Wat is er mis met me PC...

Pagina: 1
Acties:

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23
Nou ik zit met een probleem als ik doom3 of half life 2 wil spelen. Hij loopt op genoeg FPS dat merk ik wel maar hij schokt enorm, lijkt op geheugen schokken of van de hdd. Als ik bijvoorbeeld bij half life 2 uit de trein stap schokt die als ikv erder loop, maar als ik een tijdje wacht loopt alles perfect, daarna loop ik verder en schokt hij weer Mijn pc heeft de volgende specs:
amd 64 3200*msi k8n neo 2 pt*2x256mb geIl 3200 c2*msi 6800 128mb*160GB samsung sp1614c*dvd branden nec nd 3500*

Drivers zijn: Nvidia 66.93
Bios van MSI cd en ge-update
Direct X 9.0c
Alles is tevens net geinstalleerd, ik heb wel geen floppy erin gedaan bij het installeren van windows voor me SATA hdd en nu staat er rechts onder in beeld een icoontje van safely remove hardware en dan kan ik me hdd ontkoppelen....

Weet iemand wat er mis is aan mijn pc?

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Dat icoontje is normaal. Maar ik heb echt voor de rest geen idee.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat zijn je benchmarkscores? En wat gebeurt er met je framerates op het moment dat het schokt?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

Is het niet iets met caching van je harde schijf dat uitgeschakeld is?

ratelt je harde schijf ook als hij schokt?

Verwijderd

Ik denk dat je te weinig geheugen hebt :P
512 Mb is echt niet genoeg meer voor zulk soort games.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:13:
ik betwijfel het , misschien video geheugen, maar geen werkgeheugen.

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
.... en 512MB is zeker niet genoeg als je ook nog eens een losse firewall en virusscanner actief hebt, in de achtergrond. Misschien ook een leuke hoeveelheid spyware e.d. helpt ook niet echt ;)

Een systeem als dit zou ik een gig aan ram in doen, als ik jou was.

Verwijderd

wat voor s-ata raid controller heb je.
denk dat het aan je hd ligt.
Heb zelf een A7N8X deluxe en had vroeger een s-ata 160GB Maxtor erin en had ik dat probleem ook, toen weer omgeruild naar de ata versie.

Probeer de s-ata raid controller te updaten.
Heb zelf ook 512 MB en bij mij werkt het spel perfect!

Verwijderd

Probeer je instellingen eens op z'n laagst te zetten misschien dat het dan iets beter gaat, als het spel dan mooier wilt zet je hem stuk voor stuk iets hoger.
Wat je ook kunt doen is idd wat meer geheugen er in zetten.
Ik heb persoonlijk 1gb geheugen, zet vervolgens je wisselbestand uit in XP dan wordt je hdd ook weer wat sneller ;)

Verwijderd

Dat lijkt me wat overdreven....mn broer speelt deze games met 256mb vloeiend hoor. Heb je wel de goeie drivers voor je videokaart? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij, heb 1024mb intern 3000+amd 64bits met een 5700ultra geforce kaart, zou toch zat moeten zijn voor deze games, maar met far cry draait ie het ene moment soepel en het nadere moment schoktie ie weer behoorlijk. Erg irri, heb al met drivers zitten kutten maar hielp nie veel..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Epsilon

The_Wrecker schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:15:
[...]

ik betwijfel het , misschien video geheugen, maar geen werkgeheugen.
Wrong

Voor doom3 heb je 1gig nodig, wil je dit lekker kunnen spelen zonder die schokken. Juist doom3 is niet zo kieskeurig met de videocard en processor. Het draait al snel vrij goed.

Dat icoontje is voor de hotswap. Dat is normaal bij SATA (al ondersteunen de meeste HD's het niet).

Het heeft niets met je HD te maken, maar puur met de hoeveelheid werk geheugen. Zet er 1 gig in en het probleem is verholpen.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:20:
[...]

Dat lijkt me wat overdreven....mn broer speelt deze games met 256mb vloeiend hoor. Heb je wel de goeie drivers voor je videokaart? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij, heb 1024mb intern 3000+amd 64bits met een 5700ultra geforce kaart, zou toch zat moeten zijn voor deze games, maar met far cry draait ie het ene moment soepel en het nadere moment schoktie ie weer behoorlijk. Erg irri, heb al met drivers zitten kutten maar hielp nie veel..
Jouw probleem ligt bij die 5700ultra. Farcry vreet videoresources. Ik draai met een r9800pro / A64 3400+ @ 250x10 en trek 50fps in farcry. Dat is geen vetpot. Maar jouw kaart is zelfs nog zwakker en dus ligt daar je bottleneck.

