[arcserve] backuppen lukt niet meer en proces wordt gekilled

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Hier op mijn werk hebben we een Novell 5 server met Arcserve7
Tot een 2 week geleden ging het backuppen nog goed, maar ineens niet meer.
Vandaag de server weer gereboot zodat alle items van Arcserve weer in het lijstje van server screens staan.
Meteen met de hand getracht een backup te starten, maar nog voordat ik de job met Arcserve manager heb kunnen submitten waren volgens de manager de 3 groene lampjes van Job, tape en DB offline.
In de systemconsole kwam toen op dat moment het volgende te staan:
12-07-2004 8:34:30 am: SERVER-5.0-4631 [nmID=1001C]
WARNING! Server ****** experienced a critical error. The offending
process was suspended or recovered. However, services hosted by this
server may have been affected.
De Arcserve Server Admin geeft netjes aan dat de 3 bovengenoemde engines draaien, maar alle dingen onder het menu "operation" zijn grijs en niet aan te klikken.

Na het nodige google-werk ben ik eens gaan rondkijken in log-files enzo.
De ARCSERVE\DATABASE dir is ongeveer 2 GB groot, maar dit zit met name in de DBSCAN dir.
Ik heb alvast een backup gemaakt van die DATABASE dir, zodat ik eventueel zometeen de EMPTYDB dir eroverheen zou kunnen zetten.
Op de console onder "ARCserve Tape Server (active)" staat bij de tapedrivestatus informatie over te streamer, maar ook de tape en daarin staat wanneer de tape aangemaakt is, hoeveel erop staat en in welke Pool hij zit. Dit komt uit de database, dus je zou zeggen dat er niets mis is met de database.
Een probleem met gericht zoeken is dat de helft van de tijd allerhande oplossingen aangedragen worden in de vorm van een link naar support.ca.com en die links werken dus niet meer.

De laatste paar keer dat ARCserve nog netjes met een foutmelding kwam was dat de operatie faalde en dat was zo'n typische foutmelding die je ook krijgt wanneer de verkeerde tape erin zit.

De laatste week is ARCserve niet eens meer gestart (of althans er zijn geen logs van)

Mijn vraag is nu of iemand dit probleem bekend in de oren klinkt en/of het inderdaad verstandig is om de EMPTYDB over de huidige DB heen te kopieren.
Een ander idee wat ik zelf heb is dat de streamer mogelijk niet helemaal 100% meer is, maar ik kan daar in ARCserve niets over vinden. Is het mogelijk dat een defecte streamer de boel zo laat foutgaan als hierboven genoemd? en is er een manier om dat onder Novell vast te stellen?
De server wordt op dit moment gebruikt, dus de server restarten voor 17 uur is geen optie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 14:49

Scraper

ErikJ

Die critical error ziet eruit als een abend onder NetWare, staat er toevallig een (1) of ander nummertje achter de servernaam op de prompt? Zo ja dan is er een abend.log aangemaakt op sys:\system controleer deze even, de laatste abends staan aan het eind, wellicht kom je daar verder mee.

Hieronder is de knowledgebase van Novell te vinden. Zoek daar eens naar de abend.
http://support.novell.com/search/kb_index.jsp

Zoeken via groups.google.com met gebruik van group:*novell* tijdens het zoeken helpt wellicht ook wel.

Je zou eventueel via de ingebouwde backuptool van NetWare kunnen proberen te backuppen om te kijken of het device uberhaupt nog werkt. Meer informatie hierover kun je hier vinden: http://www.novell.com/doc...ck_enu/data/hhc3nq5m.html

• TD-er
Ik heb bij het rondzoeken in de console-interface van ARCserve Tape Server iets gevonden waarmee je de tape kunt testen.
Dus ik heb even op een nieuwe tape 10 sessies van 10 MB aangemaakt en die gingen goed. 100MB zegt natuurlijk nog niets, maar in elk geval reageert 'ie. De tape-status bleef echter wel op "write protection: Yes" staan, totdat ik de tape verwisseld had. (vaag dus)
Nu weet ik ook weer waarom ik die streamer toch een beetje verdacht vind.... hij piept en kraakt ook een stuk meer dan de andere server met dezelfde streamer (linux machine)

