Verschil 26 - 30AWG SATA kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all, ik heb al een beetje rondgezocht hier en ook op google maar wordt er niet echt wijs uit..
Mijn vraag is eigenlijk: Wat is nu het verschil tussen een 26 AWG en een 30 AWG SATA kabel... Ik heb problemen met mijn HDD(s); MOBO of mijn kabels... De ene keer detecteerd hij mn schijven wel en boot hij wel goed en de andere keer ziet hij helemaal niets.. Als hij het dan wel goed doet en ik zet data naar mn 2e schijf lijkt alles goed te gaan en het kan zo zijn dat 5min later mn data/partitie niet meer toegankelijk is... Ik heb dus al meerdere dingen geprobeerd en mn laatste redmiddel is dus de sata kabel... kan dit??
Ik heb er een Maxtor 120GB en een Maxtor 200GB schijf inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:02:
Hi all, ik heb al een beetje rondgezocht hier en ook op google maar wordt er niet echt wijs uit..
Mijn vraag is eigenlijk: Wat is nu het verschil tussen een 26 AWG en een 30 AWG SATA kabel...
AWG staat voor American Wire Gauge; het is een maatvoering voor de diameter van de aders in de kabel. 26AWG komt overeen met ca. 0,4mm diameter, 30AWG is ongeveer 0,25mm. De 26AWG kabel heeft dus iets dikkere aders, wat de kans op een kabelbreuk en theoretisch minder weerstand zou hebben. In praktijk is er waarschijnlijk 0,0 verschil tussen de kabels.

Als je alle andere opties al geprobeerd hebt, dan zou ik zeker de kabels vervangen, maar ik zou echt niet gaan letten op de aderdiameter. Je mag van zowel 26AWG als van 30AWG verwachten dat het gewoon werkt, mits de maximale kabellengte voor S-ATA niet overschreden wordt.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aah op die manier, dan gebruik ik gewoon de 26 ;)
Maar het blijft vreemd, net weer een paar directory's gemaakt op E en F, ± half uur later is alles op E weg, kan ook geen nieuwe dir maken maar F werkt nog wel naar behoren :S
Dit wordt denk ik een weektaak