Maar dat is niet het zelfde probleem. Bij de TS is een heel tijdelijke schok, die even later gewoon weg is. Als je een deur opendoet gaat de boel bijvoorbeeld even schokkerig als je de ruimte in kijkt. Wacht je 2 seconden en je kijkt naar de zelfde ruimte (er is niets aan de scene veranderd), is het probleem weg. Nee, dat ligt niet aan de deur die open ging, maar aan een hoeveelheid data die ingeladen moet worden. Zet je er meer geheugen in, hoef je die data niet elke keer opnieuw te laden.

Bij farcry heb je dit ook als je 512mb of minder hebt. Als je voor het eerst in een level (na het laden) je wapen afvuurt gaat dit schokkerig. De tweede keer is het weer goed.

[ Voor 55% gewijzigd door Epsilon op 07-12-2004 16:26 ]

Verwijderd

Epsilon schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:21:
[...]

[...]

Jouw probleem ligt bij die 5700ultra. Farcry vreet videoresources. Ik draai met een r9800pro / A64 3400+ @ 250x10 en trek 50fps in farcry. Dat is geen vetpot. Maar jouw kaart is zelfs nog zwakker en dus ligt daar je bottleneck.
Hmm je verhaal klinkt idd logisch, maar kun je mij dan uitleggen hoe mn broer metr z'n 2.8 pentium en een (jawel) geforce mx 440 dit spel vloeiend kan draaien. Ik verzin t echt niet hoor, heb t al vaak zat bij hem gespeeld en t draait echt prima. Die videokaart van hem kost nog niet de helft van de mijne en toch schokt ie bij mij.... Daarom dacht ik dus dat t aan iets anders dan mn videokaart zou moeten liggen......

• recca
Ik heb daarna nog een benchmark aangezet, de 3dmark'03 aan daar had ik een score van 9110. Wat opviel was dat ik hierbij geen problemen onderving. Ook bij de CSS stress test had ik geen problemen. Als ik dan hl2 run alles HIGH 4xAA etc, schokt hij enorm, terwijl ik het idee heb, als de schokken voorbij zijn de fps prima zijn. Hij schokt ook soms als er een nieuwe praat sessie begint...Mijn hardeschijf doet verder niets raars als hij schokt..ik heb anders geen idee welke s-ata raid controller ik heb. ik heb niks ge-update in ieder geval.
Ik denk zelf het geheugen, misschien dat 2x256mb toch te weinig is voor die spellen..

Ik zal morgen eens testen met 2x 512mb corsair c2 pt dan kan ik kijken of het inderdaad me geheugen. Zodra ik het getest heb zal ik het laten horen.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:44
Het is echt totaal onzin dat 512 mb niet genoeg is....

Heb je al ad-aware en spybot sd enz gedraait? Misschien teveel achtergrondprogramma's lopen?

Verwijderd

ja joh.. 512 draaide ik doom 3 ook goed mee hoor ;)

Totdat ik idd naar 768 ging, toen draaide het nog beter.. Maar dat gehaper lijkt mij echt disk caching.. mischien kan je je AGP aperuture wat verkleinen want graphic beelden is nou eenmaal wat zoveel vreet aan geheugen. 128mb zou voldoende moeten zijn :)

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 10:41
recca schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:49:
Als ik dan hl2 run alles HIGH 4xAA etc, schokt hij enorm, terwijl ik het idee heb, als de schokken voorbij zijn de fps prima zijn. Hij schokt ook soms als er een nieuwe praat sessie begint...Mijn hardeschijf doet verder niets raars als hij schokt.
Het ligt aan die 512MB geheuegen. Dat is gewoon te weinig om Doom3 en HL2 op HIGH te spelen zonder schokken. Zet de meeste dingen op Medium en je hebt geen last meer van schokken. Ik kan het weten. Heb zelf een XP2600+, 512MB en XFX geforce 6800 en ik krijg ook schokken in Doom3 en HL2 als ik op High wil spelen.

[ Voor 37% gewijzigd door matel op 07-12-2004 20:24 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Epsilon

idle schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:54:
Het is echt totaal onzin dat 512 mb niet genoeg is....

Heb je al ad-aware en spybot sd enz gedraait? Misschien teveel achtergrondprogramma's lopen?
Het is voldoende om 512mb te hebben

Maar het is niet genoeg om fatsoenlijk doom3 en hl2 te kunnen spelen. Farcry heeft er minder last van, maar je merkt het verschil duidelijk.

Mn systeem is tip top in orde mbt spyware etc. Ik heb zelfs geen virusscanners meer draaien omdat ik liever een clean install terug zet dan de resources die ik mis.

