HD soms wel soms niet gevonden door bios

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:42
Ik was gisteren bij een vriend van me, die had een probleem met z'n computer. Hij omschreef het zelf als: "ik moet m'n computer altijd twee keer aanzetten". Het bleek dus dat als je z'n systeem voor het eerst aanzette, de HD niet gevonden werd door het bios. Hij gaf dan de melding "insert boot disk" etc. CTRL ALT DELETE opnieuw opstarten gaf hetzelfde resultaat. Na een keer op de reset knop te drukken werd de schijf wel herkend, en startte de computer gewoon op. Overigens gaf het bios nog wat waarschuwingen dat er instellingen veranderd waren etc., wat mij in de richting van een leeg mobo batterijtje doet denken. Of kunnen hier andere oorzaken voor zijn? Wat ik dan weer vreemd vindt is dat ie de HD niet vindt, ook al is de batterij leeg dan zou hij 'm wel moeten auto-detecten. Toch? Graag jullie hulp.

Het is overigens een P4 2Ghz, nog geen twee jaar oud dus lijkt me dan weer vreemd als de batterij al leeg is.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Het zou kunnen dat die schijf gewoon brak is, maar dat heb je waarschijnlijk al getest. De bekabeling zal waarschijnlijk ook wel in orde zijn, je bent immers een tweaker en slim genoeg om zoiets te bekijken. Mocht de schijf OK zijn, en de bekabeling ook, kun je een langzame upspinner hebben: tegen de tijd van de 1e POST is hij nog niet op snelheid, en wordt hij niet gepakt. Bij de 2e post is hij wel op snelheid, en pakt het systeem hem. In veel BIOS-en kun je een wachtperiode instellen, de PC geeft de schijfen dan wat langer de kans om op snelheid te komen.

Wat is de SMART readout bij die schijfen?

• sig69
Ik heb de schijf getest met de maxtor tool: alles goed. SMART zegt ook gewoon alles goed en de performance is ook gewoon ok, geen rarae geluiden, niks.

Over die wachtperiode: ik kan er eens naar kijken, maar denk niet dat dat het is. CTRL ALT DELETE werkt immers ook niet, en zoudan wel moeten werken. Overigens zou de schijf wel erg langzaam moeten opspinnen om niet herkend te worden, het bios staat zeker 30 seconden naar de prim master te zoeken.

Roomba E5 te koop

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Drie mogelijkheden:
1. Schijf brak -> test deze schijf in een andere machine om te zien of ie daar wel normaal boot
2. IDE controller brak (ofwel: mobo brak) -> test een andere (of meerdere), geteste schijf aan dit bord om te kijken of daar ook vreemde problemen mee ontstaan. Zo ja: mobo brak.
3. Schijf en controller mogen elkaar niet zo. Dit mag natuurlijk niet gebeuren en komt tegenwoordig ook maar zeer zelden voor, dus ik hou het even op één van de eerste mogelijkheden.

Verder is het niet ondenkbaar dat er een voedingsprobleem is. Je zou dus, als bovenstaande tests niks opleveren, even met een voeding kunnen testen waarvan je weet dat ie 100% stabiel is.

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
Misschien kun je er als test een andere schijf inhangen om te kijken of hiermee het probleem ook blijft bestaan. Heb je toevallig al een biosupdate/reset uitgevoerd?

stp - PSN ID: stp_4

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:47
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 09:35:
Het zou kunnen dat die schijf gewoon brak is, maar dat heb je waarschijnlijk al getest. De bekabeling zal waarschijnlijk ook wel in orde zijn, je bent immers een tweaker en slim genoeg om zoiets te bekijken. Mocht de schijf OK zijn, en de bekabeling ook, kun je een langzame upspinner hebben: tegen de tijd van de 1e POST is hij nog niet op snelheid, en wordt hij niet gepakt. Bij de 2e post is hij wel op snelheid, en pakt het systeem hem. In veel BIOS-en kun je een wachtperiode instellen, de PC geeft de schijfen dan wat langer de kans om op snelheid te komen.

Wat is de SMART readout bij die schijfen?
[miereneukmode]

schijfen wat is dat voor iets? ik ken wel schijVen.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• sig69
Damn wordt weer een hoop werk dus..

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Een ding weet ik bijna zeker :

Stop er een andere voeding in die PC !

Een motor van een harde schijf heeft een aandrijfspanning die hoger ligt dan tijdens normaal gebruik.
Die aandrijfspanning is een piek die optreedt wanneer een motor aangezet wordt.
Een slechte voeding kan deze piek vaak niet leveren en meld zich niet aan bij de bios bij het opstarten.

Als je een PC meerdere malen moet resetten, en daarna stabiel werkt is altijd de voeding K......

Indien je kan wissel dan met een voeding van een andere pc die wel stabiel opstart (met ongeveer gelijke componenten !), je zal zien dat het dan verholpen is.
Koppel anders is zoveel mogelijk los, zoals USB Devices, CD/DVD lezers enz. en kijk dan of dat helpt, maar ik denk dat het puur de aandrijfspanning is die de voeding niet kan leveren!

Bijna alle zelf-samengestelde PC's of oude pc's hebben hele slechte voedingen (let op niet alleen Watts bepalen de kwaliteit (lees Stabiliteit) van een voeding !
Bijna alle PC kasten welke los verkocht worden hebben B-kwaliteit voedingen.

Gr Carlo

• sig69
Dat zou misschien wel kunnen, maar deze pc is een P4 2Ghz, met 1 HD, een dvd speler en een GF 4 Mx. Nou niet echt een beest van een bak. Maar goed, hou het in m'n achterhoofd voor als de andere opties niet werken.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1