Toon posts:

Zalman voeding in 'overdrive'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een PC in elkaar gezet, met de volgende onderdelen:

MB: Asus P5GD2 Deluxe
Processor: P4 3 Ghz (Chipset 775)
Mem: 1 GB (2x 512 PC3200)
HD: Seagate Barracuda SATA 160 GB
Video: PCI Express: Gainward Ultra/1960PCX GS --> Dit is een Nvidia 6600GT met 128 DDR3 geheugen

Mijn probleem:
Ik had eerst een oudere voeding gebruikt (480 watt) en die maakte erg veel lawaai.
(vliegtuig wat opstijgt). Ik heb daarom een nieuwe gekocht en heb de Zalman ZM400B-APS gekocht 400 Watt, (Combined power: 380 Watt). In gedachte dat Zalman kwalitatief goed is en bekend staat als een low-noise voeding.

Echter bij gebruik (zeker bij games etc) slaat deze voeding ook in 'overdrive'.
Ik weet niet wat de precieze term is, maar hij maakt dus ook enorm veel lawaai.
Dit doet hij niet gelijk, bij opstart gaat het op zich goed, maar na een minuut of zo gaat hij blijvend enorm tekeer. Machine geeft verder geen enkel probleem.

Hoor graag hoe ik kan zorgen dat de voeding normaal functioneert.

(Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is of een voeding extra toeren gaat maken omdat het te warm wordt in de kast of omdat hij meer stroom moet afgeven dan hij op normale toeren aankan?)

Dank alvast.

Verwijderd

Qua capaciteit zit je in ieder geval wel goed met die Zalman. Er zijn twee mogelijkheden dat je voeding zo'n lawaai gaat maken.

1 - De voeding bereikt binnenin een temperatuur van 55 graden en/of hoger, waardoor de fan zoals het hoort sneller gaat draaien en dus meer lawaai gaat maken. De temperatuur binnenin de voeding is mede afhankelijk van de temperatuur van de lucht uit je systeem die via de voeding naar buiten wordt geblazen. Als deze lucht al warm is, wordt de voeding vanzelf al warmer dan normaal. Je zou kunnen kijken of je met een extra casefan zorgt dat de voeding van zichzelf al koelere lucht krijgt en dus vanzelf minder warm wordt, met alle gevolgen van dien.

2 - Aangezien oorzaak 1 puur met temperatuur te maken heeft, zou je zeggen dat het zich pas voor doet als je systeem een tijdje actief is. Na een minuut is je systeem echter nog niet warm, dus zou het ergens anders aan moeten liggen. Ik vermoed dat de fan resoneert in je kast. Stel dat de fan in die ene minuut ietsje harder gaat draaien door een temperatuurstijging (hoeft maar iets te zijn) en de fan komt op een bepaald toerental dat hij gaat resoneren, dan ben je al klaar. Wat je dan kunt doen is de fan van de buitenkant van de voeding vaster draaien, als dat tenminste kan. Als je de garantie erdoor mis wilt lopen, zou je de voeding ook open kunnen maken en de fan vaster maken (als dat van binnenuit moet) of vervangen door een betere. Een resonerende fan wijst vaak op slijtage (versleten lagers) en in jou geval (omdat hij vrij nieuw is) op een 'bij voorbaat al slecht zijnde' fan.

Het is dus even een kwestie van proberen en kijken of je fan daadwerkelijk resoneert. Dat kun je simpel controleren door tijdens het lawaai de voeding aan te raken om eventuele trillingen te constateren. Als je denkt dat je systeemtemperatuur te hoog is, waardoor je voeding bij voorbaat al warm wordt, kun je dat oplossen door bijvoorbeeld een extra casefan te plaatsen. Dat is echter lastig bij single-fan voedingen (zoals jij hebt), omdat deze vaak lucht weghalen bij de kant waar de kabels eruit komen. Op die plek blijft vaak warme lucht van bijvoorbeeld de processor hangen, omdat deze plek buiten de airflow ligt.

Verwijderd

Vind je het gek? Die CPU alleen kan in stress richting de 160WATT gaan, idle doet hij ook ver boven de 100 (nut van LGA775 was hoofdzakelijk thermal en energy). Die videokaart is ook niet zó zuinig, en alhoewel die voeding erg sterk is, is hij niet 100% efficiënt. Je trekt érg veel van die PSU, met die stroomvreetbak, ik vind het niet gek dat hij zichzelf extra gaat koelen. M'n TAGAN480W (480continu, 500peak) laat z'n fans voluit gaan bij belastingen hoger dan 60%, ik mis op dit moment m'n raptors even, maar de ene fan staat gewoon stil, en de ander kun je zien ronddraaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Mijn gevoel zegt dat er een zwaardere voeding in moet.
Ik heb gekeken naar het resoneren, maar dat lijkt het niet te zijn.

Verwijderd

Die voeding is sterk genoeg voor dat systeem hoor. Je zou de voltages even kunnen controleren voor de zekerheid.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

De voeding is zeker sterk genoeg, maar gewoon niet stil meer bij hogere belasting.
Ik heb 'm ook, en bij wat internetwerk draait de fan stil genoeg.

Ga je gamen dat begint ie toch een behoorlijk partijtje te blazen. Niet extreem, maar zeker niet stil. Een echt vliegtuig lijkt me niet kloppen, of jij moet nog meer van stilte houden dan ik.

Het aantal watt's wat je nodig hebt wordt erg overdreven. Nu heb ik geen P4, maar mijn tijdelijke merkloze 235watt voldoet gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 14-12-2004 13:15 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Je voeding is meer dan afdoende, misschien is het fannetje niet temp gestuurd maar load gestuurd en gaat hij boven de 200 Watt(Jah 200, een gewone desktop zit daar dik en dik onder) over op de luide modus

Heeft de fan niet toevallig een externe header die je op je mobo kan prikken(dan kun je het toerental in de gaten houden), misschien is hij zelfs instelbaar.

En anders laat je de fan lekker op 9 volt lopen, dat is ook zat en scheelt een bak herrie. ( wel verstandig om de temp van de voeding een beetje in de gaten te houden als het weer zomer wordt, maar hoogstwaarschijnlijk is het prima zo.
Pagina: 1