Dat 3dmark03 goed draait is nogal logisch, dat vreet geen geheugen als het eenmaal draait. Het draait net zo goed als je 1x256MB erin hebt zittne of 1x512MB.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 05:30
Laat maar, overbodig terwijl server down was.

[ Voor 75% gewijzigd door Miglow op 08-12-2004 00:02 ]

Verwijderd

recca schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:49:
Als ik dan hl2 run alles HIGH 4xAA etc, schokt hij enorm,
Dude, denk je niet dat HL2 met alles op High en 4x FSAA een beetje overkill is voor je systeem 8)7 Je hebt een goed systeem maar geen Earth Simulator staan.

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 15:12
Ik heb hier exact het zelfde. Ik heb een p4 @ 3ghz met 2*256mb werkgeheugen. Het probleem is gewoon dat;
a.) je video kaart maar 128 mb geheugen heeft. (op hoger resolutie en met AA en AF enabled moet dit vaker ververst worden. Dit wordt ververst door het interngeheugen.
b.) het intern geheugen is 512 mb. doordat zie - 'a' - is dit geheugen snel leeg. De gegevens moeten dan weer geladen worden van je HD.
Dit proces kost CPU kracht enz.... enz.... Door dus meer intern geheugen te nemen hoeft dit minder vaak te worden ververst.... dus kan je cpu zijn kracht meer bundelen om de gegevens naar de videokaart te transporteren, de geluidskaart aan te sturen enz enz. En niet ook nog eens moeten laden van je HD . Ook het moment dat je videokaart geheugen wordt ververst zul je merken in wat schokjes....... (dit kun je natuurlijk niet er effe bij prikken)
Je kunt wel het spel op wat minder eyecandy mode spelen... waardoor er niet zo'n grote gegevens stroom hoeft plaats te vinden.
Ik speel halflife dus op 1012*768 alles op high behalve; medium texture quality en AA op 4x en AF op 2x.
Dit draait als een zonnetje en ziet er nog steeds bijzonder vet uit!!!

Verwijderd

Je draait waarschijnlijk iets zoals DU meter.
Sluit alles af wat draait in het geheugen dus wat bij je klok met icoon staat.
zet je virus scanner ook ff uit.. kan soms helpen.
anders MSCONFIG in uitvoeren tikken en dan bij opstarten even alles uitzetten herstart en check again. Of op het moment dat je inlog aan klikt shift indrukken en vast houden dan laad hij ook een zooi niet mee.
Altijd een hd check doen met 2de vinkje aan en een defrag is geen overbodige luxe
controleer ook je ruimte op de C dat die ruim genoeg is.. min 5gb liefst 10gb over houden.
Adware killen en verwijderen met hitmanpro.nl is ook geen overbodige luxe.

• recca
lancelot46 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:31:
Ik heb hier exact het zelfde. Ik heb een p4 @ 3ghz met 2*256mb werkgeheugen. Het probleem is gewoon dat;
a.) je video kaart maar 128 mb geheugen heeft. (op hoger resolutie en met AA en AF enabled moet dit vaker ververst worden. Dit wordt ververst door het interngeheugen.
b.) het intern geheugen is 512 mb. doordat zie - 'a' - is dit geheugen snel leeg. De gegevens moeten dan weer geladen worden van je HD.
Dit proces kost CPU kracht enz.... enz.... Door dus meer intern geheugen te nemen hoeft dit minder vaak te worden ververst.... dus kan je cpu zijn kracht meer bundelen om de gegevens naar de videokaart te transporteren, de geluidskaart aan te sturen enz enz. En niet ook nog eens moeten laden van je HD . Ook het moment dat je videokaart geheugen wordt ververst zul je merken in wat schokjes....... (dit kun je natuurlijk niet er effe bij prikken)
Je kunt wel het spel op wat minder eyecandy mode spelen... waardoor er niet zo'n grote gegevens stroom hoeft plaats te vinden.
Ik speel halflife dus op 1012*768 alles op high behalve; medium texture quality en AA op 4x en AF op 2x.
Dit draait als een zonnetje en ziet er nog steeds bijzonder vet uit!!!
Als je kijkt naar de tests van computerbase.de draaien ze HL2 op high met 4xAA ong mijn PC en halen ze ook rond de 60fps, ik heb het zelf getest, de FPS zijn goed buiten die schokken wat dus waarschijnlijk komt door te weinig geheugen.

Dan had ik nog een andere vraag. Bij de riva tuner 15.2 kan ik 16x1,6vp selecteren, maar als ik dan reboot staat er in main niet 16x1 maar gewoon 12x1, heb nu de Forceware 66.81. Heb trouwens de MSI NX6800TD daar zou het toch mee moeten lukken om die 16pipelines te activeren of niet?
Pagina: 1