Maar goed, er was inderdaad een abend.log met daarin de volgende informatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Server ******* halted Tuesday, December 7, 2004   8:34:20 am
Abend 1 on P00: Server-5.00k: Page Fault Processor Exception (Error code 00000000)

Registers:
    CS = 0008 DS = 0010 ES = 0010 FS = 0010 GS = 0010 SS = 0010
    EAX = CF02DAA0 EBX = 00000002 ECX = 00000000 EDX = CF02E718
    ESI = 00000000 EDI = 00000000 EBP = CF02E718 ESP = CF02DA74
    EIP = D3E315D4 FLAGS = 00010213 
    D3E315D4 8B39           MOV     EDI,[ECX]=?
    EIP in NETNLM32.NLM at code start +000075D4h
    Access Location: 0x00000000

The violation occurred while processing the following instruction:
<knip> disassembler-code </knip>

Running process: DISCOVER       14 Process
Created by: NetWare Application
Thread Owned by NLM: DISCOVER.NLM
Stack pointer: CF02D810
OS Stack limit: CF027440
Scheduling priority: 67371008
Wait state: 5050030  (Blocked on Semaphore)
Stack: --00000000  ?
[...]       
Additional Information:
    The CPU encountered a problem executing code in NETNLM32.NLM.  The problem may be in that module or in data passed to that module by a process owned by DISCOVER.NLM.

Ik zal nog ff verder zoeken op de novell-site enzo.
Maar blijf ik dus nog met de vraag zitten of de database deze problemen kan veroorzaken?
Waar je ook zoekt op Arcserve, ze komen vrijwel altijd met corrupte DB's enzo aanzetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 14:49

Scraper

ErikJ

Je kunt natuurlijk altijd even een backupje maken van de huidige database, het ergste wat je kan gebeuren met een lege database is dat als je een tape moet terugzetten dat je hem eerst moet mergen.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Welke versie en SP van NetWare gebruik je (dacht dat de 5.00k NetWare 5.1 was, maar je geeft aan NetWare 5). Is ARCserve volledig/goed gepached (zie ook een TID van Computer Associates)?

Verder geeft het zoeken op 'netnlm32.nlm discover' nog meer interessante links.

• TD-er
Het is inderdaad Netware 5.1.
Het probleem is dat ik (en mijn collega's) 0.0 ervaring hebben met Novell
Het is door een bedrijf geinstalleerd en geconfigureerd en de status is "het moet gewoon werken"
Wanneer er iemand van buiten moet komen om de boel aan te passen gaat die vast en zeker eerst een volledige backup maken en dat kost minstens 4 uur met een uurloon wat niet grappig is en als 'ie binnen een week moet komen is dat nog veel minder lollig.
Zodoende wil ik in ieder geval de systeembackup weer een beetje actueel hebben.
Het is niet zo dat de data in gevaar is, want ik heb als tijdelijke oplossing een linux-machine de zelfgemaakte data elders laten backuppen. (er wordt geen gebruik gemaakt van de extra permissies die Novell biedt, op salvagen en purgen na)

Maar goed, over updates...
Ik zag dat van Novell 5.1 ook al een SP7 uit is en op de server staat SP4, dus ik vermoed dat ARCserve minstens net zo actueel is.

Hebben jullie nog meer tips waarop ik zou kunnen zoeken?

Er is nog een ding wat ik me afvroeg.
Kan het zijn dat wanneer ARCserve manager op 2 windows PCs geinstalleerd is, de boel qua backup-preferences door de war komt?
Ik zag namelijk dat de global options mbt. hoe om te gaan met de tapes (overwrite any tape bijvoorbeeld) weer anders stonden dan dat ze een week eerder stonden.
Als ARCserve-leek zou ik verwachten dat dat soort dingen op de server in de database gezet worden.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik zou inderdaad NetWare 5.1 SP7 installeren. Installeer dan ook meteen alle patches voor ARCserve 7. Hiervoor moet je je trouwens aanmelden (stom gedoe ook altijd met die support sites).

ARCserve 7 voor NetWare wordt trouwens niet meer ondersteund dus het lijkt me verstandig om te upgraden. En wat Scraper in "[arcserve] backuppen lukt niet meer en p..." ook al zei, het kan geen kwaad om een lege database er overheen te pleuren. Je zou ook eens met BTRMON.NLM kunnen kijken of er iets aan de hand is met de btrieve database.

