AIX geheugen gebruik zichtbaar maken

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een commando waarmee ik het fysieke geheugen gebruik van een AIX 5 server zichtbaar kan maken. De output in 1 regel (of meerdere, waar ik dan de juiste regel uit kan greppen) opgebouwd zijn, welke dan in een perl script ingelezen kan worden. Een commando zoals topas werkt niet, want topas is een programma wat blijft draaien totdat je het afsluit; derhalve is het dus niet geschikt om middels een script iedere 2 minuten aan te roepen.
Een commando wat een vergelijkbare werking heeft/output geeft zoals vmstat zou handig zijn. vmstat laat echter het virtuele geheugen zien, en niet het fysieke geheugengebruik.

Dit commando heb ik nodig om een monitoringscript te maken welke weer input kan leveren voor nagios.

Hier kon uw advertentie staan

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
* Wilke weet niets van AIX, maar:

een commando als 'free' heb je daar dus niet begrijp ik :?

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je bedoelt zoiets als:

lsattr –E –l sys0 –a realmem

Hoef je geen root voor te zijn.

Op de IBM site zijn nog een paar mogenlijkheden te vinden :P .

[ Voor 64% gewijzigd door JoetjeF op 07-12-2004 17:25 ]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
Het commando free is niet standaard te gebruiken op AIX; als het al bestaat voor AIX moet je het zelf nog installeren.

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:18:
Je bedoelt zoiets als
sattr –E –l sys0 –a realmem

Hoef je geen root voor te zijn.

Op de IBM site zijn nog een paar mogenlijkheden te vinden :P .
Met lsattr zie je toch de attribuut voor een parameter, zoals het geheugen in dit geval? Als ik het goed heb begrepen is dit een vaste waarde, zeg maar wat je erin hebt geptiky. Die info krijg ik in ieder geval van het commando lsattr -El mem0 .
Maar nu vraag ik me iets af: is het niet zo dat AIX het gehele fysieke geheugen pakt en dat als virtueel geheugen beschikbaar stelt? Dan zou ik toch vmstat kunnen gebruiken.
Maar bedankt voor de link naar de IBM site, daar ga ik eens snuffelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nitroglycerine op 07-12-2004 17:36 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

/me JoetjeF moet even goed graven in het AIX geheugen

Dus als ik het goed begrijp wil je het gebruikt geheugen hebben? Dan zou je eventueel svmon kunnen gebruiken. Wat ik zo snel kon vinden heb je misschien wel iets aan svmon -G.

Dit ziet er dus zo uit:
       m e m o r y            i n  u s e            p i n        p g  s p a c e
  size inuse  free   pin   work  pers  clnt   work  pers  clnt     size   inuse
 16384 16250   134  2006  10675  2939  2636   2006     0     0    40960   12674

Vooral de 'memory' en 'pg space' is dus handig (real en paged memory).

[ Voor 45% gewijzigd door JoetjeF op 07-12-2004 17:48 . Reden: JoetjeF is vandaag aan het experimenteren met UBB codes ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Anders het tooltje 'monitor' opstarten. Moet je meen ik root voor zijn of in de system-groep voor zitten.

Werkt meen ik alleen bij versie 5.1 of hoger.

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:43:
/me JoetjeF moet even goed graven in het AIX geheugen

Dus als ik het goed begrijp wil je het gebruikt geheugen hebben? Dan zou je eventueel svmon kunnen gebruiken. Wat ik zo snel kon vinden heb je misschien wel iets aan svmon -G.

Dit ziet er dus zo uit:
       m e m o r y            i n  u s e            p i n        p g  s p a c e
  size inuse  free   pin   work  pers  clnt   work  pers  clnt     size   inuse
 16384 16250   134  2006  10675  2939  2636   2006     0     0    40960   12674

Vooral de 'memory' en 'pg space' is dus handig (real en paged memory).
Hartstikke bedankt, ik ga morgen op de aix server rammelen. Swapusage wordt al met een nagios-plugin bekeken, het commando wat ik kan gebruiken zal ik ook in zo'n plugin bouwen (perl scriptje).

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

"topas", de AIX-uitvoering van wat op alle andere UNIX-varianten "top" heet, zit tegenwoordig in de AIX-distributie meegeleverd, alleen niet standaard geinstalleerd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
mvdejong schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 20:48:
"topas", de AIX-uitvoering van wat op alle andere UNIX-varianten "top" heet, zit tegenwoordig in de AIX-distributie meegeleverd, alleen niet standaard geinstalleerd.
Ik ken topas, en heb daar de man page van doorgespit om te kijken of ik topas ook niet interactief aan kan spreken, want je hebt niets aan de interactieve modus wanneer je topas aanroept in een script en de output van topas ook weer wilt gebruiken in een script........

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

* igmar kent ook geen AIX maar over het algemeen is vmstat wel een bekende bij de meeste *NIX versies.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Je kunt ook nmon gebruiken, deze kan je ook in de background draaien. Dit kan ook met monitor, maar die is, afhankelijk van je situatie, niet gratis.

Wil je dit niet dan moet je toch terugvallen op vmstat of vmstat64

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

vraagje: Wat voor filesystemen gebruik je ? (JFS of JFS2)

Mijn ervaring is dat bij gebruik van JFS-filesystemen gebruikt AIX een zeer groot deel van het vrije geheugen voor IO-caching. Je ziet dan dat het geheugen voor 100% vol zit, maar het systeem staat niet te pagen.
Tot dusver heb ik geen manier gevonden om de hoeveelheid geheugen dat voor IO-caching wordt gebruikt zichtbaar te krijgen

(Bij gebruik van JFS2 filesystemen (met de Concurrent IO optie) wordt aanzienlijk minder geheugen voor IO-caching gebruikt)
Pagina: 1