Welk filesystem op externe USB HD?

Pagina: 1
Acties:

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Ik ben de gelukkige eigenaar van een externe 40GB USB2.0 harddisk en gebruik deze met volle tevredenheid op mijn linux systemen. Helaas wil ik ook weleens wat files overzetten naar een Windows PC (je kan ze niet allemaal bekeren :) ) en dat zijn meestal files die flink wat groter zijn dan 4GB.

Door mijn probleem met die filesizes (6-8GB meestal) kan ik geen FAT32 gebruiken, aangezien dat geen files ondersteund die groter zijn dan 4GB (onder linux iig, weet niet of Windows het wel kan). Mijn vraag is nu, welk filesystem is nu geschikt om op beide OSen te gebruiken en kan files >4GB aan?

Ik heb al verschillende systemen geprobeerd (ext3, reiserfs, xfs, fat32), maar de eerste drie kan Windows niet lezen en de laatste voldoet niet. Weet iemand misschien een filesystem wat wel voldoet?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 23:36

Spoooky

Core temp 37°C

Windows en files groter dan 4 GB???? ----> NTFS !

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NTFS definitely :) http://linux-ntfs.sourceforge.net/

Andere mogelijkheden zijn er helaas niet. Of er moet iemand met een ext3 driver voor Windows komen.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Hmm, jammer dat het niet legaal kan dan :( Volgens die site is de NTFS write support nog steeds extreem gevaarlijk en als het veilig moet, moet je wat windows files in linux draaien met captive (oid). Jammer genoeg mag dat niet van Microsoft, maar goed, ze hebben het er zelf naar gemaakt.

Is het voor windows niet mogelijk om een echt filesystem "in te pluggen"? Ik zie wel wat ext2/3 lees programmas voor Windows, maar geen echte filesystem plugins zoals in linux.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

met een of ander extra progje kan windows ext3 benaderen als ext2 (dus geen journaling)

en voor ntfs en linux moet je ff kijken op de site van linux-magazine.com
Mounting_NTFS_Partitions.pdf

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 09:07 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Anders kun je deze ff proberen: http://sites.inka.de/~W1752/vlfs/
Geen idee hoe Windows ermee omgaat.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Dit zou weleens ideaal kunnen zijn. Als ik het goed begrijp zie ik dan onder windows "file.aaa", "file.aab", "file.aac" etc (net als met split) en onder linux zie ik dan gewoon "file". Dat hij in stukjes is, is niet erg. Aangezien op die windows machines NTFS gebruikt wordt kan ik ze daar gewoon weer aan elkaar plakken :)

Ga ik proberen, tnx!

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 08-12-2004 09:24 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een soortgelijk stukje speelgoed (80 GB notebook diskje in een USB2.0 behuizing). Die sleep ik overal mee naar toe. Omdat ik deze aan verschillende computers koppel met verschillende besturingssystemen heb ik gekozen voor FAT32 (Eeeekk!!). Ondanks de bezwaren die er aan FAT32 kleven is het volgens mij wel de grootste gemene deler onder de bestandssystemen.

Helemaal klote om te recoveren bij een crash of zo, maar goed, ik heb er alleen maar MP3's en films op staan....
Pagina: 1