[DIY] stereo speakers met uitbouw naar surround

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik ben inmiddels het luisteren naar het geluid van mijn pc speakers wel zat. Daarbij komt dat ik ook iets wil hebben in de richting van surround geluid voor bij films. Al tijden lurk ik in dit subforum, en nu trek ik zelf maar de stoute schoenen, want ik heb een plan in mijn hoofd waar ik graag wat feedback op wil hebben.

Wat ik voor ogen heb is het volgende:
• 2 mooie speakers bouwen, zodat ik wat normaler muziek kan luisteren
• een sub bijbouwen
• nog 2 speakers en een center bijbouwen, zodat ik uitkom op 5.1

Samengevat dus van 2.0 naar 2.1 naar 5.1.
• Voor de speakers, behalve de center denk ik aan iets als de Mezzo Proteus van Tony Gee
• Voor de center denk ik aan de de Proteus van Tony Gee
• Voor de sub denk ik aan iets gebaseerd op een Adire Shiva.

Bij dit alles heb ik een aantal bedenkingen:
1) Is het wel een goed idee om de (uiteindelijke) fronts en de rears identiek te maken, of is het beter om de fronts wat zwaarder uit te voeren, bijvoorbeeld met een extra woofer?
2) Is het doenlijk om het bouwen van de fronts en de rears+center uit te smeren over een langere periode, van misschien wel een jaar? Dit vooral met het oog op verkrijgbaarheid van de drivers.
3) De speakers hierboven genoemd hebben een extern filter. Hier twijfel ik over, omdat ik me afvraag of dit wel praktisch is. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar speakers met een filter in de kist.

Dit topic heeft (nog) geen plaatjes, omdat ik Tony niet kan vragen om die te mogen gebruiken, en zomaar linken naar zijn plaatjes is niet zo aardig. Hij is tot begin januari niet bereikbaar. Bovendien moet ik hem ook nog vragen of het uberhaupt wel mag om op basis van zijn ontwerpen te gaan bouwen.

De keuze voor DIY is niet omdat ik denk dat ik geld kan besparen, maar omdat het me een leuk project lijkt om mijn vrije tijd mee te vullen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Ik zou zoiezo dan kiezen voor drie keer de Proteus (fronts en center) en dan evt de Mezzo Proteus als rears.
En alles tegelijk bouwen heeft wel als voordeel dat dat lekker efficient werkt, zeker als je 5 dezelfde luidsprekers maakt. Lekker serie productie :).
En als je een extern filter onhandig vindt (is het ook), dan moet je gewoon een extra ruimte aan de luidspreker ontwerpen en daar het filter in plaatsen.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Hrmz.

Het probleem is dat met de Proteus (of vergelijkbaar) als fronts je meteen weer vast zit aan een wat forsere kast. De center kan ik dan nog wel wegmoffelen, maar bij die fronts gaat het thuisfront overstuur als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Alles tegelijk bouwen heeft ook als nadeel dat het een aanslag is op je budget. Ik heb eens voorzichtig gerekend aan de kosten voor het totaalplaatje, en dat geld heb ik momenteel gewoon niet. Dan zou ik eerst moeten sparen en dan loop ik het gevaar dat er een of andere plastic wegwerpset gekocht wordt onder het mom van "dat wil je toch zo graag?"

Wat betreft het naar binnen brengen van het filter: ik denk dat ik dan ga kiezen voor een ander speakerdesign. Ik heb geen zin om een ontwerp te gaan verkachten. Daarvoor heb ik er gewoon te weinig verstand van. Het is vast ingewikkelder dan de het kastvolume oprekken om te compenseren voor het volume dat het filter inneemt. En dan nog, hoeveel volume neemt het filter uberhaupt in? Ik kan het moeilijk in water pleuren om op de mililiter nauwkeuriger de omvang te gaan bepalen B)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op dat je voor een liggende Proteus de 2,5-weg versie zult moeten maken.

Waarom niet gewoon 5x de zelfde speaker? Ik zou dan voor de Mezzo Proteus gaan.

Filter in de kast: gewoon de kast wat groter maken en voor het filter een losse ruite reserveren, wel zodat de speakers het orginele volume zien natuurlijk. Extreem veel groter zal het allemaal niet worden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:42:
Let wel op dat je voor een liggende Proteus de 2,5-weg versie zult moeten maken.

