Op een systeem waarop enkele honderden ISO's gemount worden, die vervolgens weer geshared worden, is een probleem opgetreden.
Namelijk er zijn (terwijl ze gemount waren), via samba op een onverklaarbare manier enkele ISO's door iemand verwijderd..
Met als gevolg dat de mounts vastliepen, zelfs de gehele partitie waarop deze ISO's stonden reageerde niet meer! (ls e.d. zorgen ervoor dat de console crashte)
Het filesysteem is ext3, nu wilde ik het systeem rebooten, maar na het commando shutdown -r now liep het systeem gewoon door.
Hierna maar shutdown -h now gedaan, dit werkte wel..
Systeem herstart, en je raad het al, bladiebla corrupted, run fsck manually... (journal replay leek ook mislukt te zijn...)
Zo gezegd zo gedaan, maarja nu heb ik dus al een kwartier de enter toets ingehouden voor het fixen van de inodes... (hierna maar iets zwaars op de enter toets gelegd)..
Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan het filesysteem zo kapot gaat als er iemand een gemounte iso verwijderd?
Het betreft een Red Hat Linux 9 systeem.
En, nee ik was niet diegene die de iso verwijderde
Namelijk er zijn (terwijl ze gemount waren), via samba op een onverklaarbare manier enkele ISO's door iemand verwijderd..
Met als gevolg dat de mounts vastliepen, zelfs de gehele partitie waarop deze ISO's stonden reageerde niet meer! (ls e.d. zorgen ervoor dat de console crashte)
Het filesysteem is ext3, nu wilde ik het systeem rebooten, maar na het commando shutdown -r now liep het systeem gewoon door.
Hierna maar shutdown -h now gedaan, dit werkte wel..
Systeem herstart, en je raad het al, bladiebla corrupted, run fsck manually... (journal replay leek ook mislukt te zijn...)
Zo gezegd zo gedaan, maarja nu heb ik dus al een kwartier de enter toets ingehouden voor het fixen van de inodes... (hierna maar iets zwaars op de enter toets gelegd)..
Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan het filesysteem zo kapot gaat als er iemand een gemounte iso verwijderd?
Het betreft een Red Hat Linux 9 systeem.
En, nee ik was niet diegene die de iso verwijderde
edit:
Inmiddels is hij al een 45 minuten aan het fsk'en en fixen...
Het zal misschien om 5 verwijderde iso's gaan..
Ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat dit snel opgelost gaat worden
Inmiddels is hij al een 45 minuten aan het fsk'en en fixen...
Het zal misschien om 5 verwijderde iso's gaan..
Ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat dit snel opgelost gaat worden
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 14:03 . Reden: status ]