W2k Server zeer traag in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Na al een aantal maanden naar oplossingen gezocht te hebben post ik nu hier maar een vraag over onze W2K file server.

Het probleem is simpel, de transfers van files van en naar de server gaan zeer traag, gemiddeld zo'n 200-300 Kbyte per seconde.

Na wat GOT zoekwerk kwam ik al gauw topics tegen waar men een aantal registry instellingen (packet signing etc.) opsomde die nogal eens voor trage verbindingen zorgde onde W2K.
Al die 'oplossingen' heb ik geprobeerd, echter zonder resultaat.

Nu hing er vroeger in die server een 10Mbit kaart, toen was de snelheid ook al zo laag, echter na plaatsing van een 100Mbit (intel) kaart bleek dat nog steeds zo.

De trage snelheden ondervind ik als ik files kopieer via windows verkenner, maar ook als ik via ssh (cygwin draait erop) een file transfer doe.

We hebben hier ook een linux bak draaien, waar nu die 10Mb kaart inzit en die presteert 1300-1500Kb per seconde zonder problemen!

Nu lijkt mij dat het probleem waarschijnlijk de hardware van de server zelf is (HD b.v.).

De server is idd niet zo nieuw, zo uit mijn hoofd is het een 600mhz pentium, er zit een 80 GB schijf in. Volgens mij is dit echer meer dan genoeg voor een 'simpele' file server.

Nu is mijn vraag (uiteindelijk na dit lange verhaal) of dit probleem bij b.v. de HD kan liggen en of er een tool o.i.d. bestaat waarmee ik de 'maximale' file transfer snelheid van deze hardware kan meten. Ik heb hier al wel naar gezocht, maar ik zou niet weten waar ik naar moet zoeken.

als laatste nog dit, ik heb 2 dagen geleden allerlei windows updates gedaan, dat waren er aardig wat, echter dat heeft niet geholpen.

Server specs:
W2K server (geen virusscanner, sygate firewall draaiend)

Client specs:
XP Home (Norton virusscanner, sygate firewall)

Mijn rig

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 18:32
Dat klopt inderdaad niet. Er vanuitgaande dat je geen 16 MB ram hebt;

Wat zegt de eventviewer (run: eventvwr)?

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Heb je de eenvoudige dingen al geprobeerd?

Duplex setting van de netwerkkaart aangepast?
Andere netwerkkabel, andere poort switch/hub/whatever?
Heb je veel netwerk errors?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Duplex / snelheid instellingen van de betreffende switchpoort? Zie je errors op de switchpoort (bij cisco bv show interface fa0/xx ) Reset de error counters eens en ga een grote hoeveelheid data overpompen naar een ander station. Check daarna de counters nog eens. Hoe is de geheugenbelasting / processor belasting? Nieuwe netwerkkaart drivers geprobeerd? Ze de NIC en de switchpoort eens op een vast speed / duplex instelling ipv auto.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 18:32
2 dingen:

ding 1:
Hoe kan je je post veranderen ? Ik ben niet bekend met de nieuwe GoT interface.

ding 2:
ik heb laatst een switch (paupermodelvan 20 euro) naar fabriek gestuurt vanwege transfers tussen de 50 en 300 KB.

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 15:10
Staat de harde schijf op DMA ipv PIO modus?
Hoeveel shares heb je? (in sommige gevallen wordt de NT serie van windows extreem traag met meer dan 15 shares)

Verwijderd

Move PNS > NT

• marko77
Duplex setting van de netwerkkaart aangepast?
Andere netwerkkabel, andere poort switch/hub/whatever?
Heb je veel netwerk errors?
-de settings heb ik al omgezet, half/full etc. maakte geen verschil.
-ik heb de server op een andere plaats in het kantoor neergezet, dat is een andere kabel en andere switch, same problem
-wat bedoel je precies met netwerk errors?
geheugenbelasting / processor belasting? Nieuwe netwerkkaart drivers geprobeerd? Ze de NIC en de switchpoort eens op een vast speed / duplex instelling ipv auto.
geheugenbelasting is zo rond de 50-60 %, processor rond de 100, waarvan +/- de helft door system idle process