Waarom niet gewoon 5x de zelfde speaker? Ik zou dan voor de Mezzo Proteus gaan.
Euh. 2.5 weg versie? Ik dacht dat vanwege het symmetrische karakter van de Proteus hij automatisch geschikt zou zijn als center. Ik weet niet wat je bedoelt, en dat moet ik dus even opzoeken. Dit is ook de reden dat ik niet denk aan 5 keer dezelfde speaker, omdat ik dacht dat de Mezzo Proteus niet geschikt zou zijn als center.
Filter in de kast: gewoon de kast wat groter maken en voor het filter een losse ruite reserveren, wel zodat de speakers het orginele volume zien natuurlijk. Extreem veel groter zal het allemaal niet worden.
Een losse ruite? Wat is dat? Oh, duh, ruimte. Sorry! 8)7 Het is me duidelijk dat het allemaal niet zo verschrikkelijk veel volume inneemt, maar ik weet niet hoe nauw het komt als dat filter bijv. een halve liter inneemt en je de kast niet exact een halve liter vergroot (bijv. naar achteren toe)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sphere2 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:54:
Euh. 2.5 weg versie? Ik dacht dat vanwege het symmetrische karakter van de Proteus hij automatisch geschikt zou zijn als center. Ik weet niet wat je bedoelt, en dat moet ik dus even opzoeken. Dit is ook de reden dat ik niet denk aan 5 keer dezelfde speaker, omdat ik dacht dat de Mezzo Proteus niet geschikt zou zijn als center.
Die liggende 2-weg speakers die overal als center worden verkocht, zijn per definitie niet geschikt als center, omdat de afstraling en horizontale richting (breedte) niet goed is. Een liggend 2.5-weg is een compromis en is al een stuk beter. Het beste is nog altijd gewoon een staande speaker, helaas is dat vaak onpractisch.
Een losse ruite? Wat is dat? Het is me duidelijk dat het allemaal niet zo verschrikkelijk veel volume inneemt, maar ik weet niet hoe nauw het komt als dat filter bijv. een halve liter inneemt en je de kast niet exact een halve liter vergroot (bijv. naar achteren toe)
Heel simpel, je pakt het orgineel, en plakt het filter achter of onder de kast, en maakt daar ook weer een kastje omheen (natuurlijk is dit een beetje simpel uitgelegt, niet letterlijk doen dus). Het oogt dan ietje groter, maar het volume van de speaker blijft hetzelfde.

Verder moet het ook niet zo'n probleem zijn om je kast een half litertje groter te maken en het filter dan in je kast te zetten. Ultra precies komt dat zich niet, je zou ook nog het een en ander kunnen compenseren met wat extra dempingsmateriaal, maar in een BR behuizing moet je daar voorzichting mee zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 08-12-2004 12:16 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:15:

Die liggende 2-weg speakers die overal als center worden verkocht, zijn per definitie niet geschikt als center, omdat de afstraling en horizontale richting (breedte) niet goed is. Een liggend 2.5-weg is een compromis en is al een stuk beter. Het beste is nog altijd gewoon een staande speaker, helaas is dat vaak onpractisch.
Huh? Voor zover ik het kan vinden op GoT houdt 2,5 weg in dat je een 2-weg systeem neemt met 2 identieke woofers. Die Proteus is dan toch al 2,5 weg? En die Mezzo Proteus juist niet? Als je de Proteus (2 woofers) zou gebruiken als center kan hij liggen, maar als je een Mezzo Proteus (1 woofer) wil gebruiken als center moet hij haast wel staan. Toch? Dat is juist de reden dat ik de Proteus als center wil gebruiken, zodat dat ding kan liggen.
Heel simpel, je pakt het orgineel, en plakt het filter achter of onder de kast, en maakt daar ook weer een kastje omheen (natuurlijk is dit een beetje simpel uitgelegt, niet letterlijk doen dus). Het oogt dan ietje groter, maar het volume van de speaker blijft hetzelfde.

