Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CCFl Voeding snoer verlengen?

Pagina: 1
Acties:

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:45

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
ik heb een CCFL in de voorkant van men chieftec kast zitten, en het printplaatje van de CCFL zit in een PCI slot (netjes bijgeleverd enzo)
nu stond dit draadje altijd behoorlijk strak door men kast heen, dus heb die opgegeven moment verlengt met paar stukkies snoer uit een oude voeding.

alleen nu doettie het niet....

Kan je zomaar het snoer van zon CCFL <---> printje verlengen??

ik heb de draadjes aan elkaar gesoldeerd, en tape over de stukkies soldeerd gewikkeld.

ben wel bekend met solderen en electro, en heb alles (afaik :X ) goed gedaan.
nagemeten, en snoertje gaf gewoon spanning door (met spanningstester, zon 5 volt ding)

Heb ik die CCFL gesloopt of??

ik snap er echt geen drol meer van...

Battle.net Spud#2543

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Klopt, kan niet :*)
je kan het snoer tussen de inverter en de ccfl niet verlengen, dan heb je stroomverlies.
Je ccfltje is dus niet kapot hoor, gewoon de oude snoertjes er weer netjes aan vast maken en klaar :9
ik zou denken dat de ccfl minder fel brand maar blijkbaar dus helemaal niet

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ik denk dat dit gewoon moet werken...

alleen is mij nog niet helemaal duidelijk welke kabeltjes je hebt verlengt...

de kabeltjes van inverter -> CCFL [edit: als je deze hebt gedaan, dat gaat helaas niet werken]

of Voeding -> Inverter ?? [edit 2: als je deze hebt gedaan, dan zou hij gewoon moeten werken] :)

en waar heb je een printplaatje voor nodig, of is dat gewoon de inverter?

[ Voor 25% gewijzigd door peddro op 07-12-2004 18:16 ]

• Jazzle
  • Niet online
peddro schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 18:14:

[...]

en waar heb je een printplaatje voor nodig, of is dat gewoon de inverter?
ik neem aan van wel, tenzij het een sound activated is natt

• Ice T
  • Laatst online: 26-09 13:41
Ccfl draden verlengen moet je niet aan beginnen, frot gewoon dat printje in je front... Je hebt ruimte zat daar...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
idd, die witte draden kun je niet verlengen, krijg je alleen maar geklier van... In je front is ruimte zat voor dat kastje, heb er zelf ook 2 op die plek zitten... Eventueel kun je de draden voor 12v en het knopje dan door het gat van de bevestigingspunten doen, werkt perfect...

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Der zijn wel speciale verleng kabeltjes. Voor ccfls kweet dat toen ik bij 1st-quality was dat hij heel trots vertelde dattie ze had.

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
heb ff zitten kloten enzo, en een vriend vertelde me, nav dit topic dat het speciaal hi voltage snoer is ofzo.

vandaar dat het niet werkte... (gok ik)

hij had nog van een dooie CCFL stukkie snoer liggen, dus dat heb ik er tussen geplakt (soldeer en krimpkous) en nu werktie weer.

opzich zie ik niet echt een verschil in lichtsterkte.

dus ik denk dat zolang je die CCFL <--> Inverter verlengt met een goed touwtje dat het werkt :)

trouwens, tis een sound activated CCFL, op een printje, met idd door ook der inverter op (was ff die naam vergeten, inverter :) )

Printje naar men Front verplaatsen had ik ook al aan gedacht, maar niet zo veel zin in atm :)
tis zon kant en klaar PCI slot ding, dus moet dan gaten gaan tapen ofzo.
hoeft allemaal gelukkig dus niet, hij werkt zo ook weer :D

thanx iedereen voor jullie hulp!

Battle.net Spud#2543

• Th3Eagle
  • Laatst online: 18-11 15:50
Ik heb gisteren zelf mijn kabels van mn ccfl verlengt op dezelfde manier waaropp jij dir heb gedaan, gewoon doorgeknipt uiteindes gestript aan elkaar gedraait en dichtgeplakt met isolatietape ( heb zelf niet gesoldeert) en dit werkt perfect.
Heb er zelf haast een halve meter aan toegevoegd en ik merk geen verschil in licht sterkte bij mijn ccfl.

Weet je zeker dat die kabels die je hebt gebruikt nog goed zijn?

Verwijderd

mmm, staan hier wat berichtjes over dat het niet mogelijk zou zijn om zo'n kabel te verlengen, dat slaat werkelijk NERGENS op.

