Ik ben inmiddels het luisteren naar het geluid van mijn pc speakers wel zat. Daarbij komt dat ik ook iets wil hebben in de richting van surround geluid voor bij films. Al tijden lurk ik in dit subforum, en nu trek ik zelf maar de stoute schoenen, want ik heb een plan in mijn hoofd waar ik graag wat feedback op wil hebben.
Wat ik voor ogen heb is het volgende:
• 2 mooie speakers bouwen, zodat ik wat normaler muziek kan luisteren
• een sub bijbouwen
• nog 2 speakers en een center bijbouwen, zodat ik uitkom op 5.1
Samengevat dus van 2.0 naar 2.1 naar 5.1.
• Voor de speakers, behalve de center denk ik aan iets als de Mezzo Proteus van Tony Gee
• Voor de center denk ik aan de de Proteus van Tony Gee
• Voor de sub denk ik aan iets gebaseerd op een Adire Shiva.
Bij dit alles heb ik een aantal bedenkingen:
1) Is het wel een goed idee om de (uiteindelijke) fronts en de rears identiek te maken, of is het beter om de fronts wat zwaarder uit te voeren, bijvoorbeeld met een extra woofer?
2) Is het doenlijk om het bouwen van de fronts en de rears+center uit te smeren over een langere periode, van misschien wel een jaar? Dit vooral met het oog op verkrijgbaarheid van de drivers.
3) De speakers hierboven genoemd hebben een extern filter. Hier twijfel ik over, omdat ik me afvraag of dit wel praktisch is. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar speakers met een filter in de kist.
Dit topic heeft (nog) geen plaatjes, omdat ik Tony niet kan vragen om die te mogen gebruiken, en zomaar linken naar zijn plaatjes is niet zo aardig. Hij is tot begin januari niet bereikbaar. Bovendien moet ik hem ook nog vragen of het uberhaupt wel mag om op basis van zijn ontwerpen te gaan bouwen.
De keuze voor DIY is niet omdat ik denk dat ik geld kan besparen, maar omdat het me een leuk project lijkt om mijn vrije tijd mee te vullen.
Wat ik voor ogen heb is het volgende:
• 2 mooie speakers bouwen, zodat ik wat normaler muziek kan luisteren
• een sub bijbouwen
• nog 2 speakers en een center bijbouwen, zodat ik uitkom op 5.1
Samengevat dus van 2.0 naar 2.1 naar 5.1.
• Voor de speakers, behalve de center denk ik aan iets als de Mezzo Proteus van Tony Gee
• Voor de center denk ik aan de de Proteus van Tony Gee
• Voor de sub denk ik aan iets gebaseerd op een Adire Shiva.
Bij dit alles heb ik een aantal bedenkingen:
1) Is het wel een goed idee om de (uiteindelijke) fronts en de rears identiek te maken, of is het beter om de fronts wat zwaarder uit te voeren, bijvoorbeeld met een extra woofer?
2) Is het doenlijk om het bouwen van de fronts en de rears+center uit te smeren over een langere periode, van misschien wel een jaar? Dit vooral met het oog op verkrijgbaarheid van de drivers.
3) De speakers hierboven genoemd hebben een extern filter. Hier twijfel ik over, omdat ik me afvraag of dit wel praktisch is. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar speakers met een filter in de kist.
Dit topic heeft (nog) geen plaatjes, omdat ik Tony niet kan vragen om die te mogen gebruiken, en zomaar linken naar zijn plaatjes is niet zo aardig. Hij is tot begin januari niet bereikbaar. Bovendien moet ik hem ook nog vragen of het uberhaupt wel mag om op basis van zijn ontwerpen te gaan bouwen.
De keuze voor DIY is niet omdat ik denk dat ik geld kan besparen, maar omdat het me een leuk project lijkt om mijn vrije tijd mee te vullen.