Verder moet het ook niet zo'n probleem zijn om je kast een half litertje groter te maken en het filter dan in je kast te zetten. Ultra precies komt dat zich niet, je zou ook nog het een en ander kunnen compenseren met wat extra dempingsmateriaal, maar in een BR behuizing moet je daar voorzichting mee zijn.
Oh ok. Gewoon ergens tegen de kast aanplakken :+
Ik denk dat het sowieso een stuk fijner is als dat filter dicht is. Dan kan de kat er niet op gaan liggen tukken ofzo :Z Ik zie zo 1-2-3 ook niet hoe je netjes het filter kan wegwerken in de kast, dus een kastje om het filter bouwen, maar hem toch buiten de kast laten is een goed compromis en levert geen extra hoofdpijn op.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sphere2 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:05:
Huh? Voor zover ik het kan vinden op GoT houdt 2,5 weg in dat je een 2-weg systeem neemt met 2 identieke woofers. Die Proteus is dan toch al 2,5 weg? En die Mezzo Proteus juist niet? Als je de Proteus (2 woofers) zou gebruiken als center kan hij liggen, maar als je een Mezzo Proteus (1 woofer) wil gebruiken als center moet hij haast wel staan. Toch? Dat is juist de reden dat ik de Proteus als center wil gebruiken, zodat dat ding kan liggen.
Je moet je denk ik toch ff wat meer verdiepen in de verschillende technieken, en ook vooral even goed de tekst bij de Proteus lezen.... Er zijn namelijk twee verschillende filters voor de Proteus, een 2-weg D'Appolitio (die moet je niet hebben voor een liggende center), en een 2.5-weg filter (wat je dus wel zou kunnen gebruiken).

2.5-weg houdt niet in dat er gewoon twee woofers zijn, maar dat de ene woofer tot de mids doorspeelt, en de andere alleen bass doet. Hierdoor compenseer je de baffle-step. Dat moet je anders met het filter doen. Bij een D'Appolito zitten de bassen gewoon parallel aan elkaar en spelen ze dus beiden in het zelfde bereik. Het voordeel van een staande 2-weg D'Appolito is weer dat het afstraalgedrag horizontaal er goed is (in de breedte), waardoor de sweet spot kleiner wordt (niet alleen de persoon in het midden op de bank heeft dan het beste geluid, maar ook de mensen die erlangs zitten). Ga je het ding nu op zijn kan leggen, gaat dat effect helemaal weg. Bij een 2.5-weg heb je dat probleem niet, omdat de twee woofer in het middentonen niet samen spelen. De afstraling is daar bij liggens of staand niet zo heel er verschillend (in ieder geval is het verschil niet zo groot als bij een D'Appolito MTM).

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 08-12-2004 13:20 ]

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:17
Als het iets goedkoper moet, zou je eens op deze site kunnen kijken. Hier staat een Proteus versie met Peerless speakers, i.p.v. de Seas units.

http://home.zonnet.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
daniel75 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:22:
Als het iets goedkoper moet, zou je eens op deze site kunnen kijken. Hier staat een Proteus versie met Peerless speakers, i.p.v. de Seas units.

http://home.zonnet.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
Die had ik inderdaad vluchtig gezien ja. Ik had er alleen niet op gelet dat er andere drivers in gingen :X Het is voor mij sowieso nog lastig om drivers te vinden, ik ben helemaal groen in deze wereld, dus als ik al een shop vind die de driver verkoopt uit zo'n artikel, weet ik meestal niet of de prijs concurrerend is. Maar goed, de aanhouder wint, ik bent echt veel aan het lezen momenteel.

In principe wil ik liever niet sleutelen aan de configuratie van de speakers: als ik daar vertrouwen in had, dan probeerde ik zelf wel wat te ontwerpen. In ieder geval bedankt voor de link, ik zal eens proberen een kostenplaatje te maken van de Proteus van Tony Gee tegenover de Proteus van Edo.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat betereft prijs van de drivers: vergelijk het goed! Kijk ook even in duitsland rond, want daar zijn de units vaak een stuk goedkoper.

Hier bijvoorbeeld: http://www.lautsprechershop.de/

78 voor de woofer, 105 voor de tweet.

Hoewel, bij http://www.speakerland.com

80 voor de woofer, 122 voor de tweet.

De vraag is wat dan duurder is met verzendkosten e.d (komt natuurlijk ook nog het filter bij).

Verder nog enkele adresjes:

- http://www.remo.nl
- http://www.speakerenco.nl
- http://www.intertechnik.de/

Kijk ook eens op ebay, af en toe worden daar ook voor leuke prijzen dit soort units aangeboden.