[ Voor 4% gewijzigd door JoetjeF op 08-12-2004 22:42 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het probleem is dat ik (en mijn collega's) 0.0 ervaring hebben met Novell
Het is door een bedrijf geinstalleerd en geconfigureerd en de status is "het moet gewoon werken"
Wanneer er iemand van buiten moet komen om de boel aan te passen gaat die vast en zeker eerst een volledige backup maken en dat kost minstens 4 uur met een uurloon wat niet grappig is en als 'ie binnen een week moet komen is dat nog veel minder lollig.
NOFI, maar als je inderdaad geen verstand van Novell Netware hebt, kan je er maar beter vanaf blijven, en dit inderdaad laten oplossen door dit externe bedrijf.
Dat daar een kostenplaatje aan verbonden is spreekt natuurlijk voor zich. Echter ben jij de klant, en zij de leverancier. Als jij wilt dat het direct wordt opgelost, in zo'n kort mogelijke tijd, dan zullen zij zich daaraan moeten conformeren.
Dat dit bedrijf eerst gegevens veilig wil stellen zegt eigenlijk alleen maar dat ze voorzichtig zijn, wat IMO een sterk punt is.

• TD-er
CyberJ schreef op donderdag 09 december 2004 @ 08:05:
[...]
NOFI, maar als je inderdaad geen verstand van Novell Netware hebt, kan je er maar beter vanaf blijven, en dit inderdaad laten oplossen door dit externe bedrijf.
Dat daar een kostenplaatje aan verbonden is spreekt natuurlijk voor zich. Echter ben jij de klant, en zij de leverancier. Als jij wilt dat het direct wordt opgelost, in zo'n kort mogelijke tijd, dan zullen zij zich daaraan moeten conformeren.
Dat dit bedrijf eerst gegevens veilig wil stellen zegt eigenlijk alleen maar dat ze voorzichtig zijn, wat IMO een sterk punt is.
Omdat ik dus niets van Novell weet, is de reden dat ik dus nog niets gedaan heb, anders dan uitzoeken hoe het in elkaar steekt en uitzoeken waarom het dus fout gaat.
Of het bedrijf eerst de gegevens veilig zou willen stellen weet ik niet, het is alleen iets wat ik als ik langs zou moeten komen voor een dergelijk probleem wel zou doen.
Vandaar dat ik daarvan uitga.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dan is het dus een aanname ;)

Ik reageerde deels op de reactie van JoetjeF. Die wilde je al NW5.1 SP7 laten installeren. En het lijkt mij niet wijs om dit te doen wanneer je er niets of weinig vanaf weet. Ik blijf er zowiezo vanaf, want de laatste versie van NW waar ik mee gewerkt heb was 3.12

• TD-er
Ik heb ook geen idee hoe je onder novell een SP installeert, dus dat doe ik ook niet zomaar.
Het downloaden ervan moet ik trouwens ook nog doen (moet je eerst voor registreren en het is eigenlijk iets te groot om dat op mijn werk te doen.. dan heeft men een paar uur geen internet)

Ik zal nog wel die update van Arcserve manager draaien en verder zoeken naar bekende problemen met de manager.

Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een afgeschreven PC moet confisceren om ervaring met Novell op te doen.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

CyberJ schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:20:
Dan is het dus een aanname ;)

Ik reageerde deels op de reactie van JoetjeF. Die wilde je al NW5.1 SP7 laten installeren. En het lijkt mij niet wijs om dit te doen wanneer je er niets of weinig vanaf weet. Ik blijf er zowiezo vanaf, want de laatste versie van NW waar ik mee gewerkt heb was 3.12
Mja, misschien heb je wel gelijk ja. Het voordeel van NetWare patches is dat je deze ook voor 100% kan uninstallen. Bovendien is SP7 al een tijdje uit en zijn er geen echte issues mee, dat had ik namelijk nog net even wel gechecked :>

Zou je misschien kunnen kijken wat de versie van btrieve is? Dit kan je doen door het commando MODULES BTRIEVE.NLM op de console in te tikken.

