Toon posts:

[Upgrade]3+ jaar oude pc (game)upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:

Moederbord: Soltek SL-75KAV
CPU: AMD Athlon Thunderbird 1@1,33Ghz (10x133Mhz)
RAM: 1x 512MB no-nam SDRAM
GPU: Asus Geforce 3 Ti500 Deluxe (64MB)
HDD: 1x 40Gb IBM 7200rpm, 2x 60Gb IBM 7200rpm (RAID0)
Monitor: Hansol 19"

Ik heb de mogelijkheid voor 75 euro er een AMD XP2400+ (266Mhz FSB) in te zetten. Deze is zonder koeler en ik wil van mijn straaljager die ik nu heb af, dus misschien een goedkope, stille Sallman (welke?) erbij kopen.

Daarnaast zou ik eventueel de Geforce 3 Ti500 kunnen vervangen voor een ATI 9800XT van me pa, dan moet ik voor hem alleen een goedkope GPU vinden waar 2 monitoren op kunnen en die goed 2D beeld geeft (suggesties?).

Is dit alles de moeite waard voor de nieuwe generatie spellen, of is het moederbord (+ geheugen) te verouderd en is de aanschaf van een nieuwe pc (mobo,cpu,ram,gpu) een beter idee?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik zou gewoon gaan voor een upgrade van mobo, mem en cpu. Daar haal je de meeste winst mee,. Kijk ook eens in het grote topic voor dit soort vragen: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9. Daar staan veel tips in die je kunnen helpen :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou geen XP op dit bordje zetten, SDR SDRAM is gewoon te sloom. Een bordje met DDR hoeft niet veel te kosten en dat zal een gigantische winst zijn.
Ik weet neit wat je totale budget is, maar als je enkel 75 euro voor de proc hebt dan kom je niet echt ver denk ik.

en goede VGAkaart met dual monitor support is uiteraard Matrox (wel duur) of gewoon een ATI kaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem daarvan is alleen dat ik denk dat ik daarmee nog even moet wachten.

Als je namelijk een mobo neemt waar een beetje een fatsoenlijke cpu opkan, dan ben je meteen een hoop geld kwijt.
Ik denk sowieso dat de GPU hier nog steeds de belemmerende factor is, of zie ik dat verkeerd :?
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:50:
Ik zou geen XP op dit bordje zetten, SDR SDRAM is gewoon te sloom. Een bordje met DDR hoeft niet veel te kosten en dat zal een gigantische winst zijn.
Ik weet neit wat je totale budget is, maar als je enkel 75 euro voor de proc hebt dan kom je niet echt ver denk ik.

en goede VGAkaart met dual monitor support is uiteraard Matrox (wel duur) of gewoon een ATI kaartje.
Maar waarom lees ik dan overal dat DDR geheugen tov SD maar een paar % snelheidswinst oplevert?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 11:51 ]

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:41
DDR geheugen t.o.v SDR geheugen maar een paar % verschil???

vroeger ooit misschien, maar tegenwoordig met de 200mhz fsb's (400mhz effectief dus) zijn het wel meer als een paar procent.

Wat betreft de gpu zou ik ook opletten, je kunt wel een retesnelle vga kaart in je ouwe thunderbird bakkie stoppen, maar de vraag is dan of het nog wel zin heeft (voor een snelle vga heb je ook wel een snelle proc nodig)

[ Voor 4% gewijzigd door FouT op 07-12-2004 11:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:51:
Het probleem daarvan is alleen dat ik denk dat ik daarmee nog even moet wachten.

Als je namelijk een mobo neemt waar een beetje een fatsoenlijke cpu opkan, dan ben je meteen een hoop geld kwijt.
Ik denk sowieso dat de GPU hier nog steeds de belemmerende factor is, of zie ik dat verkeerd :?

[...]