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 08-12-2004 17:39 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:25
wat betreft het gebruik van tony's idee-en: je mag ze vrijelijk gebruiken zolang het maar niet professioneel gebrukt wordt. (lees: je er geen geld aan verdient) tony is ook nooit te beroerd om je te helpen, hetzij via mail hetzij persoonlijk.
alleen liever geen directie links naar z'n afbeeldingen, want hij heeft al enorm veel traffic op z'n site wat 'm flink veel geld kost.

edit: er is inderdaad prijsverschil met duitsland en nederland, maar als ik voor mezelf spreek:
ik heb alles tot op heden eigenlijk bij speakerland gekocht, buiten het feit dat het redelijk dichtbij is voor mij, is het er ook altijd gezellig.
FF luisteren naar nieuwe apparatuur, nieuwe speakers en ook bij problemen wordt je dan netjes te woord gestaan.

dat is mij ook wel iets waard.

(enne: ook kleine dingen krijg je vaak zo (gratis)mee, omdat men je kent)

[ Voor 45% gewijzigd door Motorfret op 08-12-2004 18:28 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt, maar als je zoals ik nergens dichtbij woont, is gewoon het goekoopste prima ;)

Verwijderd

Ik zou aller eerst gaan luisteren want als je toch minstens 200 per box uit gaat geven , moet het je wel bevallen uiteraard! je zit zomaar op 300 e. per pox denk aan het hout filter afwerking eventueel gereedschap wat je nog niet hebt misschien.Het bouwen uitsmeren over een jaar oid is wel mogelijk, zo snel verouderen die units volgens mij niet. Een extern filter is juist wel handig dan kan je het filter nog tweaken en veranderen.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Right. Ik heb wat prijsvergelijkend onderzoek gedaan naar de drivers. Voor het goedkope hoef je die oplossing van Edo niet te nemen in ieder geval. De woofer van Peerless is ~20E duurder en de prijs van de Vifa tweeter zit tussen de Seas prijzen van Strassacker en Speakerland in. Ik snap dan ook niet dat Edo het heeft over "de lage prijs van deze woofers." Dit is momenteel in ieder geval niet het geval in vergelijking met de Seas units.

Om eerlijk te zijn bouw ik dan liever het origineel op basis van de Seas, want die Peerless drivers zijn vermoeiender om te verzinken en ik vind ronde drivers mooier staan. O-)
Ik ben het eens met yash dat het een goed idee zou zijn om met een stapel CDs te gaan luisteren naar de speakers die ik wil gaan bouwen, echter ik ken niemand die ze heeft, en bovendien is het nog maar afwachten of de woonsituatie vergelijkbaar is met die van mij: daarbij, ik ga binnen 1-2 jaar verhuizen. Mijn redenering is dat deze speakers (binnen grenzen) overal wel tot hun recht moeten kunnen komen.

Eigenlijk twijfel ik alleen maar over het gebruik van de "echte" Proteus voor de fronts c.q. stereo speakerset, of de Mezzo Proteus. Dat verschil zou ik wel eens willen horen, maar ja, je kan niet alles hebben. Ik ga nog even uitvissen wat zo'n filter moet kosten, en dan ga ik maar weer verder lezen over van-alles-en-nog-wat. Hoe meer ik leer, hoe duidelijker het wordt dat ik nog maar weinig weet. Om nog maar te zwijgen over het uitkiezen van een geschikte amp :/

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kun je met Tony Gee een afspraak maken?

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Humble Homemade Hifi:
Humble Homemade Hifi will be having a time-out from Friday 29-10-2004 until Monday 03-01-2005. During this period I will not be able to reply to any e-mail. Sorry for any inconvenience.
;(

Kostenoverzicht filters:

Mezzo Proteus:
• E 29,10: L1 = 0,47 mH Tritec air-core inductor 3,50 mm wire, R = 0,09 Ohm (tolerance max 2%)
• E 35,60: L2 = 1,00 mH Tritec air-core inductor 3,50 mm wire, R = 0,14 Ohm (tolerance max 2%)
• E 35,00: C1 = 10 uF MKP Audyn Cap Plus polypropylene foil capacitor (tolerance max 2%)
• E 35,00: C2 = 10 uF MKP Audyn Cap Plus polypropylene foil capacitor (tolerance max 2%)
• E ??,??: R1 = 3,9 Ohm, 10 watts metal film or carbon resistor (tolerance 2%)
• E ??,??: R1 = 3,9 Ohm, 10 watts metal film or carbon resistor (tolerance 2%)
• E135,00+ :o

