Toon posts:

Maxtor sata schijven willen niet werken met AN7 mombo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee Diamondmax 10 sata 150 schijven van 160Gb 8Mb buffer gekocht.

Bij de eerste keer opstarten wou ik een raid 0 array maken. Voor ik de array wou aanmaken ging ik de schijven eerst formateren in het menu van de sillicon 3112 chip. Het formateren bleef echter steken op 6% Na het opnieuw opstarten ging ik weer in het menu en deed ik een volledige harde schijf test. Bleek dat bijde harde schijven een fout gevan bij de scan. Omdat bijde schijven een fout gaven en ze nog maar pas nieuw waren vond ik dit wat raar.

Ik heb de schijven in een andere computer gestoken waar ik de quick test heb gedaan en een quick lowformat van bijde schijven (zonder probleem). Ik heb ook een bios update gedaan van mijn an7 moederbord.

Ik heb de harde schijven weer aangekoppeld maar nu herkent de sillicon raid chip ze niet meer.
Als ik in de bios naar integrated peripherals ga -> onboard pci decice en daar de serial ata controller enable en de sata raid rom disable dan start hij wel op en gaat hij ook in wondows (die nog op mijn ide schijven staat) maar in windows kan ik wel mijn sata schijven niet zien (ook niet met partitionmagic). De silicon sata raid driver is wel geinstalleerd in windows

als ik de sata raid rom ook enable blijft hij hangen wanneer de silicom raid chip naar schijven zoekt. Op f4 of crtl+s te drukken kan ik ook niet meer in het menu van de silicom raid chip komen.

Wat kan ik doen om mijn schijven wel in windows zichtbaar te maken? (dan kan ik ze al gebruiken)
en wat kan ik doen om mijn schijven wel terug te laten herkennen door de raid chip zodat ik er een raid 0 van kan maken wat oorspronkelijk wel de bedoeling was?

Mijn systeem is:
amd xp2600+
2*256 apacer ram ddr400
2*80Gb seagate ide schijven
2*160Gb maxtor sata schijven
AN7 moederbord
geforce fx5900 xt

Alvast bedankt voor de hulp

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Heb je ook in die andere pc gecheckt of je harde schijven het na de low format goed doen?

edit;

Als ik de abit site een beetje goed begrijp kan je de s-ata schijven alleen in raid draaien. Weet verder niet of er jumpers op zitten maar die moeten wel master zijn.

edit2:

Een Clear CMOS als geprobeerd?

[ Voor 56% gewijzigd door MixingMastersM op 07-12-2004 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de andere pc werkten de schijven goed ja.

Ondertussen krijg ik ook error code 0.A. op mijn moederbord. Dit komt overeen met:

1. Disable ps/2 mouse interface (optional)
2. Auto detect ports for keyboard & mouse followed by a port & interface swap (optional)
3. Reset keyboard for winbond 977 series Super I/O chips

Volgens mij blijft hij hangen op die derde stap.

Ik heb nu al een paar keer moederbord gerest maar hij blijft hier op hangen.
Ik heb al eens op google gezocht maar niet veel nuttigs gevonden ...

Ik begin een vermoeden te hebben dat mijn moederbord het stilletjes aan aan het begeven is ...

Verwijderd

Topicstarter
dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten geen jumpers op maar ik heb ze uiteindelijk wel aan de praat gekregen onder windows zonder raid apart en met raid ook...

Nadat ik ze met raid heb geïnstalleerd ben ik begonnen met windows te installeren. Na het kopiëren van de installatiefiles starte hij opnieuw op en liep dan vast met een soort disk error, na nog een reboot krijg ik niets anders dan die error code 0.A.

ook na cmos clear..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Offtopic:
Voor ik de array wou aanmaken ging ik de schijven eerst formateren in het menu van de sillicon 3112 chip
Dat is achteraf helemaal niet nodig geweest. Je had sowieso opnieuw moeten partitioneren en formatteren nádat je de RAID array hebt aangemaakt ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb ondertussen een nieuw moederbord gekregen van de winkel. Het opstarten enzo gaat perfect.

Ik ga in de bios integrated peripherals ga -> onboard pci decice en daar de serial ata controller enable maar nu komt het sillicon 3112 chip menu er helemaal niet meer op. Ik heb me al zot gezocht hoe ik het wel zou kunnen aanzetten (handleiding bij mombo is maar zwak, in de online handleiding staat ook niets en op internet vind ik niemand met een gelijkaardig probleem of dergelijke).

Ik veronderstel dat ik iets heb mis gedaan maar ik heb geen flauw idee wat. Is er iemand die mij mss op het goede pad kan brengen?
Pagina: 1