[PHP] Installatie GD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb PHP geinstalleerd en php.ini aangepast voor GD2 zoals op veel sites te lezen is. PHPINFO werkt prima.

Echter, als php -m op de commandline doe, dan zie ik inderdaad de module gd staan. als ik in de output van phpinfo kijk, zie ik de module niet.

Verder heb ik een klein testbestand:
<body>
<?php
header ("Content-type: image/png");
$img_handle = ImageCreate (230, 20) or die ("Cannot Create image");
$back_color = ImageColorAllocate ($img_handle, 0, 10, 10);
$txt_color = ImageColorAllocate ($img_handle, 233, 114, 191);
ImageString ($img_handle, 31, 5, 5, "My first Program with GD", $txt_color);
ImagePng ($img_handle);
?>
</body>

Als ik deze in de browser laad, krijg ik de volgende melding:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at C:\wwwserver\data\php2.php:2) in C:\wwwserver\data\php2.php on line 3

Fatal error: Call to undefined function ImageCreate() in C:\wwwserver\data\php2.php on line 4

Voor de volledigheid, de aanpassing van php.ini ziet er zo uit:
extension=php_gd2.dll (de puntkomma is dus weg)
extension_dir = "./ext" (en daar staat php_gd2.dll in)

De output van php -m op de commandline kon ik niet zo eenvoudig over krijgen, maar onder het kopje [php modules] staat een module die gd heet.

Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste warning ligt aan het feit dat je niks naar het scherm mag printen voordat je een (image) header gaat versturen, haal dus maar eens dat <body> verhaal van je weg.

Dan is je eerste probleem verholpen. Misschien ook je tweede probleem. Anders kan het zijn dat je path verwijzing toch niet helemaal goed is...

[edit]

Heb je apache al gerestart?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zo te zien gaan er 2 dingen mis.

1: GD lijkt toch niet geladen vanwege de "Call to undefined function ImageCreate"
2: Je maakt nu IN de html een image aan. Je script IS het image dus alle HTML tags kan je niet gebruiken. Verwijder alle tags. e.d.

Overigens moet je voor de gein eens kijken wat voor tips je van google krijgt als je je foutmeldingen intypt daar :)

Punt 1 is overigens een configuratie probleem. Iets wat je waarschijnlijk beter in SA kan posten. Punt 2 is vrij simpel op te lossen als je GD eenmaal werkend hebt :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 21:57

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik had ook problemen met de installatie van GD. Ik kreeg precies dezelfde foutmeldig en had het alleemaal goed ingevuld... Het probleem zat hem bij mij in het verkeerde php.ini bestand aanpassen . Er staat een php.ini in windows, maar ook ergens in je PHP map (bij mij iig). Maak eens een phpinfo() bestand aan, en kijk wat er bij "Configuration File (php.ini) Path" staat.

Om even te testen of hij gd wel kan vinden, kun je dit bovenin je bestand zetten:

PHP:
1
dl('gd_2.dll');

[ Voor 4% gewijzigd door Scott op 08-12-2004 08:10 ]