Proteus:
• E 10,00: L1 = 0,47 mH air-core inductor 2,0 mm wire, R = 0,11 Ohm (tolerance 5%)
• E ??,??: L2 = 3,9 mH transformer inductor, R = max 0,16 Ohm (tolerance 5%)
• E 22,90: C1 = 5,6 uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance 2%) - Audyn Cap Plus
• E 4,70: C2 = 10 uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance 5%) - Audyn Cap
• E 3,90: C3 = 10 uF MKT polyester foil capacitor (tolerance 5%) – or better
• E 1,25: R1 = 1,5 Ohm, 10 watts MOX resistor (tolerance 2%)
• E 1,25: R2 = 27 Ohm, 10 watts MOX resistor (tolerance 2%)
• E 1,25: R3 = 8,2 Ohm, 10 watts MOX resistor (tolerance 2%)
• E 1,25: R4 = 8,2 Ohm, 10 watts MOX resistor (tolerance 2%)
• E 46,50+ 8)7

bron: http://www.speakerenco.nl/folder2004.pdf

Wat een bizar prijsverschil! Let op: de prijs van een extra woofer is 80E. Ik snap kennelijk niks van filters, Tony's keuze in deze kan ik vanuit financieel oogpunt niet volgen. En dat terwijl in de Introduction voor de Mezzo Proteus staat dat de beweegredenen "size and finance" waren... Per speaker zit je nu, zonder hout, voor beide al aardig richting de 350E. Waarom zou je ooit een Mezzo Proteus bouwen als je de Proteus ook kwijt kan :?

[ Voor 84% gewijzigd door sphere op 10-12-2004 10:10 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:25
vraag anders FF op www.zelfbouwaudio.nl 's naar ervaringen, misschien zijn daar mensen die een van deze speakers gebouwd hebben?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hoeft ook niet exact die componenten te gebruiken. In de Mezzo heeft ie blijkbaar iets betere kwaliteit condensatoren gebruikt. Als je die 2 10 uF MKP vervangt door goedkopere zal dat echt niet heel veel schelen. Voor de spoelen geldt het zelfde, daar zijn gewoon erg dure modellen gebruikt. (L2 zal btw erg duur zijn, dus het beeld is minder scheef dan je denkt)

Je kunt nemen wat je wil en het filter gewoon aan je budget aanpassen (en gewenste kwaliteit). Tony Gee is volgens mij nogal een filter feteshist. Veel mensen zijn dat echter niet en zullen wat "normalere" componenten uitzoeken tegen een schappelijke prijs (dat zou ik in ieder geval doen). Gewoon de juiste mix zoeken :)

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Die L2 kost denk ik E36,60, maar ik weet het niet zeker. In het schema staat namelijk E57 en in de prijslijst E96. Feit blijft dat het verschil tussen de Proteus en de Mezzo Proteus nog steeds tientjes werk is dan. In de FAQ had ik het stukje gelezen van JvS, waarin werd aangeraden om filters lekker in de winkel te kopen. Hierover heb ik dus ook nog niets gelezen, en het tweaken van een filter is (kennelijk) geen onderneming die je lichtvaardig moet opvatten.

Helaas heb ik nog steeds maar een (1) paar ogen, dus ik moet keuzes maken in de volgorde waarin ik dingen probeer te doorgronden. Mede door de FAQ had ik de filters ergens achteraan gezet. Misschien is het tijd om dit wat te vervroegen. Sowieso was dit de reden dat ik iets wilde bouwen dat al bestond, een uitgekristalliseerd idee, omdat ik denk dat als beginnend speakerbouwer de eerste probeersels waarschijnlijk niet tot (volle) tevredenheid zullen leiden.

Wie weet is het aanpassen van een bestaand filter eenvoudiger, maar daar kan ik dus nog niet over oordelen.

