[3DMAX] Licht problemen

Pagina: 1
Acties:

• Zeez
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 22:01
Ik ben voor school met nog twee anderen bezig om een verdieping van school in 3dmax om te zetten. Nu lukt alles wel aardig alleen kom ik in de problemen met het licht.
Zoals je hieronder kunt zien reflecteert op de een of andere manier de vloer een rode gloed.
Afbeeldingslocatie: http://www.hoedenmuseum.nl/3dmax/metvloer.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.hoedenmuseum.nl/3dmax/zondervloer.jpg
Heeft iemand enig idee wat voor instellingen ik zou moeten veranderen, van het licht, de vloer of bij het renderen, zodat ik deze rode gloed niet meer heb?
Verder heb ik nog de vraag welk licht ik het beste voor het buitenlicht kan gebruiken? Ik heb meerder lichten geprobeerd (skylight, sunlight, daylight), maar daarbij werd alles overbelicht over super donker. Of misschien nog verder tips voor het geheel?

Nog wat gegevens ter verduidelijking: ik gebruik 3dmax 6 met mentalray renderer (heb wel de beschikking over brazil, maar daar heb ik niet een mooier resultaat mee gekregen)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik weet niet zeker of ik je probleem snap, maar het is nogal logisch dat een rode vloer rood reflecteert. Of is dat niet wat je bedoelt?

Anyway, bij overbelichting moet je je lampen wat zwakker zetten in plaats van meteen maar een ander type belichting te kiezen. :) De mooiste overdag belichting krijg je doorgaans door een licht blauwe skylight te combineren met een felle licht gele direct met overshoot en raytracer reflections. Tenminste, dat is overdag bij geen bewolking.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Is het soms de 7de verdieping van Hogeschool van Amsterdam, locatie Leeuwenburg?

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Als ik het goed heb bedoel je de rode gloed op het plafond?
Dit komt omdat je waarschijnlijk een radiance optie heb aanstaan (Global Illumination of Final Gathering). Het rode tapijt reflecteerd dan een rode gloed naar de andere onderdelen. Dus dan klopt die rode gloed wel :)

edit: Dus om die rode gloed weg te krijgen zal je die radiance optie moeten uitzetten of de instellingen anders instellen.

[ Voor 19% gewijzigd door TheNameless op 08-12-2004 14:21 ]

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Zeez
Oogst schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:43:
Ik weet niet zeker of ik je probleem snap, maar het is nogal logisch dat een rode vloer rood reflecteert. Of is dat niet wat je bedoelt?

Anyway, bij overbelichting moet je je lampen wat zwakker zetten in plaats van meteen maar een ander type belichting te kiezen. :) De mooiste overdag belichting krijg je doorgaans door een licht blauwe skylight te combineren met een felle licht gele direct met overshoot en raytracer reflections. Tenminste, dat is overdag bij geen bewolking.
ik wil juist dat de rode vloer helemaal niet reflecteert, zodat je zoiets krijgt als het onderste plaatje, maar dan nog wel met de vloer. En bedankt voor je tip voor de belichting ik zal het proberen.

En het is inderdaad de 7de verdieping van de Hogeschool van Amsterdam.

Ik heb na de reactie van MayaFreak met de instellingen van Global Ilumination zitten proberen, maar ik blijf de rode gloed op het plafond houden :'(.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeez op 08-12-2004 15:16 ]

• Oogst
Die rode gloed komt toch echt door of een rode lamp (lijkt me sterk dat je die per ongeluk neerzet, dus dat zal wel niet), of rondstuiterend licht en dat moet je ergens uitzetten. Maar waarom render je met Mental-ray? Als je gewoon normaal rendert met de scanline renderer en wat normale lampen neerzet, kan dit helemaal niet gebeuren.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Zeez
Ik ben nog een behoorlijke noob op het gebied van 3dmax en ik was/ben in de veronderstelling dat je de mooiste resultaten krijgt met licht met metal-ray. Ik wil wel het effect krijgen wat je met global ilumination krijgt, dat je niet een licht bundel hebt en dat de rest zwart is. En ik weet niet of je dat effect ook met de scanline renderer kan krijgen.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ja dat kan :)
Wat je dan moet doen is meerdere lichten gebruiken, bijvoorbeeld een direct-light (geen idee hoe dat in max heet, waarschijnlijk sun-light ofzo) en dan geen schaduwen gebruiken op dat licht. Om dat beter te snappen kan je beter een paar tutorials over belichting volgen.

btw. De rode gloed lijkt meer door Final Gather te komen dan door GI, probeer die eens uit te zetten?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Oogst
OK, dus je wilt wel dat licht rond wordt gekaatst, maar je wilt niet dat een rode vloer dat ook doet? Op zich een beetje tegenstrijdig, natuurkundig gezien, maar het kan wel. Ik weet niet precies waar, maar je kunt de lichtweerkaatsing voor global illumination ergens aanpassen per material.

Maareuh: als je nog zo weinig weet van belichten, verdiep je dan vooral eerst eens in belichten met alleen maar normale lampen. Dat geeft in veel gevallen een goed genoeg resultaat, met een fractie van de rendertijd, en je bent je dan ook veel bewuster van waar je mee bezig bent. Mental-ray en Brazil zijn echt programma's die pas hun waarde echt tonen als je er ervaren mee bent. Vind ik. :) Anyway, een tutorial over belichten in MAX, mocht je er echt serieus in willen duiken:

Huisje tutorial belichting

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Sommige mensen doen er moeite voor om die global illumination zo goed te krijgen, en jij hebt het goed, en jij wilt er van af :P Het is in het echt ook zo dat het plafon rood zou oplichten hoor. Omdat je er nu heel bewust naar kijkt op je render lijkt het fout, maar in het echt let je er minder op. Zou je er bewust op letten, zul je zien dat het er wel degelijk zo uit ziet.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:29

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Tsja die rode vloer en daardoor de gloed op t plafond lijken me wel zo realistisch zo eigenlijk... Alleen nog ff een schaduwtje onder de tafel :)

(en een zichtbare lichtbron natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door SnoeiKoei op 10-12-2004 16:55 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1