Toon posts:

server configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te tobben over een server configuratie en hoe dit het beste in te richten en vooral met welke onderdelen. Budget is zo'n 2K euro max per server.
Wat 'nodig' is:

hoogte: 1U

harddisk: moet 2 swapable bays hebben (2x s-ata 160GB raid: 2 is kopie van 1), hoeft niet hot en nog 1 vaste bay (totaal 3 dus)

cd- rom: kan een normale cd-rom in een 1U geplaatst worden of is een speciale dunne? nodig?

mainbord/cpu: rond de 3 Ghz, intel/xeon/dual/amd maakt me niet veel uit (of zou me dat wel iets uit moeten maken?) vga op mobo

netwerk: 2x 100 mbit (mag ook 1000mbit zijn)

ram: minimaal 2 GB -> welk soort...er is zoveel keuze

Gezien het budget zal het niet allemaal de superste kwaliteit worden/kunnen zijn...maar door de hoeveelheid combinatiemogelijkheden kom ik er niet meer uit...ook heb ik absoluut geen verstand van 19" racks en de do/don'ts daarmee...
Is er nog bepaalde software voor beheer ontonbeerlijk?

Iemand een idee?

THX

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je er echt geen ervaring mee hebt, laat 'em dan gewoon bouwen bij eens rach-server shop.
Kun je naar wens samenstellen.

Verwijderd

Dit topic hoort thuis in PNS en in de FAQ van dat subforum staat een stukje over het stellen van een vraag als deze. Wellicht even handig dat je deze doorleest.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 11:09 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
HP Proliant servers doen het over het algemeen wel goed. Kijk eens naar de DL3xx-serie servers van hun.. Ik meen me te herinneren dat een 1u Proliant DL360 server iets van ongeveer 1700,- Euro's kost.. Mooi binnen je budget...

Waarom moet die server 1u zijn? Als je voor een 2u server gaat heb je véél meer flexibiliteit en neemt de server nog steeds erg weinig ruimte in beslag..

[ Voor 27% gewijzigd door Bart© op 08-12-2004 11:13 ]

Verwijderd

Met 1U moet je niet zelf gaan kloten, gewoon kant en klaar kopen. Doe je dit niet, dan gaat hij ongetwijfeld spoedig kapot.

• Bart©
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:13:
Met 1U moet je niet zelf gaan kloten, gewoon kant en klaar kopen. Doe je dit niet, dan gaat hij ongetwijfeld spoedig kapot.
offtopic:
Hey Siem.. Hoef je niet te werken joh!?

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je ruimte wilt hebben voor 3 disks *en* floppy, krijg je ofwel snel een kast alla de 1U chieftec UNC-110S (uit mijn hoofd) waar je 2* hdd en 1* hdd op de plek van een floppy kwijt kunt, met daarbij een 5,25" voor de CD-rom, danwel een systeem met 3 danwel 4 hotplug posities met inderdaad enkel ruimte voor een slimline cd-rom (evt. ook een slim floppy). De hotplug chassis zijn over het algemeen meteen ook een stukje duurder.
Er zijn maar weinig chassis (ik kan er zo iig niet een bedenken) die in 1U 3 hdd posities *en* een normale 5,25" hebben (noch 3* non-hotplug met slimline cd-rom), dus vrees dat dat snel een afweging wordt.

En inderdaad wat hierboven ook al gezegd wordt, neem contact op met een leverancier van dergelijk spul als je zelf de kennis en ervaring mist, en laat hun een mooi geheel dat aan jou wensen voldoet voor je samenstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic hoort thuis in PNS en in de FAQ van dat subforum staat een stukje over het stellen van een vraag als deze. Wellicht even handig dat je deze doorleest.
My Bad...doorgelezen en ik zal daar mijn gerichtere vraag neerzetten
HP Proliant servers doen het over het algemeen wel goed. Kijk eens naar de DL3xx-serie servers van hun.. Ik meen me te herinneren dat een 1u Proliant DL360 server iets van ongeveer 1700,- Euro's kost.. Mooi binnen je budget...

Waarom moet die server 1u zijn? Als je voor een 2u server gaat heb je véél meer flexibiliteit en neemt de server nog steeds erg weinig ruimte in beslag..
1U vanwege rackspace kosten...heb er 30+ van nodig namelijk

• Bart©
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:19:

[...]