Verwijderd

Gewoon alles met standaard luchtspoelen 1,4 mm draad bouwen (ook in het hoog, is immers een seriefilter). Voor de grotere spoelen kan je eventueel een kern-spoel nemen (bv L2 in de proteus) maar neem liever een corobar oid. Zoals Deepspace al zei, gewoon de opgegeven waardes gebruiken met komponenten die je kan betalen. Tritec spoelen zijn van een speciaal merk en tevens loei duur. Dus daar valt veel te besparen.

ps. deze filters kan je niet kant en klaar in de winkel kopen. Je zult ze zelf moeten bouwen op een stukje universeel printplaat of gewoon op een stukje mdf en dan point to point.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 17:10 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 17:10:
Gewoon alles met standaard luchtspoelen 1,4 mm draad bouwen (ook in het hoog, is immers een seriefilter). Voor de grotere spoelen kan je eventueel een kern-spoel nemen (bv L2 in de proteus) maar neem liever een corobar oid. Zoals Deepspace al zei, gewoon de opgegeven waardes gebruiken met komponenten die je kan betalen. Tritec spoelen zijn van een speciaal merk en tevens loei duur. Dus daar valt veel te besparen.

ps. deze filters kan je niet kant en klaar in de winkel kopen. Je zult ze zelf moeten bouwen op een stukje universeel printplaat of gewoon op een stukje mdf en dan point to point.
Filterkosten gebaseerd op 1,4mm draad:

Mezzo Proteus:
• E 4,30: L1 = 0,47 mH air-core inductor 1,4 mm wire, R = 0,19 Ohm
• E 5,90: L2 = 1,00 mH air-core inductor 1,4 mm wire, R = 0,30 Ohm
• E 4,70: C1 = 10 uF MKP Audyn Cap polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
• E 4,70: C2 = 10 uF MKP Audyn Cap polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
• E 1,25: R1 = 3,9 Ohm, 10 watts metal film or carbon resistor (tolerance 2%)
• E22,90

Proteus:
• E 4,30: L1 = 0,47 mH air-core inductor 1,4 mm wire, R = 0,19 Ohm
• E ??,??: L2 = 3,9 mH transformer inductor, R = max 0,16 Ohm
• E 3,00: C1 = 5,6 uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance 5%) - Audyn Cap
• E 4,70: C2 = 10 uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance 5%) - Audyn Cap
• E 20,90+

L2 bij de Proteus mist nog steeds, omdat de voorgestelde Corobar spoel niet op de lijst voorkomt in 3,9mH. Daarnaast zijn de Audyn Caps Plus de deur uit gedaan voor Audyn Caps. Of dit wenselijk is weet ik niet, maar het is om te illustreren waar er te besparen valt.

Filterkosten gebaseerd op 2,0mm draad:

Mezzo Proteus:
• E 10,00: L1 = 0,47 mH air-core inductor 2,0 mm wire, R = 0,11 Ohm
• E 14,60: L2 = 1,00 mH air-core inductor 2,0 mm wire, R = 0,17 Ohm
• E 4,70: C1 = 10 uF MKP Audyn Cap polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
• E 4,70: C2 = 10 uF MKP Audyn Cap polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
• E36,50

Proteus:
• E 10,00: L1 = 0,47 mH air-core inductor 2,0 mm wire, R = 0,11 Ohm
• E ??,??: L2 = 3,9 mH transformer inductor, R = max 0,16 Ohm
• E 3,00: C1 = 5,6 uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance 5%) - Audyn Cap
• E 26,60+

Bedenkingen zijn:
1) De weerstand van de spoelen verdubbelt bij 1,4mm onderdelen, bij 2,0mm is dit 20-25% toename. Is de enige manier om uit te vinden wat het verschil is simpelweg uitproberen, of valt er nog aan te rekenen?
2) De Audyn Cap 400s zijn aanmerkelijk goedkoper, maar het is de vraag of je deze zomaar mag gebruiken ipv het 800 broertje. Pas je de werkspanning aan met de CAP, of moet je de CAP aanpassen aan de werkspanning?
3) Vooral voor het filter van de Mezzo Proteus is aanzienlijke winst te behalen, alhoewel de L2 voor de Proteus natuurlijk nog onbecijferd is. Taco's suggestie voor een Corobar spoel kan ten opzichte van het originele onderdeel natuurlijk best nog een aanmerkelijke besparing opleveren.
4) Het prijsverschil voor het filter tussen 1.4mm en 2.0mm is een stuk beter te overbruggen dan dat tussen 2.0mm en 3.5mm. Uiteindelijke prijs is natuurlijk nog steeds onder voorbehoud van 2)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