<- hebt erlektrotechniek gedaan en 30cm korter of langer draad mag GEEN effect hebben.

enigste wat invloed kan hebben is het soort kabel.

trouwes. ugh @ tape. dom, kan veel mooier. gebruik krimpkous. heb je ongeveer voor 1 a 2 euro een meter.

om een van de draden heen doen, de 2 draden of aansluitingen aan elkaar solderen, krimpkous er netjes overheen schuiven. aansteker er fftjes onder houden, en je hebt een veilige gesoldeerde aansluiting zonder kans dat je krimpkous los laat en je draadje tegen je MOBo aankomt ofzo.

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:22:
mmm, staan hier wat berichtjes over dat het niet mogelijk zou zijn om zo'n kabel te verlengen, dat slaat werkelijk NERGENS op.

<- hebt erlektrotechniek gedaan en 30cm korter of langer draad mag GEEN effect hebben.

trouwes. ugh @ tape. dom, kan veel mooier. gebruik krimpkous. heb je ongeveer voor 1 a 2 euro een meter.

om een van de draden heen doen, de 2 draden of aansluitingen aan elkaar solderen, krimpkous er netjes overheen schuiven. aansteker er fftjes onder houden, en je hebt een veilige gesoldeerde aansluiting zonder kans dat je krimpkous los laat en je draadje tegen je MOBo aankomt ofzo.
ja psies, soort van hi voltage kabel ofzo?
schijnt 400volt door zon CCFL te gaan??

ennuh, Mogguh eagle ;)

Battle.net Spud#2543

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat ik deed was de isolatie (is heel zacht) een beetje terug schuiven, draden aan elkaar bakken en vervolgens de isolatie terug schuiven. Dus zelfs geen krimpkous :) Maar je moet IDD echt het draad hebben zoals bij de ccfl' s zelf gebuikt wordt, dun qua kern, met een dikke isolatie. Stroomverlies bij hoog voltage in een kabel met een bepaalde weerstand iskleiner vergeleken met een laag voltage. (altijd al afgevraagd waarom er geen 220~ via de electrischiteitsmasten gaat? Terwijl het verlies via de isolatie (lucht) juist groter wordt. Met een dikke kabel vergroot je dat oppervlak alleen maar, dus kun je beter een dunne kabel hebben..

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:28:
[...]

Wat ik deed was de isolatie (is heel zacht) een beetje terug schuiven, draden aan elkaar bakken en vervolgens de isolatie terug schuiven. Dus zelfs geen krimpkous :) Maar je moet IDD echt het draad hebben zoals bij de ccfl' s zelf gebuikt wordt, dun qua kern, met een dikke isolatie. Stroomverlies bij hoog voltage in een kabel met een bepaalde weerstand iskleiner vergeleken met een laag voltage. (altijd al afgevraagd waarom er geen 220~ via de electrischiteitsmasten gaat? Terwijl het verlies via de isolatie (lucht) juist groter wordt. Met een dikke kabel vergroot je dat oppervlak alleen maar, dus kun je beter een dunne kabel hebben..
:) <- weet waarom er geen 220 door gaat, afstand/voltage/verleis etc bla.
maar een kabeltje van 10/20 cm verlengen naar 50cm ofzo van een ccfl daar is echt geen merkbaar verlies.

trouwens het voordeel van krimpkous is ook meteen extra stevigheid. zou je iets minder goed kunnen solderen, dan verleng je meteen de leeftijd van de gesoldeerde plek :).
gewoon stukje krimpkous in zelfde kleur als gewone draad fixen en klaar is tim :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 12:03 . Reden: vergat wat ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

Epsilon

Als je op had gelet bij electronica, weet je ook de uitzonderingen.
De twee draden hebben een hoog potenciaal verschil en een schakelfrequentie. Dan kunnen deze draden gaan werken als een condensator gaan werken waardoor (te) veel stroom weg lekt.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Ik heb zelf al m'n CCFL langer gemaakt dat zal wel moeten als het helemaal via een sluitel-schakelaar bedient wordt die 1 a 2 meter verderop zit.... Voeding kabel heb ik ook verlengdt.... Kheb de originele schakelaar vervangen door een tuimelschakelelaar... was gister ff aant klooien met een verlichte fan aant maken knapt opeens een draad van de schakelaar af... (voeding) PATS.. blauwe flits..... weer vast gesoldeerd... En hij doet het weer.... Het enigste probleem is.... Ik heb de draden van mn CD rom speler (schakelaar) door geknipt en hier wordt ie geschakeld Afbeeldingslocatie: http://casemodder.tripod.com/Extreme/DSCN3303.JPG

de linker druktoets dus ik heb heel veel draad gebruikt om het door te verbinden..... Maar nu werkt de CD speler (soms) niet als ik er op druk.... Meestal moet ik vaak of heel lang indrukken..... als ik 1 keer druk hoor ik wel een soort tik.... maar hij komt niet naar buiten.....