wat betreft nieuwe drivers, ik heb het systeem laten zoeken naar nieuwe drivers en er wordt aangegeven dat er geen recentere drivers zijn.
Nu staat de server achter een 3com switch, echter hij heeft ook ergens anders gestaan dus dan lijkt me de duplex instelling niet echt van toepassing toch?
Staat de harde schijf op DMA ipv PIO modus?
Hoeveel shares heb je? (in sommige gevallen wordt de NT serie van windows extreem traag met meer dan 15 shares)
De primary IDE channel staat op DMA if availabe, en de huidige mode is Ultra DMA.
Secondary staat op PIO only, en die mode wordt nu gebruikt. Ik weet niet zeker op welk channel de HD zit, kan dit het probleem zijn?

Het aantal shares is op dit moment zo'n 8 dirs op hoofdniveau.

In de server zit 128mb ram.

Mijn rig

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Zorg eerst dat die PIO schijf op DMA gaat lopen... PIO is zééééér slecht voor de prestaties.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• marko77
PIO op DMA gezet, geen effect merkbaar (ik denk ook dat de schijf op de primary IDE zit, dus dan lag het daar sowieso niet aan.

Is het wellicht toch een netwerkkaart probleem? Wat mij op zich raar lijkt aangezien deze na de 10MB kaart dezelfde problemen heeft.

Mijn rig

Verwijderd

Laat me raden, de computer is een Windows XP SP1 client?
Andere pc's hebben hier geen last van?
Als je het kopieerd onder DOS?
Als je het kopieerd, dan je verkenner sluit?

Succes!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:25:
Laat me raden, de computer is een Windows XP SP1 client?
Andere pc's hebben hier geen last van?
Als je het kopieerd onder DOS?
Als je het kopieerd, dan je verkenner sluit?

Succes!
Succes? Je stelt alleen maar vragen :?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• marko77
De client is idd een XP SP1 pc, máár als je een beetje goed had gelezen dan zag je in mn TS ook staan dat ik hetzelfde probleem heb als ik via mn SSH client files overzet

ergo het probleem zit m niet in windows verkenner.

Mijn rig

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
marko77 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 09:59:

Server specs:
W2K server (geen virusscanner, sygate firewall draaiend)

Client specs:
XP Home (Norton virusscanner, sygate firewall)
Misschien heb je last van een virus ?

Ik zou dat toch eerst maar eens nakijken.

Tweakers Discord

• marko77
Een virus lijkt me erg sterk, alle bestanden op die file server komen namelijk van een client af die wél een virus scanner draait. Daar komt nog bij dat dit probleem al speelt sinds het eerste gebruikt v.d. server.

plús als ik bestanden van de server naar mijn pc overzet en er zit een virus o.i.d. in dan zou mijn scanner dat toch moeten melden?

Mijn rig

Verwijderd

Je hebt last van SMB en digital signing.
Je had het al gelezen zei maar dus niet goed uitgevoerd.
Sterkte ermee!

Zet SMB uit op je server security options.
Of installeer SP2 op windows xp machine.
Via SSH client files oversturen gebruikt dezelfde techniek denk ik...
Laat even weten of het werkt!

Succes!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 21:05
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 17:00:
Je hebt last van SMB en digital signing.
Je had het al gelezen zei maar dus niet goed uitgevoerd.
Sterkte ermee!

Zet SMB uit op je server security options.
Of installeer SP2 op windows xp machine.
Via SSH client files oversturen gebruikt dezelfde techniek denk ik...
Laat even weten of het werkt!

Succes!
ik heb dus dezelfde problemen als de TS maar waar onder security options zit dit want ik kan het neit zo snel vinden

en.

ik draai dus op de client win xp pro sp2 maar ook deze krijgt dan trage transfer rates (via explorer of een ftp prog)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

onder users en computers, dan domein controllers, dan rechtrmuisknop op je server, groepsbeleid, security.
Moet je machine wel een domein controller zijn.
Ze alles uit met smb en digital signing.

Succes!

Verwijderd

We snappen nou wel dat je 'm succes toewenst hoor ;)
Pagina: 1