ik wil graag een ledje van 2.4v (20mA) aan een gewone voeding hangen. Dus aan de 5v lijn. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen???
weerstand ertussen
zoek en gij zult vinden, staat in de faq dacht ik
5-2.4 = 2.6 Volt
2.6 volt met 0.02A => U = I*R => 2.6 = 0.02 * R => R = 130 Ohm
[ Voor 10% gewijzigd door Atlas op 07-12-2004 17:05 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Jawel, en wel in de Led FAQRein_stein schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:03:
weerstand ertussen
Kater? Eerst water, de rest komt later
2 LED's aan hangen !!
Anders 2 LED's aan sluiten en dan een afknippen heb je wel loze stroom maar is niet veel
(uitkijken dat ie niet op je proc. of mobo o.i.d komt.......
Anders 2 LED's aan sluiten en dan een afknippen heb je wel loze stroom maar is niet veel
Revive the guild!
Atlas schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:04:
5-2.4 = 2.6 Volt
Verwijderd
Weerstand van 130 ohm bij de min poot solderen
weerstand berekenen kan je ook op
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Hoeft niet specifiek op de min of plus, dat maakt niet uitVerwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:11:
[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 07-12-2004 17:15 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Led moeten _altijd_ met voorschakelweerstand aangesloten worden, anders gaat er een oneindig grote stroom lopen en blaas je ze eruitJelte,89 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:06:
2 LED's aan hangen !!
Waarom perse op de min pool? Dat boeit toch geen reet?Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:11:
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Dit is niet waar, de diode V/I karakterstiek van een led is bij langer na niet _| (uit/aan) , maar loopt veel geleiderelijker. In de praktijk is verder al vaak genoeg bewezen, dat een voorschakel weerstand niet nodig is als de spanning over de diode maar klopt...Led moeten _altijd_ met voorschakelweerstand aangesloten worden, anders gaat er een oneindig grote stroom lopen en blaas je ze eruit
Zoals je in dit plaatje kan zien gaat er bij 1V maar 5 mA lopen, dit kan je ook zien als een soort interne weerstand van de diode (led) want V = I * R dus R= 200 Ohm zonder extra weerstand!
[ Voor 26% gewijzigd door djexplo op 07-12-2004 17:32 . Reden: typo ]
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Eh .. nee
Een led vergelijken met een weerstand komt overeen met appels en peren ...
neem uit je eigen grafiekje maar eens 2V dan zit je met een halve volt meer toch al snel aan het dubbele ...
Een led vergelijken met een weerstand komt overeen met appels en peren ...
neem uit je eigen grafiekje maar eens 2V dan zit je met een halve volt meer toch al snel aan het dubbele ...
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()