Revive the guild!

Verwijderd

(altijd al afgevraagd waarom er geen 220~ via de electrischiteitsmasten gaat? Terwijl het verlies via de isolatie (lucht) juist groter wordt. Met een dikke kabel vergroot je dat oppervlak alleen maar, dus kun je beter een dunne kabel hebben..
Volgens mij is dit puur een kosten aspect, Dikkere kabel over honderden kilometers is vele malen duurder dan een paar travo's.

De enige reden die ik kan verzinnen waarom je deze ccfl met die speciale kabel moet verlengen is dat de capaciteit tussen de draden van invloed is op de werkeing van de omvoremer en ccfl.

Verwijderd

offtopic:
beetje offtopic maarjah

Hoogspanning wordt vaak gebruikt voor transport van grote hoeveelheden elektrische energie door een hoogspanningsnet. Bij het transporteren van energie heb je te maken met zowel spanning (aangegeven in Volt) en stroom (aangegeven in Ampère). Men kan voor het transporteren van een hoeveelheid energie kiezen voor een grote stroomsterkte met een lage spanning, of voor een lage stroomsterkte met een hoge spanning. Bepalend in de keuze zijn twee factoren: energieverlies en veiligheid. Voor het transport over een transportnet, waarbij geen directe verbruikers in het spel zijn, is hoge spanning gunstiger, omdat er dan relatief weinig energieverlies is (energieverlies= (Stroomsterkte)*(Stroomsterkte)*(Weerstand), dus een drie keer zo grote stroomsterkte geeft een negen keer zo groot verlies) en er ook relatief relatief dunne geleiders gebruikt kunnen worden vanwege de geringe stroomsterkte. Hoogspanning wordt niet gebruikt voor distributie aan eindgebruikers via het lichtnet omdat daar de problemen met isolatie en de gevaren van hoogspanning niet opwegen tegenover de theoretisch mogelijke energiebesparing. Om de energie bij de eindverbruiker te krijgen wordt de spanning (vaak in meerdere stappen) getransformeerd naar een lager niveau.

• Th3Eagle
  • Laatst online: 18-11 15:50
mischien beetje off/ontopic:

maare als ik nou bv de kabels van mijn fans wil verlengen kan het dan kwaad als ik als ik alleen isolatie tape gebruik om het geheel dicht te maken? Bij mijn ccfl gebruikt ik het even als nood en was van plan om dr een paar kroonsteentjes op te gooien omdat het toch achter mijn voorkant zat maar bij de draden van de fans die ik nog moet verlengen lijkt dat me nog minder mooi dan de isolatie tape.
Mijn oa begon een heel verhaal over hoe gevaarlijk het was dat dat kon smelten etc maar lijkt mij stug dat dit door een 12v daardje gebeurt. Bedoel mn achterste twee fans draaien ook al maanden goed })

Maare even serieus is die kans er dat het smelt?

Het lijkt mij btw ook stug dat door 30-50cm draad opeens een groot gedeelt of een gedeelt van de spanning verdwijnt? Het is allemaal geisoleert dus waar moet de iontjes heen?

• Jazzle
  • Niet online
TheEagle schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:26:

[...]

ik denk het niet hoor, loop vaak te kloten met draadjes en er is nog nooit een stukje tape gesmolten (wel toen ik een keer de soldeerbout op een rolletje tape legde :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzle op 08-12-2004 20:45 ]

Verwijderd

Ik heb vroeger ook met tape gewerkt en sommige zitten er nog steeds in een oud draaiend systeem hier. Nooit problemen mee gehad kwa smelten en hitte

Maar uiteindelijk zou je toch op krimpkous willen overstappen.
a) het is makkelijker
b) netter en mooier (vooral als de kleuren kloppen)
c) geeft idd een stuk meer stevigheid

Verwijderd

wrom solderen als er kant en klare kabeltjes bestaan?

