schakelaar (de on/off switch op de PC kast <-> Master PSU) aan of uit gaan...
En dan dus allebei PWR off als ik de pc afsluit met windows

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 08-12-2004 14:02 ]

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Wat zal er gebeuren als je er gewoon een bruggetje tussen zet

[PSU1]===||===[PSU2]
................||
..........[MOBO]

waarvan die 2 streepjes de groene en zwarte draad zijn, zo geeft het moederbord toch beiden voedingen een signaal van opstarten... of zie ik dit nou verkeerd.
Anders zal er niks anders opzitten dan er een relais tussen te zetten

Verwijderd

Door het veranderen van mijn schemaatje zou het mogelijk moeten zijn om via windows shutdown en zelfs via PC knop de beide voedingen uit te schakelen... idd, alleen de groene en zwarte draad moet eigenlijk maar verbonden worden... Maar denk niet dat je iets kan mis doen met PWR OK en GND te verbinden...

• Buzz_Lightyear

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Topicstarter
bedankt voor de tips...ga eens aan de slag met kabeltjes, krimpkousjes en me mobo...

i'll keep you posted (or not...ligt aan de kwaliteit van me aardlekschakelaar ;) )

Pagina: 1