FDISK automatisch

Pagina: 1
Acties:

• rarepop
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09-2021
Ik zit hier op mijn stage met het volgende probleem. Ik zit hier met voor mij 30 pc's deze moeten allemaal geimaged worden. maar voordat ik ze moet imagen, moet ik FDISK draaien om 2 partities aan te maken. maar om dit nou allemaal met de hand te gaan doen lijkt mij wat teveel van het goede. Is er een mogelijkheid dat fdisk met behulp van bijv. een *.bat bestand automatisch 2 images aanmaakt dit zou namenlijk een hoop werk schelen.

thanks...

Verwijderd

Als je de hele hardeschijf imaged incl beide partities is dit toch niet nodig of zie ik dat verkeerd?

• rarepop
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:33:
Als je de hele hardeschijf imaged incl beide partities is dit toch niet nodig of zie ik dat verkeerd?
Ja ok maar dan zou ik dus elke x die kast weer open moeten maken en een hardeschijf aan moeten sluiten en dan ben ik net zolang bezig.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Waarmee image je dan? > Normaal doet het programma het zelf > BV ghost
Dit gaat gewoon via het netwerk > veel handiger
Of begrijp ik je goed en gebruik je helemaal geen programma

[ Voor 157% gewijzigd door datkanveelbeter op 08-12-2004 00:31 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ja ok maar dan zou ik dus elke x die kast weer open moeten maken en een hardeschijf aan moeten sluiten en dan ben ik net zolang bezig.
Volgens mij bedoelt van "Hout" te zeggen dat als je geen image van 1 partitie maakt, maar van de hele harddisk. Dat je dan zelf geen partities hoeft aan te maken op de hardeschijf, aangezien die al in de image zitten.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• rarepop
datkanveelbeter schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:36:
Waarmee image je dan? > Normaal doet het programma het zelf > BV ghost
Dit gaat gewoon via het netwerk > veel handiger
Of begrijp ik je goed en gebruik je helemaal geen programma
Ik maak gewoon gebruik van ghost, maar mischien dan wel een oude versie

Verwijderd

djexplo schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:40:
[...]
Volgens mij bedoelt van "Hout" te zeggen dat als je geen image van 1 partitie maakt, maar van de hele harddisk. Dat je dan zelf geen partities hoeft aan te maken op de hardeschijf, aangezien die al in de image zitten.
Pcies,

en dat kan volgens mij net zo makelijk via het netwerk met bijvoorbeeld Ghost multicast server

Hier:

http://service1.symantec....sf/docid/2000040710064725

Staat wel welke versie van Ghost dat ondersteund

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 13:46 ]

• rarepop
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:44:
[...]

Pcies,

en dat kan volgens mij net zo makelijk via het netwerk met bijvoorbeeld Ghost multicast server

Hier:

http://service1.symantec....sf/docid/2000040710064725

Staat wel welke versie van Ghost dat ondersteund
Ok thanks zoiets heb ik dan nodig... maar evengoed iemand die weet hoe ik fdisk kan instellen voor een andere x ?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Je kunt op verschillende manieren imagen, ik zal er 2 bespreken die voor jou relevant zijn. Ik ga hierbij uit van Norton (Symantec) Ghost:

1. Van harde schijf naar harde schijf. De bron kan hierbij ook een USB-station zijn (als je meoderbord dat ondersteunt). Je kunt dus een harde schijf indelen (partitioneren, formatteren, OS en software installeren) zoals je wilt. Deze kun je dan dus 'ghosten' naar de doelschijf.

2. Van de schijf die je wilt 'kopieren' maak je een image. Deze image plaats je op het medium dat je wilt: cd-rom; dvd-r(w); netwerklocatie; usb-station (zoals harde schijf of usb-stick); tape, noem maar op.Vanuit Norton plaats je de image (met complete indeling) op je nieuwe harde schijf.

Aan jou wat je wilt!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Als je toch al beschikt over Ghost dan heb je waarschijnlijk ook wel GDISK erbij, dat is een vervanger voor FDISK met veel meer (commandline)opties.
FDISK heb ik ook wel is ook wel automatisch gekregen, maar dan mbv zo'n keystroke-emulatie programmaatje, niet bijster makkelijk allemaal, GDISK gaat daar veel slimmer mee om.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:58
Je kunt bij Ghost tijdens het terugzetten van een image instellen hoe groot de eerste en tweede partitities moeten worden. Eventueel kun je ook alleen de eerste partitie terug zetten met een bepaalde grootte, en Ghost daarna in de vrije ruimte een extended partitie laten aanmaken. Fdisk heb je naar mijn mening niet nodig i.c.m. Ghost, maar als het echt niet anders kan kun je eventueel kijken naar Gdisk, deze wordt met Ghost meegeleverd en is een stuk uitgebreider dan Fdisk.

/edit: Wat martinr dus ook zegt :)

Voor een lijst van Switches kun je hier klikken.

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 07-12-2004 13:57 ]

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53

Glewellyn

is er ook weer.

*zucht*

Verwijderd

Na wat zoeken met onze vriend Google kwam ik de volgende opties tegen:

Undocumented or little known FDISK parameters:
FDISK 1/PRI:100 - Command line to create a 100 meg DOS partition on hard
drive 1.
FDISK 1/EXT:500 - Command line to create a 500 meg extended DOS partition
on hard drive 1.
FDISK 1/LOG:250 - Command line to create a 250 logical drives.

FDISK /STATUS - Shows you the current status of your hard drives.
FDISK /MBR - Repair the master boot record.
FDISK /X - Ignores extended disk-access support. Use this switch if you
receive disk access or stack overflow messages.

Deze zou je kunnen gebruiken in een batchfile.

Hier zou het mee moeten lukken wat jij wil met wat gepuzzel

(bron:http://www.fdisk.com/fdisk)

Verwijderd

Volgens mij heb je de werking van ghost niet helemaal goed door, of ik begrijp je verkeerd..

Goed, je maakt een image van een harde schijf, met waarschijnlijk een nieuwe install en dan kun je deze schijf letterlijk in z'n geheel (met van mijn part 4 partities) ghosten naar een andere schijf, zodat deze er precies hetzelfde uitziet...

over netwerk is veel sneller, tenminste als je alle 30 tegelijk kan doen

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Ik had nog een link staan naar een pagina met allerhande Fdisk-opties, nog net iets meer dan Hout al had gevonden:

http://www.computerhope.com/fdiskhlp.htm
Pagina: 1