Het zijn wel kabeltjes met een speciale isolator (tot 800V) Gewone kabeltjes hebben een lagere doorslag spanning.

linkje

Afbeeldingslocatie: http://www.modguru.nl/catalog/images/ccflverleng.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 21:19 ]

Verwijderd

TheEagle schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:26:
mischien beetje off/ontopic:

maare als ik nou bv de kabels van mijn fans wil verlengen kan het dan kwaad als ik als ik alleen isolatie tape gebruik om het geheel dicht te maken? Bij mijn ccfl gebruikt ik het even als nood en was van plan om dr een paar kroonsteentjes op te gooien omdat het toch achter mijn voorkant zat maar bij de draden van de fans die ik nog moet verlengen lijkt dat me nog minder mooi dan de isolatie tape.
Mijn oa begon een heel verhaal over hoe gevaarlijk het was dat dat kon smelten etc maar lijkt mij stug dat dit door een 12v daardje gebeurt. Bedoel mn achterste twee fans draaien ook al maanden goed })

Het lijkt mij btw ook stug dat door 30-50cm draad opeens een groot gedeelt of een gedeelt van de spanning verdwijnt? Het is allemaal geisoleert dus waar moet de iontjes heen?
je draad zal echt niet maar zo smelten of wat dan ook. maar ik zeg: gebruik KRIMPKOUS.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Epsilon schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:01:
[...]
Als je op had gelet bij electronica, weet je ook de uitzonderingen.
De twee draden hebben een hoog potenciaal verschil en een schakelfrequentie. Dan kunnen deze draden gaan werken als een condensator gaan werken waardoor (te) veel stroom weg lekt.
De capaciteit van twee van dat soort draadjes naast elkaar is te verwaarlozen, het effect van de toenemende inductiviteit is veel belangrijker. Hierdoor neemt de impedantie van de kabel toe, waardoor er meer verlies optreedt.

Maar wat een nog veel groter probleem zal vormen, is de antennewerking van een langere kabel. Als je de kabels verlengt, zullen er in de kast dus meer elektromagnetische velden ontstaan (afhankelijk van schakelfrequentie en kabellengte). In 99,9% van de gevallen zal je (of eigenlijk je computer) daar geen last van hebben, maar je zult altijd net zien dat jij die 0,1% bent... Elektromagnetische interferentie in een PC zal in de meeste gevallen merkbaar zijn als datacorruptie (geheugen, databussen, etc).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

Ik zie hier een aantal reacties dat het wel of niet kan.
Ik heb voor een poos terug ook de kabels verlengt. Met de draden van een oude voeding.
Om precies te zijn de rode en een zwarte :).

Werkt perfect :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Fox2 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 16:10:
[...]

De capaciteit van twee van dat soort draadjes naast elkaar is te verwaarlozen, het effect van de toenemende inductiviteit is veel belangrijker. Hierdoor neemt de impedantie van de kabel toe, waardoor er meer verlies optreedt.

Maar wat een nog veel groter probleem zal vormen, is de antennewerking van een langere kabel. Als je de kabels verlengt, zullen er in de kast dus meer elektromagnetische velden ontstaan (afhankelijk van schakelfrequentie en kabellengte). In 99,9% van de gevallen zal je (of eigenlijk je computer) daar geen last van hebben, maar je zult altijd net zien dat jij die 0,1% bent... Elektromagnetische interferentie in een PC zal in de meeste gevallen merkbaar zijn als datacorruptie (geheugen, databussen, etc).
voor die leuke elektromagnetische velden heb je toch van die wannb magneetjes die je om het draad laat lopen, deze zitten ook vaan bij de aan & uit knopjes van je pc om het draad.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Het ampérage (stroom) wat door die kabels gaat is ZEER klein want het voltage (spanning) is namelijk ERG hoog. (1000 volts ofzo). Juist omdat de stroom zo laag is kan deze niets hebben. Verlengen enzo ga je dus al snel merken. Wat je (zoals al gezegt in dit topic) kunt doen is de draden naar de inverter verlengen. ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

Epsilon

Fox2 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 16:10:
[...]

Die antenne werking is ook te verwaarlozen omdat de lengte veel te kort is bij deze lage frequenties.

Een antenne werkt namelijk alleen goed als deze de zelfde lengte heeft als de golflengte. Bij FM zenders (~ 100mhz) is dat 3 meter. Ook veelvouden zijn goed te gebruiken. Zo wordt vrijwel altijd 75cm aan antenne gebruikt (kwart golf lengte).

We praten hier over zeg 10.000hz. Dat komt neer op een golflengte van 30km. Met dat kleine stukje draad straal je nauwelijk iets uit.

De hoge spanning daarentegen kan WEL problemen vormen door electrische inteferentie. De stromen zijn minimaal en zal je dus geen last hebben van magnetische straling. Om die electrische straling buiten te houden kun je er gaas omheen maken en die aarden. Maar het is allemaal minimaal dus vrijwel te verwaarlozen.
Pagina: 1