Maar waarom lees ik dan overal dat DDR geheugen tov SD maar een paar % snelheidswinst oplevert?
Geen idee waarom je dat leest, maar een dikke XP laat je gewoon niet op SDR lopen, gezien hij dan serieus bandbreedte tekort komt. Misschien dat het met de oude systeempjes niet te merken was, met de nieuwe zeker wel.
Waarschijnlijk zal het wel werken (als je chipset het support) maar met een DDR bord gaat het gewoon allemaal wat sneller.

Verwijderd

Topicstarter
FouT schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:54:
DDR geheugen t.o.v SDR geheugen maar een paar % verschil???

vroeger ooit misschien, maar tegenwoordig met de 200mhz fsb's (400mhz effectief dus) zijn het wel meer als een paar procent.

Wat betreft de gpu zou ik ook opletten, je kunt wel een retesnelle vga kaart in je ouwe thunderbird bakkie stoppen, maar de vraag is dan of het nog wel zin heeft (voor een snelle vga heb je ook wel een snelle proc nodig)
Ok, dat wil ik dan wel geloven, maar dan zit ik nog steeds met (relatief) hoge kosten.

Want wat ben ik kwijt als ik een Athlon 64 wil? Toch wel 100 euro voor het moederbord, 150 voor een 3000+ en dan nog eens 65 euro voor 512MB DDR RAM, dat maakt toch een "lekkere" 315 ;(

Waarbij ik mij dan nog afvraag of ik daarin nog terecht kan met mijn ATA-schijfen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19

Haan

dotnetter

Voor iemand met jouw staat-van-dienst stel je wel heel simpele vragen, nofi. Dit is toch allemaal eenvoudig op te zoeken?
-PMG FAQ

Al gekeken naar de link van AtleX? "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9

Overigens kost een nieuw socket A mobo voor die 2400+ die je kan krijgen niet meer dan 50 euro, voor 512 MB ram ben je rond de 80-90 euro kwijt. Als je dan nog ergens een oude Matrox kaart kan vinden voor je pa, heb je die 9800 XT voor jezelf en is je systeem weer flink bijgewerkt :)

[ Voor 37% gewijzigd door Haan op 07-12-2004 12:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:00:
[...]

Ok, dat wil ik dan wel geloven, maar dan zit ik nog steeds met (relatief) hoge kosten.

Want wat ben ik kwijt als ik een Athlon 64 wil? Toch wel 100 euro voor het moederbord, 150 voor een 3000+ en dan nog eens 65 euro voor 512MB DDR RAM, dat maakt toch een "lekkere" 315 ;(

Waarbij ik mij dan nog afvraag of ik daarin nog terecht kan met mijn ATA-schijfen?
Ja, ATA schijven blijven nog wel even, kijk maar opde mobos, op ieder ding zit nog gewoon een IDE controller. Hoewel bijv RAID controllers vervangen worden door S-ATA Raid controllers.

Verwijderd

Topicstarter
hantheman.tk schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:05:
Voor iemand met jouw staat-van-dienst stel je wel heel simpele vragen, nofi. Dit is toch allemaal eenvoudig op te zoeken?
-PMG FAQ

Al gekeken naar de link van AtleX? "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9

Overigens kost een nieuw socket A mobo voor die 2400+ die je kan krijgen niet meer dan 50 euro, voor 512 MB ram ben je rond de 80-90 euro kwijt. Als je dan nog ergens een oude Matrox kaart kan vinden voor je pa, heb je die 9800 XT voor jezelf en is je systeem weer flink bijgewerkt :)
Kun je mij dan ook vertellen waar ik kan vinden of het met mijn huidige cfg zin heeft die ATI 9800XT er al in te prikken, want ik heb geen 200+ euro voorradig op dit moment

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Ik denk het niet. De GPU zal wel een snelheidsverbetering geven, maar dan zal overduidelijk je geheugen en CPU de bottleneck van je systeem zijn. :)

Signature

Pagina: 1