• Arfman
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Vaag verhaal allemaal. Het klinkt alsof je AS DB roet in het eten gooit, een andere reden waaorm iets eerst probleemloos werkt en daarna niet meer kan ik niet verzinnen. Wat ik zou doen:

-ASTART uit de AUTOEXEC.NCF halen en de server rebooten

-ARCSERVE\DATABASE directory bewaren op een werkstation en de EMPTYDB directory eroverheen gooien (de DBSCAN directory mag je weggooien)

-Alle ArcServe 7 patches installeren, in de juiste volgorde (staat op de website)

-NW51SP4 is hopeloos oud (enkele jaren alweer). Installeer SP7 en vink aan dat je een backup wilt maken, zodat je weer terug kunt. Is het een merkserver ? Dan geen driver updates doen als het SP daarom vraagt, maar de drivers van de fabrikant gebruiken. Is het een kloon van de PC boer om de hoek ? Update de drivers maar gerust.

-Server na de installatie van SP7 rebooten en kijken of alles correct werkt (file/printsharing e.d.). Draai een uurtje of wat als test in deze modus. Werkt dan alles correct, dan een ASTART geven en kijken of je nu een backup kunt maken. Restoren zal niet lukken, omdat je de DB hebt weggegooid. Je zou als test een tape kunnen mergen, en dan kijken of je files van de tape kunt selecteren en restoren.

Nu zou alles weer goed moeten werken. Krijg je na enkele dagen/weken een melding dat de AS database corrupt is, kijk dan op de CA/Novell support site naar de parameters van de BTI.CFG. Deze moet je dan ophogen. Vergeet niet om ASTART uiteindelijk weer toe te voegen aan de AUTOEXEC.NCF, zodat deze automatisch opstart als de server ooit gereboot moet worden.

Succes !

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• TD-er
Bedankt voor de uitleg...
Er is alleen een maar.
Waarom zou ik SP7 moeten installeren als het voorheen goed gewerkt heeft en er verder geen dingen zijn toegevoegd aan de functionaliteit?
Het is een HP server (type weet ik ff niet uit het hoofd, maar in elk geval een Dual P3 board met 1 P3 1GHz, Adaptec SCSI-RAID1 en 1280 MB registred ECC geheugen.)

Er draait op die server ook een sentinel-server voor het programma Pias wat ze echt dagelijks nodig hebben.
Is er een kans dat door de upgrade van het servicepack die sentinel software niet meer gaat werken? Zo ja, dan ga ik die update niet doen.

De update die je beschreven hebt gaat me minstens 8 uur kosten, als ik die zou doen, want dat is ongeveer de tijd die de streamer nodig heeft om een backup te maken, te verifieren en eventueel weer terug te zetten.

Ik zal in elk geval de updates van ARCserve uitvoeren.
De backup van de ARCserve dir is al gedaan dus wat dat betreft kan ik mijn gang gaan.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 16:45
Ik heb zo'n idee dat de werkelijke oplossing hierboven al in de eerste post van JoetjeF is gegeven. Zeker om die reden alles patchen, zowel Arcserve als ook het Netware OS.

Bedenk wel dat die service packs er niet niets zijn. Er zijn legio fouten in verholpen, maar ze helpen ook om fouten te voorkomen. Daarom is het zeker aan te raden Netware 5.1 Sp7 te installeren. Wanneer het toch niet mocht werken kun je het SP altijd deinstalleren.
In tegenstelling tot wat arfman zegt vind ik wel dat je de drivers moet updaten tijdens de SP7 installatie op een merk server. Controleer van te voren dan wel de huidig gebruikte drivers met degene die in het SP zitten en met degene die op de website van de fabrikant.

Als je SP7 installert vergeet van ook niet de post Sp7 patches:
-DS
-IP Stack v5.86a
-SLP v2.11a
-DNSDHCP Mgmgt Console 4
-iPrint Post CSP11b (Zijn gewoon een paar NDPS patches)

Misschien kun je snel een testopstelling maken voor dat sentinel programma. Kijk anders even op de site van de fabrikant van het sentinel programma of dit gaat werken. Controleer ook even of je de laatste versie ervan hebt.

Zelf zou ik ook overwegen om alle firmwares van de server bij te werken. Het is wel zinvol om dat pas te doen als je je server enkele weken goed draaiend hebt. Anders weet je niet meer waarhet in het upgrade process fout gaat.
Pagina: 1