1) Is prima zo, nouwelijk slechter als de oude (dure situatie)
2) De 400 zijn prima, spanning zijn altijd wel goed, meer dan 100V heb je eigenlijk niet nodig (tenzei je er meerdere kW doorheen gaat jagen oid)
3) L2 kost als trafokernspoel bij speakerland 36,60. De COROBAR 11,20, maar met een hogere weerstand (0,45 Ohm). Dan heb je nog ferobarspoelen, kost 17,10 (0,25 Ohm). Dan heb je nog een kernspoel voor 12 euro met 0,15 Ohm weerstand (maar men zegt van kernspoelen vaak dan men ze liever niet moet gebruiken). Er zijn nog meer spoelen te vinden, gewoon kijken naar de prijs kwaliteit verhouden (en natuurlijk naar de lage weerstand (aangezien deze spoel in serie staat met de bass lijkt het me wel van belang om deze niet al te groot te laten worden).
4) Tja, je moet het toch zelf weten.

Verwijderd

De std kernspoelen laten de bas veel minder strak klinken. Dit verschil is duidelijk waarneembaar.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik ben op driver jacht geweest.
Als www.schuro.de niet belachelijke verzendkosten rekent zou het wel eens interessant kunnen zijn om hier te bestellen:
• tweeter T25CF001: €90,91
• woofer W17PPI: €68,78

Vertrouwend op de aanwijzingen van Taco en deepspace lijkt de Mezzo Proteus dus voor onder de €200 de te bouwen te zijn. Uiteraard weet ik niet of dat veel of weinig is, want ik heb ze nog nooit gehoord. Tijd om motorfrets advies op te volgen en op andere fora rondvragen of er mensen zijn die speakers van dit type gebouwd hebben en of ik een keer zou mogen komen luisteren.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Zo.

Tony is zo aardig geweest mij de tekening van de Proteus te sturen. Ik ga echter niet de Proteus bouwen zoals hij hem ontworpen heeft, maar met een andere tweeter. De drivers zoals ze nu in de planning staan:

Seas H1189
Seas H571

Van de Proteus bouw ik er dan 3, en voor de rears bouw ik een 2-weg kist met dezelfde units. Een Nederlandse winkel heb ik gevraagd om een offerte voor alle drivers, maar als dat niet bevredigend is dan ga ik ze zelf importeren.

Afbeeldingslocatie: http://vengeance.et.tudelft.nl/~sphere/proteus/filter/proteus-filter.gif
Filter componenten voor de Proteus:
• 0.45mH luchtspoel
• 4.0mH ijzerkernspoel
• 8.2Ω 25W weerstand
• 2Ω 10W weerstand
• 25Ω 10W weerstand
• 6.2µF cap
• 20µF cap

Afbeeldingslocatie: http://vengeance.et.tudelft.nl/~sphere/proteus/filter/galatea-filter.gif
Filter componenten voor de Galatea's:
• 7Ω 10W
• 4.7Ω 25W
• 0.5mH luchtspoel
• 1.0mH ijzerkernspoel
• 1.5mH ijzerkernspoel
• 5µF cap
• 12µF cap
• 15µF cap

Verder heb ik Adire Audio gemaild, en die wisten mij te verzekeren dat, samen met een stapel "nieuwe" units er ook weer Shiva's aankwamen. Wellicht een leuk weetje voor anderen hier.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik heb al een tijdje mijn drivers plus filteronderdelen, die ik heb geimporteerd uit de States. Wat nog ontbrak was het MDF om mee aan de slag te gaan. Eindelijk heb ik het vandaag laten zagen, bij Van Beek in Den Haag. Het ligt nu in de berging en ik heb het nog niet nagemeten, maar het zag er op zich behoorlijk strak uit. Gelijke plankjes hadden in ieder geval gelijke afmeting. Totaal was ik 40 euro kwijt inclusief zagen voor 34 plankjes. Die gozer was zeker twintig minuten bezig met zagen en hout zoeken :X

Binnenkort zal ik de digicam ter hand nemen om jullie te gaan overstelpen met feauteaux. :p

Pagina: 1