[VRAAG] RAID 0 risico

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Ik heb gelezen dat er met meerder harde schijven meer kans is op een probleem (statistisch gezien uiteraard zeer correct) en dat het daarom wat risico met zich meebrengt om RAID 0 te gebruiken omdat bij uitval van een van de schijven alle gegevens verdwijnen. Nu kan ik wel 0+1 gebruiken, maar dat is wel wat duur en doet het effect wat teniet, volgens mij.

Mijn concrete vraag is: Hoe groot moet ik de kans schatten dat er een HDD-breakdown onstaat bij een gebruik van ongeveer 6 uur per dag, met geregeld gamen en beeldbewerken?

Tweede vraag: Levert RAID 0 in de praktijk veel winst op?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daar geeft de RAID-FAQ toch voldoende uitsluitsel over?

RAID FAQ

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 07-12-2004 17:26 ]

ARME AOW’er

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

eerste vraag: als je 1 HD hebt, en die crasht ben je ook alles kwijt
en die kans kun je zelf ook verkleinen door je netstroom te filteren, aarding, koeling etc.

2de vraag: jah hoor... op dit moment is de HD 1 van de belangrijkste bottle-necks in je PC
af en toe eens defragmenteren met een RAID-0 array'tje en je kan et wel degelijk merken.
(zeker bij sequentieel ingelezen data)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

1. Die kans hangt erg af van de kwaliteit schijf (merk/type), omgeving (warmte, voedingskwaliteit) en toeval. In ieder geval is Raid 0 gevaarlijker dan met 1 schijf van dezelfde grootte te werken omdat je met 2 schijven werkt die allebei een bepaalde kans op uitval hebben, theoretisch is de kans 2 keer zo groot.
2. Dat is toch echt iets wat je zelf moet uitzoeken, niet zozeer omdat dat overal op te zoeken valt (websites met benchmarks, topics op GoT), maar ook omdat 'veel' een relatief begrip is en sommige mensen 10% winst 'veel' vinden en andere mensen pas 100% winst 'veel'.

EDIT
Je zou ook aan RAID 5 kunnen denken, is slechts 33 50% duurder in tegenstelling tot 100% bij 0+1.

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 07-12-2004 17:57 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:16
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:28:
Je zou ook aan RAID 5 kunnen denken, is slechts 33% duurder in tegenstelling tot 100% bij 0+1.
Ik snap de redenatie met de percentages van duurder niet helemaal.

Voor raid 0+1 heb je minimaal 4 harde schijven nodig
Voor raid 5 heb je minimaal 3 harde shijven nodig

Een redelijke 0+1 controller kost ongeveer rond de 80 euro
Een redelijke 5 controller kost ongeveer rond de 200 euro

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

cardinal808 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:44:
[...]

Ik snap de redenatie met de percentages van duurder niet helemaal.

Voor raid 0+1 heb je minimaal 4 harde schijven nodig
Voor raid 5 heb je minimaal 3 harde shijven nodig

Een redelijke 0+1 controller kost ongeveer rond de 80 euro
Een redelijke 5 controller kost ongeveer rond de 200 euro
Ik berekende het niet helemaal goed, ik bedoelde 50% duurder met RAID 5 en 100% met RAID 0+1 ten opzichte van RAID 0, natuurlijk wel met Software RAID.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 21:14

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

RAID 5 kan je ook softwarematig doen met Windows 2000 Server of Windows 2003 bijvoorbeeld, of met een hack ook gewoon in Windows XP (hoewel ik niet zeker ben als die nog werkt met SP2).

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn concrete vraag is: Hoe groot moet ik de kans schatten dat er een HDD-breakdown onstaat bij een gebruik van ongeveer 6 uur per dag, met geregeld gamen en beeldbewerken?
Er zijn hier helaas geen wiskundige modellen voor beschikbaar. Het kan enkele jaren, enkele maanden, enkele dagen of zelfs enkele uren duren eer je harddisk het begeeft. Er zijn zoveel randfactoren die invloed hebben op de betrouwbaarheid van de harddisk. Daar is de FAQ van dit subforum ook duidelijk over:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Tweede vraag: Levert RAID 0 in de praktijk veel winst op?
Dat hangt er vanaf hoe je "praktijk" definieert. Als je veel snelheid van de harddisks verwacht: ja (zware games, audio/video bewerken, de/comprimeren, etc). Als je Jan-met-de-pet bent die de ganse dag zit te chatten, surfen, tikken, mailen, etc: nee. Simple as that :)

Voor de rest zijn dit wel uitgekauwde onderwerpen.
Check o.a. reviews: RAID 0 in ongerede: waanzin of werkelijkheid? ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.