[Tyan TigerMP] IDE devices worden niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Na 2 avonden rommelen zoek ik nu mijn toevlucht maar in een topic hierzo. Ik heb een Tyan TigerMP (S2460) moederbord met daarop één Athlon TB1400 en 2x256 mb Twinmos geheugen (non-reg, non-ecc). Ik kan netjes in de bios komen en ook opstarten van flop werkt perfect, ik heb het bios geflashed naar V1.05

Het probleem is echter dat ie mijn Harde schijf maar niet wil vinden. Ik heb het zowel met een 120gb Maxtor als een 40gb ibm geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

specs:
Tyan Tiger MP
1x Athlon Thunderbird 1400
2x 256 mb pc3200 twinmos
3com gbit servernic
SB Live player
GeForce ti 4200se
Qtec 500w voeding, maar ook getest met een andere 350watt.
120gb maxtor/40gb IBM

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Juiste kabel, jumper settings?
Lijkt me toch dat ie de hd zo moet vinden?

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Heb dit zelfde probleem gehad. Je moet de hdd echt keihard met jumper op master of slave zetten licht er aan of je nog wat op je cabel hebt.

Ik heb nu zelf me hdd en cd-rom op me 2e ide port toen werkte het pas.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:59

DataGhost

iPL dev

gokje..

ik heb het ook ergens meegemaakt dat een moederbord een harde schijf niet wilde herkennen als ie verkeerd op de kabel zit... op de verkeerde aansluiting dus
wat je moet doen: de stekker die het verst van de andere 2 weg zit (dus aan het langste stuk kabel zonder stekker zit) op het moederbord prikken en de stekker helemaal aan het andere uiteinde aan je harde schijf als die master is. Voor slave hetzelfde verhaal maar dan pak je de middelste stekker op de kabel voor de schijf. Op oudere kabels zie je dit niet, op de meeste nieuwere kabels is dit aangegeven dmv labeltjes.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 13:34
DataGhost schreef op woensdag 08 december 2004 @ 06:55:
gokje..

ik heb het ook ergens meegemaakt dat een moederbord een harde schijf niet wilde herkennen als ie verkeerd op de kabel zit... op de verkeerde aansluiting dus
wat je moet doen: de stekker die het verst van de andere 2 weg zit (dus aan het langste stuk kabel zonder stekker zit) op het moederbord prikken en de stekker helemaal aan het andere uiteinde aan je harde schijf als die master is. Voor slave hetzelfde verhaal maar dan pak je de middelste stekker op de kabel voor de schijf. Op oudere kabels zie je dit niet, op de meeste nieuwere kabels is dit aangegeven dmv labeltjes.
Dat moet toch niet uitmaken? Is toch enkel voor FDD-s van toepassing? :X

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dit maakt bij 80-aderige kabels wel degelijk uit :)

Hier stond een dode link.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:59

DataGhost

iPL dev

kieltju schreef op woensdag 08 december 2004 @ 06:59:
[...]

Dat moet toch niet uitmaken? Is toch enkel voor FDD-s van toepassing? :X
strandbal schreef op woensdag 08 december 2004 @ 07:02:
Dit maakt bij 80-aderige kabels wel degelijk uit :)
:) dat ik het alleen bij dat mobo heb gezien is vast omdat ik daarna consequent daarmee ben gaan werken :)
en de labeltjes zitten er vast niet voor niets :)

en er zijn trouwens ook zat oudere 80-ader kabels zonder labels, als iemand daar op wilde gaan reageren

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 08-12-2004 07:13 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Grr, ik ben weer goed bezig geweest. Ik had de kabel op de juiste manier aangesloten, dus netjes blauw op mobo, zwart voor master en grijs voor de eventuele slave. Uiteraard de bijbehorende jumper settings geprobeerd. Toen dit niet werkte ben ik dingen gaan verwisselen zonder resultaat. Uiteindelijk alles er nog maar een keer af getrokken en stapje voor stapje weer alles opnieuw erop. En tot mijn verbazing werkte het ineens zonder problemen.
Vol goede moed pakte ik mijn tweede IDE kabel er weer bij, en gelijk werkte het niet meer. Wat blijkt nu: Ik had zitten testen terwijl die tweede kabel er nog aan zat (zonder HDDs ofiets eraan). Dat zou toch niet uit moeten maken, een losse kabel. Het probleem was echter dat er 2 adertjes verbonden waren, hierdoor ging de IDE controller waarschijnlijk over de zeik, waardoor ie ook aan de goede kabel mijn HDD niet vond.
Waarom ik die losse kabel er niet ook fff uitgetrokken had? geen idee.....

anyway: problem solved, topic mag dicht
Pagina: 1