1U vanwege rackspace kosten...heb er 30+ van nodig namelijk
Poeh, en de taken die die servers gaan uitvoeren zijn niet te combineren?
Ik zou zelf toch voor 2U servers gaan als ik jou was.

• Kippenijzer

Kippenijzer

In dat geval bel je HP en Dell en bijvoorbeeld melrow (www.melrow.nl), geeft aan wat je zoekt, en dat je er dertig moet hebben, weet ik zeker dat ze een prima oplossing voor je weten te bedenken die qua prijs ook nog eens intressanter is dan de reguliere prijzen die hier genoemd worden. Bij 30 stuks kun je aardige kortingen bedingen normaliter namelijk.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 15:42

we_are_borg

You will Comply

Kan je niet beter kijken bij deze zaak http://www.rackserver.nl hier verkopen ze kant en klare servers zo hoef je zelf niets te doen en met de aantallen die jij nodig heb zal er heus nog wel te praten zijn. Er is trouwens nog een zaak die alleen maar servers doet maar weet niet meer welke.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Het totaal van 30 stuks heeft met verband met 3 serverparken van ieder zo'n 10 stuks. Ze zullen niet allemaal hetzelfde zijn, maar wel enigszins.

Doel per server:
park 1 en 2 zijn identiek:
1x zware webserver (veel in ram doen), 3x database server (mysql servers met zware load), 1x mergeserver (rekenen) en 5x indexserver (data spugen uit filesystem en ramwerk)
park 3 heeft andere opbouw:
5x indexserver (rekenen en ram), 1x database server (opslag, weinig spannends, mag minder zwaar), 1x configserver (rekenen)

Daarnaast alle HD's in 4-voud uitgevoerd voor backup

Dus initiele opzet 28 servers (komt nog minimaal 1 loadbalancer bij). Ik heb (voor het gemak) de config gehouden op allemaal een twee swapable hd's voor data (mirror), 2 GB ram en een cpu van rond de 3 Ghz.

Ik had (om even te kijken wat low-end zou kosten) bij een consumentenaanbieder (alternate) een config in elkaar gefiedeld...1 maar: past het bij elkaar of zijn er betere mogelijkheden. Het budget van 2K is max, maar ik heb het liever minder. Ben nog op zoek naar funding, maar ik probeer het initieel laag te houden om later (bij succes) te verbeteren.

Intel Entry Server Chassis EUR 399,00 met
5,25 inch, extern: 1
3,5 inch, extern: 1
3,5 inch, intern:2
Intel SE7505VB2 EUR 469,00 (dual, VGA, Gb-LAN wellicht nog apart 2x, Serial-ATA RAID)
2x Kingston DIMM 1 GB EUR 578,00
Intel Xeon 2.8 GHz EUR 249,00
Asus AT-U CDS520QT EUR 19,00 (is normale cd-rom weet niet zeker of dat past)
2x Maxtor 6B160M0 (160 GB) EUR 190,00

k heb ervaring met het configureren van 'normale' pc's. Ik maak nu daar nu ook gebruik van waarvoor straks die servers nodig zijn...weet alleen niet of hetzelfde 'trucje' opgaat.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ben misschien een beetje nieuwsgierig maar waarom moet jij zelf 30 servers van zo'n 2000e uitzoeken en bouwen terwijl je nou niet echt de indruk wekt dat je er ook verstand van hebt. nofi ;)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Gezien je iets gevarieerdere eisen die je nu stelt zou ik echt aan kunnen raden om eens contact met Melrow op te nemen, die kunnen met je meedenken en hebben ook voor T.net enkele systemen gebouwd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar gaat dit over?

Geen flauw idee wat voor configuratie de servers moeten hebben (ja, CPU en RAM kunnen nogal wat uitmaken), maar wel al zeker zijn dat je 30 1U servers ervoor nodig hebt... :X

Dit is zelfs voor GoT niveau onvoldoende, IMHO krankzinnig als er echt geld voor neergeteld moet worden. Ga eens terug naar de eerste stap, bepaal exact wat de performance eisen zijn, ga dan rekenen mbv relevante benchmarks, bepaal zo dus wat ECHT nodig is en ga dan eens kijken wat dat kost en hoe dat allemaal in te passen valt...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.